V areálu Avie, na místě jednoho z největších brownfieldů v Praze, vznikne v příštích pětadvaceti letech nová čtvrť. S centrem města ji má propojit zmodernizovaná železnice a nová tramvajová trať. Podle investora už se v areálu začalo s dekontaminací pozemků po průmyslové výrobě. Výstavbu na tomto i dalších brownfieldech brzdí územní plány.
Brownfieldy v Praze se mají změnit v obytné čtvrti, v areálu Avie začala dekontaminace pozemků
Před rokem 1989 byla firma Avia prosperující podnik. Po revoluci se ale vše změnilo. Firmu koupila korejská společnost, která zkrachovala. Výroba nákladních automobilů se v Letňanech postupně utlumila a nakonec přerušila úplně. Obnovená Avia se po letech přesunula Přelouče a areál na pomezí pražských Letňan a Čakovic zchátral.
Dnes je v komplexu, který se rozkládá na šestašedesáti hektarech, sto čtyřicet různých staveb a konstrukcí. Většina se ale nachází ve špatném stavu. Devadesát let stará hala, která patří mezi největší ve střední Evropě, je silně znečištěná mazivem a dalšími chemickými látkami. Odborná firma teď v areálu posuzuje, které budovy bude ještě možné vyčistit a zachovat, a které budou muset jít k zemi a ustoupit nové čtvrti.
„Důležitým aspektem Avia City bude zachování odkazu historie Avie. Tak aby pokračovala dál,“ tvrdí nicméně Michael Saran, zakladatel a generální ředitel skupiny Odien, které projekt patří.
Zachován tak bude třeba starý vodojem, který by měl být poutačem nové čtvrti za 70 miliard korun. Domov by v ní v budoucnu mohlo najít až jedenáct tisíc lidí. Kromě toho by tu měly vyrůst dvě školy a pět školek, restaurace, kavárny, kanceláře nebo sportoviště. Výstavbu ale zatím brzdí územní plán. Týká se to i dalších brownfieldů ve městě.
Další plánovaná výstavba
Nová čtvrť pro čtyřicet tisíc lidí by měla vyrůst také ve Vysočanech v brownfieldu u stanice metra Kolbenova. Kromě toho se staví třeba také na Smíchově. Výstavba je v plánu také na Rohanském a Libeňském ostrově a čeká i známé nákladové nádraží Žižkov. Další brownfieldy jsou třeba v území Bubny-Zátory, v Hloubětíně nebo v oblasti Bohdalce a Slatin.
„Bohužel nemáme mnoho brownfieldů v rukou města. To je historická danost oproti jiným městům,“ lituje náměstek primátora pro územní rozvoj Petr Hlaváček (STAN).
Řadu starých nevyužívaných areálů má i Brno. I tam se ale jejich přestavba posouvá kupředu jen velmi pomalu. Změny územního plánu odkládají spory uvnitř tamní koalice.