Kupka slibuje výhled dopravních staveb na deset let, do roku 2033 chce mít hotovou dálniční síť

6 minut
Události: Modernizace a výstavba silnic
Zdroj: ČT24

Základní síť dálnic v České republice by měla být do roku 2033 hotová. Řekl to ministr dopravy Martin Kupka (ODS) při představení konkrétních plánů výstavby silnic a dálnic pro letošek. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla se navíc daří v poslední době výstavbu zrychlovat. Letos by se díky tomu mohlo otevřít více nových kilometrů dálnic, než silničáři původně předpokládali. Mátl očekává, že se také podaří zkrátit některá zpoždění, která v minulosti na stavbách vznikla.

„Chceme v letošním roce projednat na vládě výhled výstavby dopravní infrastruktury pro nejbližších deset let. To, co České republice chybělo – nejenom konkrétní plány, ale i jasný výhled, kolik ta výstavba bude stát peněz s ohledem na desetiletou dobu,“ řekl Martin Kupka.

Upřesnil, že počítá s tím, že do roku 2033, tedy během deseti let, se podaří dokončit základní dálniční síť včetně dlouhodobě problematických staveb, jako je středočeská část D3 nebo celý Pražský okruh.

Právě dokončení Pražského okruhu je jednou z priorit v programovém prohlášení vlády a podle ministerstva dopravy je nyní stavba v přípravě. Budování jihovýchodní části, která ústí do Modletic, by mělo začít příští rok, té severní pak za čtyři až pět let.

„Je to realistický termín a odpovídá tomu, jak se připravují jednotlivé stavby,“ řekl Kupka s tím, že pro přípravu celé dopravní infrastruktury je důležitá meta dalších deseti let, kterou považuje za významnou i kvůli rozvržení finančních výdajů pro následující vlády. V pořadu 90´ČT24 rovněž zmínil, že pozitivní je podle něj velký počet rozestavěných staveb. 

K tomu je ale kritický opoziční místopředseda sněmovního hospodářského výboru Martin Kolovratník (ANO). „Chybí tam ambice. Podle kvalifikovaných odhadů nám to vycházelo skoro na tři sta kilometrů, které je třeba dostavět, vláda má ve svém prohlášení jen dvě stovky,“ zmínil. 

Velké množství rozestavěných staveb je podle něj dědictvím vlád ANO a ČSSD, zatímco současný kabinet podle něj pouze „sklízí ovoce“ práce předchozích kabinetů, které projekty připravily. „Zbývá 700 kilometrů dálnic a myslím si, že ta vize nemusí být reálná,“ dodal s tím, že tempo výstavby se ale nezpožďuje, což označil za pozitivní díky spolupráci opozice s koalicí.

42 minut
90’ ČT24: Stavební sezona na dálnicích a silnicích
Zdroj: ČT24

ŘSD chce ještě letos otevřít část D7 u Chlumčan

Letos by mohlo nakonec Ředitelství silnic a dálnic zprovoznit více nových kilometrů dálnic než původně plánovaných patnáct. Podle šéfa organizace Radka Mátla se dařilo stavět přes zimu, a některé stavby tak urychlit. „Aktuálně jsme se domluvili se zhotovitelem stavby D7 Chlumčany, obchvat, že stavba bude urychlena a bude zprovozněna ještě v letošním roce,“ avizoval. Úsek u Chlumčan je dlouhý přes čtyři kilometry.

Navíc se podle něj daří zmenšit zpoždění, které vzniklo při stavbě tunelu u Českých Budějovic na budoucí trase dálnice D3. Část jihočeské dálnice od Úsilného až ke Kaplici-nádraží by se mohl otevřít v příštím roce, a ne v roce 2025, jak se silničáři obávali kvůli problémům se spodní vodou při zakládání tunelu.

I když se letos otevře jen patnáct, maximálně devatenáct kilometrů nových dálnic, v příštích letech by jich mělo přibýt mnohem víc – v dalších dvou letech v součtu 133 kilometrů. Rozestavěno je podle ministra 158 kilometrů dálnic a ŘSD chce začít pracovat ještě na dalších. Mátl upřesnil, že by měly začít vznikat nové úseky dálnic D35, D55 a také příhraniční úsek hradecké D11.

Kupka by chtěl mít příhraniční úsek hotový v roce 2026, aby byla co nejkratší doba, po kterou bude u hranic připravená polská rychlostní silnice S8, aniž by bylo na Trutnovsku po čem pokračovat. Poláci by měli svoji stavbu dovést na hranice v příštím roce. „Víme, že se nám nepodaří dohnat skluz, ale nechceme ho prohlubovat,“ poznamenal ministr dopravy.

Optimistický ohledně probíhající výstavby je zatím i bývalý ministr dopravy Karel Havlíček (ANO). „Mám hlavně dobrý pocit z toho, že se nezastavují projekty, které jsme připravili. Měli jsme trochu obavu, že vláda bude šetřit a že projekty, které jsou rozjeté, které byly naprojektované, se posunou třeba o rok, o dva,“ ocenil s tím, že k tomu zatím nedochází. 

Stavební rozpočet pro letošní rok je i přes vládní škrty ve výdajích relativně vysoký. Ředitelství silnic a dálnic má k dispozici necelých 66 miliard korun, loni to bylo o sedm miliard méně.    

Hlavní dálniční stavby v letošním roce
Zdroj: ŘSD

S jarem začínají opravy dálnic. Silničáři slibují, že neuberou pruhy

Ředitel ŘSD upozornil, že se zlepšujícím se počasím začíná také sezona oprav. „Už jsme zahájili asi nejsložitější úsek na dálnici D1 mezi 16. a 21. kilometrem,“ připomněl. Silničáři se podle něj snaží, aby měly práce na dálnicích co nejmenší dopad na provoz.

Snaží se tedy zejména zachovat obvyklý počet jízdních pruhů, i když ty jsou zúžené. Na dálnici D1 mezi Všechromy a Mirošovicemi se to vyplácí. „Přináší to dílčí kongesce, ale dopady do dopravy jsou oproti tomu, kdybychom to zužovali, daleko menší,“ míní Mátl. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Trust na správu Agrofertu bude snazší založit dle cizího práva, říká právnička

Strukturu pro správu Agrofertu, se kterou počítá kvůli řešení svého střetu zájmů předseda hnutí ANO a kandidát na premiéra Andrej Babiš, bude podle Marie Zámečníkové z Právnické fakulty Masarykovy univerzity jednodušší založit podle jiného než tuzemského práva.
11:42Aktualizovánopřed 6 mminutami

Decroix: Babišův vliv na Agrofert nesmí přetrvat skrytě. Smekám, vzkázal Štastný

Zástupci budoucí vládní koalice ocenili rozhodnutí šéfa ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert, aby se vyhnul střetu zájmů. Ministryně spravedlnosti v demisi Eva Decroix (ODS) Babišův krok rovněž vítá, upozorňuje však, že musí stanovené podmínky skutečně splnit a v holdingu neudržovat ani neformální vliv. Podle poslance Radka Kotena z hnutí SPD, jež s ANO a Motoristy zasedne ve vládě, by se Babišův krok neměl dále zpochybňovat. Boris Šťastný (Motoristé) Babišův krok označil za „bezprecedentní a státnický“.
11:15Aktualizovánopřed 1 hhodinou

V litoměřické nemocnici za den oživovali čtyři novorozence, případ šetří policie

Porodnice v Litoměřicích prošetřuje resuscitaci čtyř novorozenců v Centru porodní asistence (CPA) během 24 hodin. Dvě miminka zemřela. Lékařka je mimo službu. Případem se na základě informací v médiích zabývá policie.
před 1 hhodinou

ČSÚ: Maloobchodní tržby v Česku v říjnu meziročně stouply o 2,8 procenta

Maloobchodní tržby v Česku v říjnu opět meziročně vzrostly, bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel se zvýšily o 2,8 procenta. V září to bylo po revizi rovněž o 2,8 procenta. Meziměsíčně tržby v říjnu stouply o 0,4 procenta. Data na svém webu zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
před 3 hhodinami

Meteorologové varují před náledím

Převážně v Čechách a na Českomoravské vrchovině se může od pátečního večera do sobotního rána tvořit náledí. Informoval o tom Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ), který vydal výstrahu s nízkým stupněm nebezpečí. Podle meteorologů hrozí na neošetřených komunikacích problémy v dopravě, opatrní by měli být i chodci.
před 5 hhodinami

Nová vláda by o důvěru sněmovny mohla žádat 13. ledna, uvedl Okamura

Hlasování Poslanecké sněmovny o důvěře vládě Andreje Babiše (ANO) by se dle koaliční rady ANO, SPD a Motoristů mohlo odehrát 13. ledna, uvedl šéf dolní komory Tomio Okamura (SPD). K samotnému jmenování vlády by dle něj mělo dojít pár dní poté, co prezident Petr Pavel jmenuje Babiše premiérem. K tomu má dojít v úterý 9. prosince.
11:35Aktualizovánopřed 5 hhodinami

Advent na blátě. Příští týden půjdou teploty nad deset stupňů

Bláto místo závějí, déšť místo sněhu. A teploty blížící se 15 stupňům nad nulou – to není tradiční představa adventu. Ale již za pár dní to podle předpovědi počasí bude realita Česka.
před 5 hhodinami

Lidé na náhradu kloubu čekají až tři roky. Změnit to mají i roboti

Na výměnu kyčelního či kolenního kloubu čekají pacienti v tuzemsku i několik let. Některé nemocnice se proto snaží zrychlit operace pomocí robotických systémů, nových typů endoprotéz nebo multidisciplinárních postupů ERAS. Přestože moderní technologie mohou zlepšit přesnost výkonu a urychlit rekonvalescenci, jejich širší využití brzdí vysoké pořizovací náklady i kapacitní limity jednotlivých pracovišť.
před 6 hhodinami
Načítání...