ČD Cargo propustí až sedm set lidí a sešrotuje další vozy

3 minuty
Události: Propouštění v ČD Cargo
Zdroj: ČT24

Český nákladní dopravce ČD Cargo plánuje propustit do konce roku až 700 zaměstnanců, tedy více než desetinu celkového počtu, uvedl v úterý na síti X předseda představenstva a výkonný ředitel firmy Tomáš Tóth. Firma se podle něj musí připravit na výrazný pokles přepravy. Dané problémy podle Federace strojvůdců ČR nelze řešit jen propouštěním zaměstnanců, preferuje strukturální změny ve fungování celého podniku.

„Zástupce odborových organizací jsme seznámili s dalšími etapami restrukturalizace vynucené poklesem přepravních výkonů. Vyžádají si šrotaci dalších vozidel a odchod až 700 zaměstnanců do konce roku 2025,“ oznámil Tóth. „Postupně ČD Cargo musíme připravit na reálné objemy cca 40 milionů tun zboží,“ doplnil.

Firma v roce 2024 přepravila 56,7 milionu tun nákladu, meziročně o 2,7 milionu tun méně. Mezi důvody snížení objemu přepravy byly podle dřívějších informací Českých drah pokles přeprav dřeva, omezení produkce huti Liberty Ostrava nebo snížení přepravy hnědého uhlí do elektráren a tepláren.

Loni ČD Cargo také zaznamenalo výrazný propad v hospodaření. Ze zisku před zdaněním 733 milionů za rok 2023 se dostalo do ztráty činící 946 milionů. Za vysokou ztrátou stálo podle serveru HN.cz hlavně přecenění majetku, především vagonů na uhlí, bez kterého by firma byla několik desítek milionů v zisku.

„Bohužel na základě signálů z trhu a z jednání s našimi obchodními partnery musíme pro rok 2026 počítat s dalším poklesem objemů tradičních komodit. To si vyžádá další redukci vzniklých nadkapacit. Nyní již víme, že celkový objem přeprav nebude v roce 2026 vyšší než 45 milionů tun,“ sdělil Tóth. „V dlouhodobějším horizontu musíme být připraveni na fakt, že pokud se nám nepodaří dostat na železnici nové komodity, objemy ČD Cargo se stabilizují na cca 40 milionů tun přepraveného zboží ročně,“ doplnil.

Už v dubnu ČD Cargo oznámilo, že se v elektronické aukci zbavuje nadbytečných 24 lokomotiv a 1089 vozů různého typu. Firma tehdy uvedla, že s odprodejem dalších vozů počítá i později v letošním roce.

7 minut
Redaktor serveru Zdopravy.cz Jan Sůra k propouštění zaměstnanců v ČD Cargo
Zdroj: ČT24

Federace strojvůdců připravuje oponentní stanovisko

Federace strojvůdců materiály o chystaném propouštění v ČD Cargo obdržela podle člena prezidia Davida Votroubka v pondělí. Federace k rozhodnutí dopravce nyní připravuje oponentní stanovisko, ve kterém chtějí strojvůdci apelovat na změny v celé firmě, přiblížil.

„Chceme do toho aktivně vstoupit. Změnit se musí celá struktura společnosti, nelze celou situaci vyřešit jen propouštěním,“ zdůraznil Votroubek. Podle něj je důležité udržet a zefektivnit některé zakázky místo jejich rušení. Jako příklad zmínil přepravu dřeva.

Mimo to se federace baví i se svými evropskými partnery o celoevropském postupu, který by měl na situaci v oboru upozornit. Vyloučil ale možnost případné stávky nebo podobných akcí.

Propuštění zaměstnanci mají podle federace možnost uplatnit se například u osobních dopravců, kde stále chybí strojvůdci. Votroubek ale v této souvislosti upozornil, že způsob práce strojvůdců i dalších pracovníků je u osobních dopravců trochu jiný. Zájemci se proto budou muset před zapojením do dopravy mimo jiné přeškolit.

Útlum probíhá v celé Evropě

Postupný útlum přeprav nákladů po kolejích je podle federace patrný po celé Evropě, problémy mají dopravci třeba v Německu, Francii i dalších státech. Hlavní příčinu Votroubek vidí v celoevropské politice a unijním programu Green Deal. Odklon od fosilních paliv nejen omezil jejich přepravu, ale snížil i produkci v těžkém průmyslu. Ubyly tak i náklady oceli a dalšího materiálu.

Hlavní ekonom XTB Pavel Peterka míní, že současná zelená transformace negativně působí na emisně náročné provozy, využití uhlí, dřeva a další. „Na druhou stranu ale vidíme, že se v rámci ozeleňování ekonomiky v Evropě tlačí právě na preferenci železnic proti silniční přepravě a dopravě. Zásadní otázkou pro ČD Cargo a další podobné firmy je, jak toto bude promítnuto v Česku, ať už z pohledu soukromých, veřejných investic či současných kapacit železniční soustavy,“ podotkl.

„Silniční doprava je nyní preferovaná, železniční přepravě schází podpora,“ míní Votroubka. Například daně a další odvody jsou podle něj u silniční přepravy nastaveny na nejnižších úrovních, ve srovnání s okolními zeměmi jsou podle Votroubka nižší i mýtné platby nebo další nároky například na povolenou hmotnost kamionů.

Oslabující průmysl i dopady zelené politiky spatřují jako jednu z hlavních příčin poklesu přeprav nákladu po kolejích také ekonomové. Unijní Green Deal podle nich paradoxně více zatížil elektrickou trakci na železnici než náklady na naftu pro silniční dopravu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 7 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami
Načítání...