Bobr pomáhá krkonošským hasičům. Skáče přes závěje, vyjede sjezdovku a umí i plavat

Události: Bobr pomáhá krkonošským hasičům (zdroj: ČT24)

Silný vítr, zaváté cesty a řada chalup přístupná jenom na lyžích – tak to teď vypadá například v Krkonoších. Zimní počasí dokáže potrápit i hasiče. Ti z Vrchlabí ale mají svou speciální zbraň – vozidlo zvané Bobr, na které se můžou spolehnout v jakémkoliv počasí i terénu. Jsou jediní v republice, kteří takový stroj mají.

„Řídí se to pákami, přesně jako tank. Je to trochu kostitřas, ale u hasičů není důležité pohodlí, ale co to auto zvládne,“ říká strojník Hasičského záchranného sboru ve Vrchlabí David Nocar. A Bobr toho umí hodně – šplhá po sjezdovkách, skáče přes závěje, dokonce i plave. Uveze šest mužů se základním vybavením.

„Hlavním úkolem Bobra je co nejrychleji dopravit hasiče na místo události v těžko přístupném terénu, aby mohli začít zachraňovat a odvézt zachráněné lidi do bezpečí,“ popisuje mluvčí hasičů Královéhradeckého kraje Martina Götzová.

„Hodně se toho odtahá na zádech nebo v rukách, ale Bobra lze naložit i na podvalník nebo může jet do Špindlerova Mlýna po vlastní ose,“ vysvětluje velitel vrchlabské stanice Vratislav Lánský.

Obojživelné pásové vozidlo GAZ-3409 Bobr
Zdroj: ČT24

Požár Špindlerovy boudy na hřebenech z ledna 2005 má většina místních hasičů ještě pořád v živé paměti. Tehdy ještě žádné podobné vozidlo neměli a oheň proto hasili tři dny. „Museli jsme čekat s cisternami, než nám vyfrézují zavátou cestu, protože tam byly dva metry navátého sněhu,“ vzpomíná David Nocar.

Většinou jsou ale hasiči na horách odkázáni jenom na rolby místních boudařů. Pomáhají prý ochotně. Už jen proto, že nevědí, kdy bude potřeba, aby se pomoc dostala právě k nim.

  • Vozidlo vyráběné v ruském Nižném Novgorodu od roku 1994. Původně bylo určeno pro převoz lidí a nákladu do těžko přístupných míst, např. na lovy divoké zvěře či stavby plynovodů a ropovodů na Sibiři a Dálném východě.
  • vybrané vlastnosti:
    - zdolá různé povrchy včetně sněhu, bahna a vody
    - dokáže plavat pomocí vlastního pohonu na vodě rychlostí až 6 km/hod
    - dokáže se otočit na místě
    - vpředu vozidla je umístěn naviják, který vyvine tažnou sílu až 9 tun
  • technické údaje:
    - hmotnost: 4200 kg
    - užitečná hmotnost: 600 kg
    - počet míst: 2+4
    - motor: 3.0 TD 81kW, 250Nm
    - maximální rychlost: 65 km/hod
    - dojezd na nádrž: 600 km
    - rozměry (d/š/v): 4,5 / 2 / 2,5 m
    - pořizovací cena včetně podvalníku: 2,4 milionu korun
  • Zdroj: HZS Královéhradeckého kraje