Máslo dál zdražuje. Od začátku roku jeho cena vzrostla o třetinu a podle předběžného šetření statistiků už v některých obchodech stojí 250 gramů skoro sedmdesát korun. Komplikace to může způsobit nejen domácnostem, ale také pekařstvím a cukrářstvím. Ceny rostou i u dalších mléčných výrobků.
Máslo za skoro sedmdesát korun. Dopadá to i na pekárny a cukrárny
Na cenu mléka, které třeba farma prodá do mlékárny, má vliv kvalita, rozhoduje množství tuku i bílkovin. Teď se průměrné výkupní ceny syrového mléka pohybují kolem dvanácti korun za litr. Od začátku roku se zvýšily o 38 haléřů.
Naproti tomu cena másla v obchodech vzrostla zhruba o třetinu. Předběžná data za říjen navíc napovídají, že růst bude ještě dramatičtější. To je komplikací například pro pekařství a cukrářství, která ho potřebují na výrobu dortů či pečiva.
Zdražení másla se tak podepíše na cenách cukrářských i pekařských výrobků. U některých to může být o pět až deset procent.
Proč prudké zdražování?
Výrobci potravin a obchodníci se ale neshodnou na tom, proč k tak prudkému zdražování dochází.
Mluvčí Potravinářské komory Marek Zemánek vidí důvody v nedostatku mléčného tuku na českém, potažmo evropském trhu, zvyšujících se nákladech výrobců, ale také v obchodních přirážkách řetězců. Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza zase tvrdí, že „čeští producenti se čím dál častěji snaží využít situaci a zkouší velmi výrazně navyšovat ceny“.
Zemánek upozornil na to, že ze statistik vyplývá, že obchodníci zdražili o třicet korun, zatímco výrobci jen o patnáct korun. Prouza však připomněl, že statistický úřad nezohledňuje různé cenové akce. „Pokud obchodníci prodávají máslo za 49 korun, znamená to, že prodávají se ztrátou,“ podotkl.
Na takovou cenu se však zákazníci často dostanou jen za určitých podmínek, třeba s aplikací nebo věrnostní kartou.