Bobr pomáhá krkonošským hasičům. Skáče přes závěje, vyjede sjezdovku a umí i plavat

2 minuty
Události: Bobr pomáhá krkonošským hasičům
Zdroj: ČT24

Silný vítr, zaváté cesty a řada chalup přístupná jenom na lyžích – tak to teď vypadá například v Krkonoších. Zimní počasí dokáže potrápit i hasiče. Ti z Vrchlabí ale mají svou speciální zbraň – vozidlo zvané Bobr, na které se můžou spolehnout v jakémkoliv počasí i terénu. Jsou jediní v republice, kteří takový stroj mají.

„Řídí se to pákami, přesně jako tank. Je to trochu kostitřas, ale u hasičů není důležité pohodlí, ale co to auto zvládne,“ říká strojník Hasičského záchranného sboru ve Vrchlabí David Nocar. A Bobr toho umí hodně – šplhá po sjezdovkách, skáče přes závěje, dokonce i plave. Uveze šest mužů se základním vybavením.

„Hlavním úkolem Bobra je co nejrychleji dopravit hasiče na místo události v těžko přístupném terénu, aby mohli začít zachraňovat a odvézt zachráněné lidi do bezpečí,“ popisuje mluvčí hasičů Královéhradeckého kraje Martina Götzová.

„Hodně se toho odtahá na zádech nebo v rukách, ale Bobra lze naložit i na podvalník nebo může jet do Špindlerova Mlýna po vlastní ose,“ vysvětluje velitel vrchlabské stanice Vratislav Lánský.

Obojživelné pásové vozidlo GAZ-3409 Bobr
Zdroj: ČT24

Požár Špindlerovy boudy na hřebenech z ledna 2005 má většina místních hasičů ještě pořád v živé paměti. Tehdy ještě žádné podobné vozidlo neměli a oheň proto hasili tři dny. „Museli jsme čekat s cisternami, než nám vyfrézují zavátou cestu, protože tam byly dva metry navátého sněhu,“ vzpomíná David Nocar.

Většinou jsou ale hasiči na horách odkázáni jenom na rolby místních boudařů. Pomáhají prý ochotně. Už jen proto, že nevědí, kdy bude potřeba, aby se pomoc dostala právě k nim.

  • Vozidlo vyráběné v ruském Nižném Novgorodu od roku 1994. Původně bylo určeno pro převoz lidí a nákladu do těžko přístupných míst, např. na lovy divoké zvěře či stavby plynovodů a ropovodů na Sibiři a Dálném východě.
  • vybrané vlastnosti:
    - zdolá různé povrchy včetně sněhu, bahna a vody
    - dokáže plavat pomocí vlastního pohonu na vodě rychlostí až 6 km/hod
    - dokáže se otočit na místě
    - vpředu vozidla je umístěn naviják, který vyvine tažnou sílu až 9 tun
  • technické údaje:
    - hmotnost: 4200 kg
    - užitečná hmotnost: 600 kg
    - počet míst: 2+4
    - motor: 3.0 TD 81kW, 250Nm
    - maximální rychlost: 65 km/hod
    - dojezd na nádrž: 600 km
    - rozměry (d/š/v): 4,5 / 2 / 2,5 m
    - pořizovací cena včetně podvalníku: 2,4 milionu korun
  • Zdroj: HZS Královéhradeckého kraje

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 5 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 6 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
včeraAktualizovánovčera v 18:56

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
včeraAktualizovánovčera v 15:53

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
včera v 15:48

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
včera v 15:11

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
včeraAktualizovánovčera v 15:09

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
včera v 13:47
Načítání...