Dálnice D35 má dvanáct nových kilometrů v Pardubickém kraji, nově končí poblíž Holic

Události: Nový úsek D35 (zdroj: ČT24)

Pardubický kraj má dálnici, Hradec Králové částečný obchvat. Ředitelství silnic a dálnic otevřelo 12,6 kilometru dálnice D35 od Opatovic k obci Časy, kde musí řidiči prozatím sjet na silnici I/36 západně od Holic. V příštím roce by měl být zprovozněn i navazující úsek, který již auta přiblíží k Vysokému Mýtu.

Dálnice D35 je součást alternativního spojení Prahy s Moravou, které by mělo odlehčit dálnici D1, jenomže ještě zdaleka není hotová. Otevřením úseku Opatovice nad Labem – Časy učinili však silničáři významný krok, který to má změnit.

Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl prohlásil při slavnostním otevření nového dálničního úseku, že je příprava staveb tak složitá, že je potřeba být vděčni za každý kilometr. „Dnes to není kilometr, je to dvanáct kilometrů velmi důležité dálnice. Možná jedné z nejdůležitějších v republice. (…) Velmi mě mrzí, že dlouhé roky se tato dálnice zanedbávala,“ uvedl.

D35 Opatovice-Časy
Zdroj: ŘSD

Nová stavba má celostátní význam jako součást alternativní spojnice Čech a Moravy vedle D1, má ale i význam pro své nedaleké okolí. Odlehčuje staré silnici I/35 mezi Hradcem Králové a Holicemi a zároveň by měla ulevit samotnému Hradci Králové. Kdo jede třeba z Prahy do zmíněných Holic, nemusí již zajíždět do Hradce jako dosud (případně do Pardubic), objede ho po dálnici.

Je to zároveň první dálniční úsek, který vede v celé své délce po území Pardubického kraje. Zatím na území regionu okrajově zasahovala trasa dálnice D11, nebyla však na něm žádná křižovatka. Ta opatovická, kde D35 dosud končila, byla do středy jedinou dálniční křižovatkou v Pardubickém kraji. Nově k ní přibyly křižovatky Rokytno a Časy, takže lze poprvé využít dálnici i k vnitrokrajským cestám.

Obcím na staré silnici dálnice uleví, jiné se ale bojí náporu aut

Kromě Hradce Králové by měl nový úsek D35 částečně odlehčit obcím Býšť a Chvojenec, kterými prochází původní „pětatřicítka“. Úleva to však nebude úplná. Například cesta z centra Hradce do Holic bude rychlejší po staré silnici než po dálnici.

Například v Rokytnu, v jehož blízkosti je nová dálniční křižovatka, se obávají, že výrazně přibude aut, podle starostky by obcí mohli projíždět zejména ti, kdo míří do Orlických hor. Pardubický hejtman Martin Netolický (ČSSD) přiznal, že dálniční přivaděče sloužící i jako obchvaty obcí, jako je Rokytno, které měly být hotové současně s dálnicí, mají oproti ní zpoždění.

„Stát se zabýval urychlením vlastních staveb, například schválením příslušné legislativy, ale přes naši urgenci do zákona o urychlení výstavby D35 přivaděče nedal. To znamená, jedeme podle standardní legislativy. Nebylo vůbec jednoduché jednat s vlastníky pozemků,“ řekl Netolický.

Další část dálnice bude hotová příští rok

Auta, která pojedou po nové dálnici, navíc budou muset na jejím prozatímním konci sjet na silnici I/36, která by sice v budoucnu měla dostat přeložku u Horních Ředic, zatím na ní ale zůstává nepříjemná prudká zatáčka na okraji této obce. Na obchvatu Holic najede doprava z dálnice na dosavadní silnici I/35 a dále směrem na Mohelnici bude pokračovat po ní.

Se zprovozněním dálničního úseku Časy–Ostrov, který uleví obcím Ostřetín, Vysoká u Holic a Jaroslav, jimiž stará silnice prochází, počítají silničáři příští léto. Auta pak dojedou po D35 na silnici I/17 západně od Vraclavi, do Vysokého Mýta to pak po ní a po silnici I/35 bude už jen devět kilometrů.

ŘSD letos již otevřelo nové úseky dálnic D6 a D55 a počátkem října skončila mnohaletá modernizace D1. V pátek chtějí silničáři otevřít ještě jednu novou dálnici, respektive její část. Budou to dva na sebe navazující úseky dálnice D11 o celkové délce 22 kilometrů. Auta po ní dojedou od Hradce Králové až za Jaroměř. Zrychlí cestování do Trutnova, potažmo do západní části Krkonoš, ale i do Náchoda.

Uleví městům, pohorší obcím

Nově otevřený úsek uleví městům, silný provoz se ale kvůli stavbě dalších částí dálnice přenese do obcí. Na jedné straně zmírnění pro Hradec a Pardubice, na straně druhé potíže pro menší obce jako například Sezemice. Místní už teď řeší popraskané fasády, hluk a smog. Na obchvat tady čekají už dvacet let.

„V Sezemicích dojde pravděpodobně k nárůstu dopravy, jedná se hlavně o nákladní automobily, které budou zásobovat skladištní oblast Černou za Bory,“ tvrdí starosta Sezemic Martin Staněk (STAN).

„Pozitiva vidím v tom, že se doprava pro osobní automobily zklidní a přinese odstranění
tranzitní kamionové dopravy z rychlostní silnice mezi Hradcem Králové a Pardubicemi,“ říká náměstek ředitele policie v Pardubickém kraji Miloslav Houdek. 

Stavba dálničních přivaděčů měla zpoždění a už teď je jasné, že budou až o miliardu dražší. Pardubický kraj se kvůli náročnosti chopil iniciativy. „Pracuje se s legislativou, která je zaplevelená a je velice procesně náročná, takže i tak Pardubický kraj bude stavět záležitosti, které by za normálních okolností má stavět stát, ale my jsme se k tomu postavili čelem,“ vysvětluje hejtman Pardubického kraje Martin Netolický (ČSSD).

Plán D35
Zdroj: ČT24