Spící lidé jsou při snění schopni správně reagovat na otázky, naznačila studie

Díky snům se člověk může ocitnout v jiné realitě. Ani to však nemusí bránit vnímat vnější podněty. Vědcům se totiž podařilo se spícími lidmi úspěšně komunikovat, aniž by je probudili. Novou studii publikoval časopis Current Biology

I když sny představují velmi běžnou záležitost, vědcům se je ještě stále nepodařilo zcela vysvětlit. Mezinárodní tým expertů se proto nyní rozhodl vyzkoušet komunikovat s lidmi během takzvaného lucidního snění.

„Cíl našeho experimentu je podobný jako hledat způsob, jak mluvit s astronautem, který se zrovna nachází v jiném světě. V tomto případě je ale svět zcela tvořen na základě vzpomínek, které jsou uložené v mozku,“ píší autoři výzkumu.

Šestatřicet snílků

Celkem měli vědci k dispozici 36 dobrovolníků, kteří usilovali o zmiňované lucidní sny. Samotná studie byla neobvyklá v tom, že se skládala ze čtyř na sobě nezávislých experimentů, při nichž jednotlivé výzkumné týmy použily různé metody.

„Výsledky jsme dali dohromady, protože jsme měli pocit, že kombinace výsledků ze čtyř různých laboratoří využívajících různé přístupy nejpřesvědčivěji dokazuje realitu tohoto fenoménu obousměrné komunikace,“ řekla podle serveru EurekAlert! Karen Konkolyová z Northwestern University.

Jeden z účastníků, který během experimentu „uspěl“, trpěl narkolepsií a lucidní sny zažíval často. Další část dobrovolníků měla s tímto typem snění hodně zkušeností, výzkumu se ale účastnili i ti, kteří jej ještě nezažili.

„Interaktivní snění“

Celkově tak došli vědci k závěru, že je možné, aby lidé během snění jednali v souladu s pokyny. Ovládali například jednoduchou matematiku, odpovídali na otázky ano či ne nebo rozlišovali mezi různými smyslovými podněty. Reagovali pomocí pohybů očí či stahováním obličejových svalů. Vědci tento stav nazvali „interaktivním sněním“.

„Zjistili jsme, že jednotlivci v REM fázi spánku mohou interagovat s vědcem a dokážou se v reálném čase zapojit do komunikace,“ řekl jeden z autorů studie Ken Paller z  Northwestern University. Účastníci byli schopni otázky podle něj navíc pochopit.

„Většina lidí by zřejmě tipovala, že to nebude možné. Že se účastníci po položení otázky buď vzbudí, nebo neodpoví a nebudou ji schopni správně interpretovat,“ dodal.

Vědci hodlají ve výzkumu této oblasti i nadále pokračovat. Možnost komunikovat s lidmi během spánku by podle nich mohla otevřít nové možnosti pro příští studie. Ty by pak mohly například umožnit expertům získat větší povědomí o snech či paměti.