Archeologové našli v budoucí trase dálnice D55 mezi Babicemi a Starým Městem na Uherskohradišťsku několik žárových hrobů. Datují je do mladší doby bronzové, tedy zhruba do období mezi lety 1300 až 1000 před naším letopočtem. K záchrannému archeologickému výzkumu se odborníci vrátili po krátké zimní přestávce způsobené mrazivými teplotami, sdělila Lucie Trubelíková ze zlínské správy Ředitelství silnic a dálnic.
Archeologové našli tisíce let staré hroby. Odkryli je před stavbou dálnice do Starého Města
Žárový hrob je ekvivalentem dnešního urnového hrobu. Po spálení ostatků byl popel včetně drobných kostí uložen do nádoby, která potom byla pietně pohřbená. „U obce Babice navíc objevili zřejmě okraj původního sídliště, a to pozůstatek dvou stavebních objektů a drobné artefakty, například tuhovanou keramiku, na jejichž časovém určení nyní pracují,“ uvedla Trubelíková.
Nejde přitom o jediný průzkum v oblasti. Dálnice totiž povede podél železniční trati do Přerova, která byla během druhé světové války bombardovaná. Archeologové tak na průzkumu spolupracovali s pyrotechniky.
Auta by se po dálnici D55 měla rozjet v roce 2023
Kromě archeologického výzkumu se podle mluvčí nyní na stavbě úseku dálnice D55 mezi Babicemi a Starým Městem v délce 8460 metrů pracuje na přeložce elektrických sítí. Pokračují i další přípravné práce, například kácení dřevin. „Po skončení těchto prací, které předpokládáme v červnu, dáme zhotoviteli pokyn pro zahájení stavby. Její součástí bude vybudování 13 mostů, tří mimoúrovňových křižovatek a dvou protihlukových stěn v délce 2000 metrů,“ doplnila Trubelíková.
Výstavbu úseku dálnice D55 z Babic do Starého Města zahájilo ŘSD poklepáním základního kamene loni v září. Za 2,85 miliardy korun bez DPH jej postaví sdružení společností Eurovia a Strabag. Nová část dálnice odvede tranzitní dopravu mimo zastavěná území obcí Babice, Huštěnovice a Staré Město, kterými denně projede asi 15 tisíc automobilů. Řidičům by měl nový úsek dálnice D55 začít sloužit v roce 2023.
Dosud je v provozu asi 16 kilometrů dálnice D55 mezi Hulínem na Kroměřížsku a Otrokovicemi na Zlínsku. V říjnu 2018 zahájilo ŘSD dostavbu jihovýchodní části obchvatu Otrokovic, který je též součástí D55. Se zprovozněním více než 3,1 kilometru dlouhého úseku, který bude končit před řekou Moravou v průmyslové části Napajedel, počítají silničáři letos. Po kompletní dostavbě by měla dálnice D55 v budoucnu propojit střední, jihovýchodní a jižní Moravu, dlouhá bude zhruba 100 kilometrů, u Břeclavi se napojí na dálnici D2.