Brno začalo stavět protipovodňová opatření okolo Svratky v úseku od koupaliště Riviéra až po viadukt přes Uhelnou ulici. Cílem je ochránit město před stoletou vodou. Město za stavbu zaplatí 1,3 miliardy korun, přičemž většinu peněz dostane od státu. Pro Brňany bude mít stavba, která by měla skončit příští rok na podzim, přínos v tom, že umožní zpřístupnit řeku pro odpočinek a rekreaci. Vzniknou totiž nová nábřeží.
Brno začalo stavět protipovodňová opatření na řece Svratce. Chránit mají před stoletou vodou
Řeka Svratka v Brně je nyní spoutaná v betonovém korytě, řekla v pondělí na zahájení stavby primátorka Markéta Vaňková (ODS). Úpravy tak mají tok zpřístupnit veřejnosti, například pro rekreaci. Nové koryto bude navíc mnohem přírodnější a přirozenější.
Úsek, který stavbaři upraví, je delší než tři kilometry. Novou podobu navrhl tým už zesnulého věhlasného brněnského architekta Ivana Rullera, který zvítězil v mezinárodní architektonické soutěži. Díky stavbě opatření se ve městě postupně také uvolní pozemky pro novou výstavbu. Dnes jsou blokované právě proto, že jim hrozí povodně.
Bezbariérová rekreační zóna se stovkami stromů
Základním motivem opatření je rozšíření koryta řeky a snížení vysokých břehů. Díky tomu nebude město ohrožovat ani průtok odpovídající stoleté vodě. „Nábřeží se dostane blíže vodní hladině a vznikne rekreační zóna. Prostředí bude bezbariérové. Vysadí se zde přes 600 stromů a bude zde nová zóna pro odpočinek a setkávání lidí,“ řekla Vaňková.
U bývalé chatové osady Favorit u Bauerovy ulice vzniknou mokřady, nádrže a tůně a přes ně povede lávka. Postaví se také dva nové podjezdy pro cyklisty pod Vídeňskou a Renneskou ulicí.
Součástí stavby je i nová kmenová stoka místo původní, která je sto let stará, budou se překládat vodovody a kanalizace. „Pracovat se bude po etapách, aby byl vliv na obyvatele co nejmenší a o konkrétních dopravních opatřeních budeme vždy s předstihem informovat,“ řekla primátorka.
Město bude ve stavbě protipovodňových opatření pokračovat i řadu nadcházejících let, a to v dalších etapách. Celkem jde o 23 kilometrů toků Svratky a Svitavy. Aktuálně se projektuje navazující úsek kolem plánovaného nového nádraží a bude se zpracovávat projekt pro úsek od dálnice D1 na jih až k Modřicím.