Sanace Trojického údolí v Ostravě se odkládá. Zpoždění mají i práce na lagunách

7 minut
Sanace Trojického údolí v Ostravě se odkládá. Zpoždění mají i práce na lagunách
Zdroj: ČT24

Budoucnost ekologických zakázek v Ostravě je nejistá. V těchto dnech měly začít práce na sanaci takzvaného Trojického údolí, ale ministerstvo průmyslu a obchodu zakázku zastavilo a nařídilo audit společnosti Diamo. V tuto chvíli tak není jasné, kdy a zda vůbec práce začnou. Podle vedení města se navíc zpožďují i práce na ostravských lagunách.

Trojické údolí, které se nachází nedaleko centra Ostravy, má rozlohu zhruba šedesát hektarů. Území bývalé koksovny Trojice skrývá 160 tisíc tun nebezpečných odpadů, mimo jiné rtuť, olovo či kyanidy. Na některých místech dosahuje kontaminace hloubky až dvanáct metrů. 

Revitalizace území Trojice byla zařazena do revitalizačního programu Moravskoslezského kraje a zadavatelem veřejné zakázky mělo být ministerstvo financí. Cena se odhadovala na 400 milionů korun. Peníze však nakonec měly jít z ministerstva průmyslu a obchodu.

Diamo musí projít auditem

Smlouvu na sanaci Trojice za více než 856 milionů korun krátce po nástupu ministra průmyslu a obchodu Karla Havlíčka do funkce podepsal státní podnik Diamo. Havlíček ale na konci května odvolal ředitele Diama Tomáše Rychtaříka a nařídil audit. 

„Ministerstvo průmyslu a obchodu rozhodlo o zahájení hloubkové kontroly hospodaření na státním podniku Diamo,“ uvedl mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu Jan Piskáček. Diamo informovalo o tom, že momentálně probíhá kontrola a analýza smlouvy s vítězným uchazečem. O dalším postupu rozhodne až po dokončení kontroly. Ministerstvo chce mít výsledek auditu do dvou měsíců.

Ministerstvo financí plánovanou sanaci Trojického údolí kritizuje, vadí mu hlavně vysoká cena. Jasný názor zatím nemá ani vedení Ostravy. „Pro mě je projekt Trojice spojený s mnoha otazníky. Studujeme ho, protože nebyla udělaná vůbec žádná EIA. Zatím je to velká neznámá,“ řekl primátor Ostravy Tomáš Macura (ANO).

Odvoz kalů vázne

Primátor Ostravy tvrdí, že přednost před údolím Trojice by měly dostat laguny, právě práce na odvozu kalů se výrazně zpožďují. Odvezeny měly být už na konci loňského roku, firma ale požádala o prodloužení smlouvy o další dva roky.

„Už teď se ukazuje, že ani ten prodloužený termín se neplní, že vlastně za prvních pět měsíců se odvezlo sotva třináct tisíc tun z celkových čtyřiasedmdesáti. Takže takovým tempem se ani za ty dva roky zdaleka nenapočítá s tím, že to bude pryč,“ upozornil Macura. Společnost AVE CZ ale tvrdí, že k finální likvidaci se firma zavázala do konce roku 2020 a věří, že se vše stihne. 

Zápach z lagun zatím dál trápí obyvatele Mariánských Hor a městské části Fifejdy, nejvíce při jasném počasí. To nejhorší však mají lidé údajně za sebou. „Je možné, když je hodně teplo a zafouká vítr, že je tady ještě něco cítit. Nicméně chemická úprava vápnem s bodastitem už skončila,“ řekla mluvčí AVE CZ Pavla Ivácková. Zda firma likvidaci kalů stihne v termínu, bude podle redaktorky ČT Pavly Daňkové jasné zřejmě až příští rok.

Brownfieldů má Ostrava hodně, jejich oživení je drahé

Brownfieldy zabírají na území Ostravy zhruba sedmnáct kilometrů čtverečních, což je asi 8,4 procenta z celkové plochy města. Podle odborníků je to dáno ostravskou historií, to znamená vysokým podílem průmyslu. Využívání těchto ploch je však komplikované. 

„Sanace brownfieldů stojí obrovské finance. Kupříkladu sanace Karoliny v centru Ostravy stála dvě miliardy korun. Dalším problémem jsou nevyjasněné majetkoprávní vztahy, to znamená, že není jasné, komu vlastně ty pozemky patří a kdo za ně zodpovídá,“ řekl ekonomický geograf z katedry sociální geografie a regionálního rozvoje Ostravské univerzity Ondřej Slach.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 1 hhodinou

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 1 hhodinou

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 2 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 16 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 17 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
19. 12. 2025
Načítání...