Za tragickou srážku vlaků u Perninku mohl strojvedoucí, shodla se Správa železnic s inspektory

Správa železnic považuje za viníka tragické nehody u Perninku z loňského července strojvedoucího jednoho z vlaků, které se srazily. Správa tak došla ke shodnému závěru jako Drážní inspekce. Policie hned po nehodě strojvedoucího zadržela, po výslechu jej propustila, srážku vlaků stále vyšetřuje.

Nehoda u Perninku
Zdroj: ČTK Autor: Slavomír Kubeš

„Dospěli jsme k závěrům stejným jako Drážní inspekce, a to v tom smyslu, že došlo k porušení pravidel drážní dopravy,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda s tím, že i správa považuje za viníka nehody strojvedoucího jednoho z vlaků, které se v létě u Perninku čelně srazily.

Mluvčí Správy železnic Nela Frýbová upřesnila, že z pohledu státní organizace „odpovědnost za vznik mimořádné události v Perninku (…) nese strojvedoucí“. Nejprve mluvčí uvedla, že správa považuje za viníka České dráhy, kterým patřily oba vlaky, později však formulaci upravila.

Inspekce ze záznamů komunikace odvodila, že vlak jedoucí do Karlových Varů měl čekat na protijedoucí vlak na perninském nádraží, ale odjel. Za hlavní příčinu nehody označila inspekce lidskou chybu. Policie nehodu podle mluvčí Evy Valtové stále vyšetřuje a k závěrům železničářů se zatím nevyjádří.

Nehoda u Perninku vyvolala diskusi o zabezpečení některých tratí, kde funguje zjednodušené řízení dopravy. Na trati nejsou návěstidla ani například výpravčí ve stanicích, na provoz dohlíží dirigující dispečer a bezpečnost závisí především na jeho komunikaci se strojvedoucími. Nehoda se stala v první pracovní den po prodlouženém víkendu. O víkendech na trati platil jiný jízdní řád a vlaky se křižovaly jinde, v Perninku měl vlak čekat pouze v pracovní dny.

Pomoci mají přísnější pravidla a mobilní aplikace

Správa železnic poté změnila jízdní řády, aby se místa, kde se vlaky na tratích se zjednodušeným řízením dopravy křižují, v různých dnech v týdnu nelišila. Zároveň zdůraznila povinnosti strojvedoucích. Přísnější je takzvaná ohlašovací povinnost, souhlas dispečera tedy potřebuje strojvedoucí k odjezdu z každé dopravny. České dráhy, kterým patřily oba havarované vlaky, navíc vytvořily mobilní aplikaci, která by měla strojvedoucí prostřednictvím jejich tabletů upozornit na případné nebezpečí.

Se zlepšením zabezpečení tratí samotných chce ale Správa železnic počkat, až se začně plošně zavádět odlehčená verze evropského zabezpečovacího zařízení ETCS.

Při nehodě u Perninku odpoledne 7. července zahynuli dva lidé. Zbylých 31 lidí, kteří ve vlacích byli, utrpěli zranění, devět z nich těžká nebo středně těžká. Provoz na trati byl obnoven druhý den po nehodě. Při srážce vznikla na vlacích a na trati škoda, kterou Drážní inspekce předběžně vyčíslila na 20 milionů korun.