D1 u Ostravy má další výjimku. Klimkovičtí se bojí, že se stavba protihlukových stěn opozdí

3 minuty
Události v regionech: Klimkovice řeší hluk kolem D1
Zdroj: ČT24

Už více než patnáct let usilují Klimkovice nedaleko Ostravy o opatření, která by místní chránila před hlukem z dálnice D1. Podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) by výstavba protihlukových stěn měla začít v roce 2024. V březnu ale ŘSD dostalo od krajských hygieniků výjimku, která ruší omezení provozu na dálnici. Vedení Klimkovic se teď obává, že se stavba protihlukových stěn může opět odložit.

Obyvatelé Klimkovic si často stěžují na to, že nemohou ani v klidu sedět na svých zahradách. Například podle Ivo Kunetka, který žije v místní části Václavovice, je hluk z dálnice největší na podzim a v zimě, případně když zaprší. 

Hluk v Klimkovicích ale není jediným problémem. Místní si stěžují také na vysokou prašnost, která je spojena s provozem na frekventované komunikaci. Kunetek například tvrdí, že v sousedním Polsku je situace mnohem lepší. „Tam jsou protihlukové stěny úplně všude, i tam, kde nejsou domky,“ dodal. 

Město chce vysvětlení

Protihlukové stěny kolem dálnice D1 v okolí Klimkovic by měly být po obou stranách silnice, vést mají dokonce i jejím prostředkem. Na jedné ze stran mají být také vysazeny stromy, které by měly z části sloužit jako izolace proti hluku a prachu.

ŘSD ale nedávno opět zažádalo o výjimku z překračování limitů hluku. Zjistilo to vedení města krátce poté, co v červnu proběhlo jednání zástupců ŘSD s Krajskou hygienickou stanicí v Ostravě a starosty dalších obcí v okolí dálnice. 

Starosta Jaroslav Varga (Občané Klimkovic) je přesvědčený o tom, že správce silnic i Krajská hygienická stanice informaci záměrně zatajili. Obec tak podala žádost o vysvětlení. ŘSD navíc už jednu výjimku dostalo, a to v roce 2017. Podmínkou tehdy bylo, aby se opatření na D1 zrealizovala tak, aby se hluk dostal na úroveň zákonného limitu. To se ale zatím nestalo. „Smutné je to, že to udělali na úkor lidí, aniž by někdo důsledně požadoval nápravu,“ doplnil starosta. 

Odloží výjimka stavbu stěn?

Klimkovice stále nevědí, kdy přesně se protihlukové bariéry začnou stavět. „Krajská hygienická stanice Moravskoslezského kraje se sídlem v Ostravě vydala časově omezené povolení pro provoz dálnice D1 s platností do konce roku 2025. Realizace akce je dle záměru projektu plánována na období 2024 – 2025,“ odpověděl na dotaz ČT mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Termín potvrdili i hygienici, vedení města se ale obává, že další prodloužení jen odloží termín realizace, což se stalo i v minulosti. Podle ŘSD právě probíhá příprava na geotechnický průzkum, který má sloužit jako podklad pro projektovou přípravu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 2 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 5 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 6 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 8 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 11 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 12 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
před 21 hhodinami
Načítání...