ČD Cargo propustí až sedm set lidí a sešrotuje další vozy

3 minuty
Události: Propouštění v ČD Cargo
Zdroj: ČT24

Český nákladní dopravce ČD Cargo plánuje propustit do konce roku až 700 zaměstnanců, tedy více než desetinu celkového počtu, uvedl v úterý na síti X předseda představenstva a výkonný ředitel firmy Tomáš Tóth. Firma se podle něj musí připravit na výrazný pokles přepravy. Dané problémy podle Federace strojvůdců ČR nelze řešit jen propouštěním zaměstnanců, preferuje strukturální změny ve fungování celého podniku.

„Zástupce odborových organizací jsme seznámili s dalšími etapami restrukturalizace vynucené poklesem přepravních výkonů. Vyžádají si šrotaci dalších vozidel a odchod až 700 zaměstnanců do konce roku 2025,“ oznámil Tóth. „Postupně ČD Cargo musíme připravit na reálné objemy cca 40 milionů tun zboží,“ doplnil.

Firma v roce 2024 přepravila 56,7 milionu tun nákladu, meziročně o 2,7 milionu tun méně. Mezi důvody snížení objemu přepravy byly podle dřívějších informací Českých drah pokles přeprav dřeva, omezení produkce huti Liberty Ostrava nebo snížení přepravy hnědého uhlí do elektráren a tepláren.

Loni ČD Cargo také zaznamenalo výrazný propad v hospodaření. Ze zisku před zdaněním 733 milionů za rok 2023 se dostalo do ztráty činící 946 milionů. Za vysokou ztrátou stálo podle serveru HN.cz hlavně přecenění majetku, především vagonů na uhlí, bez kterého by firma byla několik desítek milionů v zisku.

„Bohužel na základě signálů z trhu a z jednání s našimi obchodními partnery musíme pro rok 2026 počítat s dalším poklesem objemů tradičních komodit. To si vyžádá další redukci vzniklých nadkapacit. Nyní již víme, že celkový objem přeprav nebude v roce 2026 vyšší než 45 milionů tun,“ sdělil Tóth. „V dlouhodobějším horizontu musíme být připraveni na fakt, že pokud se nám nepodaří dostat na železnici nové komodity, objemy ČD Cargo se stabilizují na cca 40 milionů tun přepraveného zboží ročně,“ doplnil.

Už v dubnu ČD Cargo oznámilo, že se v elektronické aukci zbavuje nadbytečných 24 lokomotiv a 1089 vozů různého typu. Firma tehdy uvedla, že s odprodejem dalších vozů počítá i později v letošním roce.

7 minut
Redaktor serveru Zdopravy.cz Jan Sůra k propouštění zaměstnanců v ČD Cargo
Zdroj: ČT24

Federace strojvůdců připravuje oponentní stanovisko

Federace strojvůdců materiály o chystaném propouštění v ČD Cargo obdržela podle člena prezidia Davida Votroubka v pondělí. Federace k rozhodnutí dopravce nyní připravuje oponentní stanovisko, ve kterém chtějí strojvůdci apelovat na změny v celé firmě, přiblížil.

„Chceme do toho aktivně vstoupit. Změnit se musí celá struktura společnosti, nelze celou situaci vyřešit jen propouštěním,“ zdůraznil Votroubek. Podle něj je důležité udržet a zefektivnit některé zakázky místo jejich rušení. Jako příklad zmínil přepravu dřeva.

Mimo to se federace baví i se svými evropskými partnery o celoevropském postupu, který by měl na situaci v oboru upozornit. Vyloučil ale možnost případné stávky nebo podobných akcí.

Propuštění zaměstnanci mají podle federace možnost uplatnit se například u osobních dopravců, kde stále chybí strojvůdci. Votroubek ale v této souvislosti upozornil, že způsob práce strojvůdců i dalších pracovníků je u osobních dopravců trochu jiný. Zájemci se proto budou muset před zapojením do dopravy mimo jiné přeškolit.

Útlum probíhá v celé Evropě

Postupný útlum přeprav nákladů po kolejích je podle federace patrný po celé Evropě, problémy mají dopravci třeba v Německu, Francii i dalších státech. Hlavní příčinu Votroubek vidí v celoevropské politice a unijním programu Green Deal. Odklon od fosilních paliv nejen omezil jejich přepravu, ale snížil i produkci v těžkém průmyslu. Ubyly tak i náklady oceli a dalšího materiálu.

Hlavní ekonom XTB Pavel Peterka míní, že současná zelená transformace negativně působí na emisně náročné provozy, využití uhlí, dřeva a další. „Na druhou stranu ale vidíme, že se v rámci ozeleňování ekonomiky v Evropě tlačí právě na preferenci železnic proti silniční přepravě a dopravě. Zásadní otázkou pro ČD Cargo a další podobné firmy je, jak toto bude promítnuto v Česku, ať už z pohledu soukromých, veřejných investic či současných kapacit železniční soustavy,“ podotkl.

„Silniční doprava je nyní preferovaná, železniční přepravě schází podpora,“ míní Votroubka. Například daně a další odvody jsou podle něj u silniční přepravy nastaveny na nejnižších úrovních, ve srovnání s okolními zeměmi jsou podle Votroubka nižší i mýtné platby nebo další nároky například na povolenou hmotnost kamionů.

Oslabující průmysl i dopady zelené politiky spatřují jako jednu z hlavních příčin poklesu přeprav nákladu po kolejích také ekonomové. Unijní Green Deal podle nich paradoxně více zatížil elektrickou trakci na železnici než náklady na naftu pro silniční dopravu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Opuštěné chaty v zimě lákají zloděje. Policisté posilují hlídky

Krádeží v chatových oblastech v zimě přibývá, opuštěné a prázdné chaty lákají zloděje. Policisté proto posilují hlídky v zahrádkářských koloniích. Zároveň apelují na majitele, aby si své přístřešky dobře zabezpečili. Většina chalupářů nenechává své sezonní příbytky ani v zimě bez dozoru. Pravidelně je jezdí kontrolovat, ať už kvůli zabezpečení, nebo aby předešli případným škodám. Za krádež v objektu se škodou více než deset tisíc korun hrozí pachateli peněžitý trest nebo až dva roky vězení.
před 38 mminutami

Inspekce silniční dopravy od července uložila pokuty za více než 24 milionů

Za prvních pět měsíců svého fungování provedla Inspekce silniční dopravy (INSID) téměř devět tisíc kontrol nákladních vozidel a autobusů. Uložila při nich kauce a pokuty za více než 24 milionů korun, sdělila ČT mluvčí INSID Monika Balšánková. Na porušení předpisů narazili inspektoři přibližně u každého pátého řidiče. Nejčastěji se setkávali s nedodržováním povinných přestávek a doby odpočinku, přetíženými vozidly nebo porušováním víkendového a svátečního zákazu jízd.
před 2 hhodinami

Některé dopravní stavby se odkládají. Podle ministra chybí peníze

Některé dopravní stavby zpozdí nejisté financování. Nový ministr dopravy za SPD Ivan Bednárik rozhodl, že Správa železnic ani Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nepodepíší do konce roku žádnou smlouvu. Důvodem je podle něj chybějících 38 miliard korun ve Státním fondu dopravní infrastruktury. Odkládá se tak zahájení padesáti staveb.
před 11 hhodinami

Silná inverze drží Česko pod mraky

Tuzemsko od začátku týdne ovlivňuje výrazná inverze. Zatímco v nížinách přetrvává zataženo, mlhy a mrazivé počasí, na horách panuje jasno a teploty místy přesahují deset stupňů. Inverze, která vydrží zhruba do Vánoc, ovlivňuje i podmínky ve skiareálech, kde kvůli teplu rychle ubývá i technického sněhu. Lyžovat se tak dá jen v několika střediscích.
před 12 hhodinami

Česká zbrojovka získala zakázku od německé armády

Česká zbrojovka, výrobce ručních palných zbraní, získala zakázku u německé armády, bundeswehr si vybral její pistoli jako svou novou služební zbraň. Uherskobrodská firma informovala, že zakázku získala v mezinárodním tendru a uspěla před několika globálními konkurenty. Cenu ani rozsah zakázky neuvedla.
před 12 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

Ztráta důstojnosti, hodnotí summit opozice. Černý den pro EU, píší v Německu

Premiér Andrej Babiš (ANO) se dle jeho předchůdce Petra Fialy (ODS) na unijní úrovni staví po bok Slovenska a Maďarska a Česko v tomto novém kurzu zahraniční politiky ztratí důstojnost, respekt, a nakonec i peníze. Fiala tak reagoval na to, že se zmíněná trojice států nepřipojí ke garancím spojeným s unijní půjčkou pro Ukrajinu. Český postoj kritizují i další opoziční politici, výsledek summitu obšírně komentuje i řada médií. Ta německá píší o tvrdé ráně pro autoritu německého kancléře Friedricha Merze a černém dni pro EU.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami
Načítání...