V Brně začala prázdninová výluka. Stovka vlaků kvůli opravám viaduktů změnila jízdní řády

Na brněnském hlavním nádraží zahájila Správa železniční dopravní cesty opravy historických mostů přes Hybešovu a Křídlovickou ulici. Až do konce prázdnin není možné použít páté a šesté nástupiště. Kvůli tomu začala výluka regionálních vlaků, které jezdí od Moravských Bránic a zastávky u Brna. Další, ještě větší změny, čekají železniční dopravu v Brně od září.

Stovka vlaků kvůli opravám viaduktů na brněnském hlavním nádraží změnila od 16. července jízdní řady. Osobní vlaky ve směru od Zastávky jezdí v pracovní dny v brzkých ranních a večerních hodinách na hlavní nádraží, během dne ale většina z nich končí nebo začíná v Horních Heršpicích, kde je nutný přestup na vlaky od Břeclavi. O víkendech pojedou všechny vlaky z hlavního nádraží, ale z jiných nástupišť, než jsou lidé zvyklí.

Na omezení upozorňuje cestující personál ve vlacích

„Mohlo to být organizovanější, samozřejmě jsme nevěděli, na který vlak přestoupit,“ postěžovala si na zmatek na provizorním nástupišti jedna z cestujících, Monika Blašínková. Na hlavní nádraží přijíždějí cestující jen se zhruba desetiminutovým zpožděním. „Přestup je koordinovaný ve spolupráci s výpravčím. Náš personál je proškolený a na omezení upozorňuje cestující už ve vlaku před příjezdem do stanice,“ řekla mluvčí SŽDC Monika Bezuchová.

Z Moravských Bránic musejí lidé cestovat náhradním autobusem. V pracovní dny nahrazují autobusy pouze spěšné vlaky, osobní jezdí standardně. „Vzhledem k prázdninovému slabšímu provozu nepozorujeme zatím žádné větší komplikace,“ dodala Monika Bezuchová. O víkendech pojedou všechny vlaky od Moravských Bránic na hlavní nádraží. Podrobnosti a výlukový jízdní řád najdou cestující na webových stránkách Českých drah.

První den výluky komentuje redaktor Michal Cagala (zdroj: ČT24)

Od září budou ještě větší změny

Současná podoba výluky bude trvat do konce prázdnin, ve změněné podobě bude pokračovat do 8. prosince, kdy začne ještě větší výluka. Přesná podoba výluky od 1. září zatím není známá, ale snahou Českých drah je dostat maximum vlaků na hlavní nádraží.

Oprava mostů s nýtovanou konstrukcí stojí přes tři sta čtyřicet milionů korun a musí postupovat tak, aby se při ní neporušila pravidla památkové ochrany. Kvůli opravám je také omezený silniční provoz pod mosty, v každém směru lze jezdit jedním pruhem.

Infografika: Železniční dopravu omezí oprava dvou mostů
Zdroj: ČT24

Úpravami prochází i dolní nádraží

Úpravami pod taktovkou Správy železniční dopravní cesty a města prochází současně i dolní nádraží. Cílem je zlepšit zázemí pro cestující před nepřízní počasí, budou zde pokladny dopravců. Kapacita dvou čekáren by měla být zhruba čtyři stovky lidí.

Pokračuje příprava ostrovního nástupiště na dolním nádraží, aby tam mohly současně zastavit tři vlaky, a staví se podchod. Příští rok bude využívané výrazně více, protože se bude na hlavním nádraží rekonstruovat zabezpečovací zařízení a velká část vlaků nebude mít kudy na něj zajet.