Příští rok bude na jihu Moravy ve znamení velkých dopravních staveb

Rok 2017 bude na jihu Moravy rokem významných dopravních staveb. Podle plánu by dělníci měli začít s dostavbou velkého městského okruhu v Brně a dálnicí na Vídeň. Odstartovat by měla i stavba obchvatu Lechovic a další etapa obchvatu Znojma. Pět staveb bude pokračovat i ve Zlínském kraji. Pracovat bude Ředitelství silnic a dálnic na dalších úsecích dálnice D1 a D2.

V příštím roce by měla v polích u Mikulova začít dostavba dálnice na Vídeň. Silničáři tady mají v plánu vybudovat dálniční obchvat. „V tuto chvíli jde obchvat Mikulova do územního řízení. My předpokládáme, že územní rozhodnutí získáme ve velmi krátké době,“ říká mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Dokončení jednadvaceti chybějících kilometrů mezi Pohořelicemi a Mikulovem ale může opět zbrzdit žaloba. Podle informací České televize ji chce v lednu podat skupina obcí a různých organizací. Mezi nimi třeba Ostopovice. Jejich starosta se zatím nechce vyjádřit na kameru, za důvody ale označuje negativní dopady na životní prostředí nebo snahu kraje obcházet zákon. Naopak jihomoravský kraj věří, že tentokrát už dálnici nic neohrozí.

Po letech příprav má začít také stavba obchvatu Lechovic na silnici z Brna do Znojma. Zároveň by měla pokračovat stavba znojemského obchvatu. Kraj do oprav silnic nižších tříd investuje bezmála 200 milionů korun.

Mapa plánovaného obchvatu Lechovic
Zdroj: ŘSD

Mimoúrovňové křižovatky uleví brněnským Židenicím

Bourání a výkupy pozemků jsou předzvěstí největší série dopravních staveb v Brně za poslední léta. Pokračovat bude stavba velkého městského okruhu v oblasti Tomkova náměstí a Rokytovy ulice. V následujících měsících příštího roku se bude část Brna mezi Tomkovým náměstím a židenickými kasárnami proměňovat, aby zde mohla začít stavba další etapy. „Jde o úsek navazující na Husovický tunel, kde okruh povede sérií mimoúrovňových křižovatek s ulicemi Dukelská, Karlova a Rokytova a v budoucnu bude pokračovat tunelem Vinohrady pod parkem Akátky,“ popsal primátor města Brna Petr Vokřál.

Velký městský okruh
Zdroj: mestsky-okruh-brno.cz

Díky mimoúrovňovým křižovatkám se má Židenicím od hustého provozu ulevit zhruba za 6 let. „Výkupy zatím probíhají bez větších problémů, takže já doufám, že nebudeme muset řešit podobné problémy, jako na ulici Žabovřeské, to znamená formu vyvlastnění,“ vysvětluje náměstek primátora města Brna Richard Mrázek (ANO). Z dalších velkých investic začne například přeložka tramvajové trati z Dornychu na Plotní ulici zhruba za miliardu korun.

Brněnské nádraží čeká na studii proveditelnosti

K tomu, na co Brňané čekají už desítky let, na přestavbu železničního uzlu Brno, zatím v příštím roce nedojde. Hotová bude alespoň studie proveditelnosti, která státu pomůže rozhodnout, která varianta je nejlepší. Klíčový dokument pro přestavbu brněnského železničního uzlu by měl být zveřejněn v první polovině roku, pak má padnout politické rozhodnutí, jestli nové nádraží bude stát v odsunuté poloze, nebo bude jeho těžiště zhruba v oblasti Malé Ameriky.

„Proto jsem také nehlasoval v referendu, protože nebyly známé veškeré potřebné podklady k rozhodnutí. Přál bych si, aby po výběru varianty přestaly hádky a Brno mohlo mít v budoucnu moderní nádraží,“ řekl primátor Petr Vokřál (ANO) po podzimním plebiscitu, jehož výsledek není kvůli nízké účasti závazný.

Než se definitivně rozhodne, je potřeba udržovat stávající budovu i koleje v provozuschopném stavu. Rozsáhlá rekonstrukce 180 let staré budovy začne příští rok na podzim a hotová by měla být v roce 2020. Rekonstrukci za čtvrt miliardy korun má na starosti společnost Brno New station development. Od Českých drah má budovu v pronájmu až do roku 2048 a její oprava je součástí nájemní smlouvy. Prostor před nádražím má na starosti město společně s městskou částí. I v příštím roce tu bude pokračovat pravidelný úklid nebo obměna laviček. Vzniknou i veřejné toalety.

Ve Zlínském kraji bude příští rok pokračovat pět staveb

Pět silničních staveb ve Zlínském kraji, které zahájilo Ředitelství silnic Zlínského kraje letos, přejde do příštího roku. Největší pokračující stavbou bude rekonstrukce nadjezdu ve Zlíně, celková hodnota zakázky je víc než padesát tři miliony korun.

Letos byla dokončena rekonstrukce východní poloviny mostu v centru Zlína. „Předpokládá se, že stavební práce zde budou pokračovat i po celý rok 2017,“ řekl Jan Vandík z tiskového odboru krajského úřadu. Opravovat se bude západní polovina mostu, krátký silniční úsek mezi nadjezdem a křižovatkou s ulicí Vodní a dvě stě metrů vozovky od nadjezdu směrem k Baťově vile. „Vše bude probíhat opět pouze za částečné uzavírky, kdy budou mít motoristé k dispozici jeden jízdní pruh pro každý směr jízdy,“ dodal Jan Vandík.

Řidiči se musejí připravit na uzavírky a dopravní omezení

Silničáři budou pracovat také na úseku mezi obcemi Polichno a Újezdec. Rekonstrukce tři a půl kilometru silnice za téměř sedmdesát milionů korun je už téměř hotová. Naopak větší část prací čeká silničáře na rekonstrukci průtahu obcí Huslenky na Vsetínsku. Úsek je dlouhý asi jeden a půl kilometru a práce si vyžádají necelé padesát tři miliony korun. Opraví se i most a opěrná zeď. Řidiče čeká částečná uzavírka se střídavým provozem v jednom jízdním pruhu. Pokračovat bude také narovnání silnice mezi obcemi Huslenky a Zděchov, kde již vznikla opěrná zeď.

Do konce léta potrvá rekonstrukce silnice mezi Uherským Brodem a Nivnicí. „V roce 2016 se zde podařilo rekonstruovat asi jednu třetinu z celkové délky tří kilometrů. Zbývající část stavby se bude opravovat v roce 2017 za částečné uzavírky, kdy budou vozidla na dvou místech jezdit střídavě jedním jízdním pruhem s využitím světelného signalizačního zařízení,“ řekl provozně-technický náměstek Ředitelství silnic Zlínského kraje Radek Berecka. Ředitelství silnic Zlínského kraje, které je příspěvkovou organizací hejtmanství, letos do oprav silnic druhé a třetí třídy ve Zlínském kraji včetně evropských a státních dotací investuje přes 720 milionů korun.

Zlínský kraj stojí také na prahu velkých investic do železnice. Proměnou projde nádraží ve Vsetíně, vlaková trať Horní Lideč – Hranice na Moravě a hlavně mnoho let zanedbávaná trať Zlín–Otrokovice. To vše budou investice za miliardy. Neměla by mezi nimi ale zaniknout zásadní změna na trati u Ostrožské Nové Vsi. Přestane existovat přejezd, na kterém se stala série tragických nehod.

Další opravy a dopravní omezení jsou v plánu i na dálnici D1 a D2

Příští rok bude také pokračovat velká rekonstrukce dálnice D1 na několika místech mezi Jihlavou a Devíti křiži. Opravou projde také úsek dálnice D1 spojující Brno a Vyškov mezi 204. a 210. kilometrem směrem na Prahu. Na dálnici D2 se chystají silničáři opravit úseky mezi 3. a 12. a mezi 32. a 42. kilometrem ve směru na Brno.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Lidé na náhradu kloubu čekají až tři roky. Změnit to mají i roboti

Na výměnu kyčelního či kolenního kloubu čekají pacienti v tuzemsku i několik let. Některé nemocnice se proto snaží zrychlit operace pomocí robotických systémů, nových typů endoprotéz nebo multidisciplinárních postupů ERAS. Přestože moderní technologie mohou zlepšit přesnost výkonu a urychlit rekonvalescenci, jejich širší využití brzdí vysoké pořizovací náklady i kapacitní limity jednotlivých pracovišť.
před 56 mminutami

Soud uložil v kauze Stoka další tresty

Krajský soud v Brně uložil v korupční kauze Stoka Petru Liškutinovi, Michalu Unzeitigovi a Jiřímu Hosovi podmíněné a peněžité tresty. Soud jim schválil dohody o vině a trestu, které uzavřeli se státním zástupcem. Jedná se o další schválené dohody v kauze údajného ovlivňování zakázek v městské části Brno-střed. Všechny již schválené dohody jsou pravomocné.
před 2 hhodinami

Vodárny chystají od nového roku zdražení, v průměru o inflaci

Vodárny v těchto dnech zveřejňují ceníky na příští rok. Ve většině regionů vodné a stočné zvýší, v průměru o inflaci. Domácnosti to vyjde řádově na stokoruny ročně navíc.
před 3 hhodinami

Komora kvůli ubývajícím venkovským lékárnám žádá systémovou změnu

Z menších měst a obcí dál mizí lékárny, jejichž provoz je kvůli nastaveným podmínkám stále obtížnější. Ve velkých městech naopak přibývají především pobočky velkých řetězců. Hluk na Uherskohradišťsku je jednou z mála výjimek – po roce tam lékárnu znovu otevřeli. Česká lékárnická komora proto žádá systémové změny, díky kterým by se provoz lékáren vyplatil i v menších obcích. Podle ministerstva zdravotnictví se od příštího roku změní způsob bonifikací tak, aby lékárenská péče nebyla hrazena pouze podle ceny vydaných léků.
před 18 hhodinami

Vědci na Trutnovsku našli v trase D11 hromadné vojenské hroby z 18. a 19. století

Vědci v trase budoucí dálnice D11 v úseku mezi Jaroměří a Trutnovem objevili hromadné vojenské hroby z 18. a 19. století, které považují za mimořádný archeologický soubor doplňující poznání tehdejších válečných konfliktů. Kromě hrobu z druhé slezské války z roku 1745, o kterém již informovali, našli také tři z roku 1866.
před 21 hhodinami

Podmínka za znásilnění pro muže ze Siřemi byla porušením zákona, rozhodl Nejvyšší soud

Krajský soud v Ústí nad Labem porušil zákon, když muži z Lounska uložil za znásilnění a omezování osobní svobody jen podmínku. Nejvyšší soud (NS) dal za pravdu stížnosti bývalého ministra spravedlnosti Pavla Blažka (dříve za ODS). Muž později trestnou činnost opakoval, údajně v Siřemi věznil a znásilňoval další ženu. Výrok NS se však týká předešlého odsouzení a nemá bezprostřední důsledky. Za dané procesní situace totiž NS nemůže verdikt zrušit.
před 21 hhodinami

ODS ukončila členství odcházejícím zastupitelům z jihu Čech. Podle Kuby je to nešťastné

Vedení ODS fakticky ukončilo členství jihočeským a českobudějovickým zastupitelům, kteří již dříve oznámili, že stranu opustí. Končí na základě veřejné deklarace odchodu, řekl místopředseda občanských demokratů Martin Kupka. Ve straně tak skončili mimo jiné jihočeský hejtman Martin Kuba nebo českobudějovická primátorka Dagmar Škodová Parmová. Celkem jde o třicet krajských a čtrnáct českobudějovických zastupitelů zvolených za ODS. Všichni chtějí vstoupit do nového hnutí, které právě Kuba připravuje.
před 23 hhodinami

Univerzitní spin-offy sílí. Pomáhají výzkumu a míří do světového byznysu

Univerzitní firmy, takzvané spin-offy, které vysokým školám přinášejí zisk, jsou v zahraničí běžné. V tuzemsku se tento model prosazuje pomaleji. Na konferenci v Ostravě, pořádané agenturou CzechInvest, zazněly příklady úspěšných firem, které dokážou z akademického výzkumu vytvořit mezinárodně konkurenceschopný produkt i finanční přínos pro vysoké školy.
včera v 09:24
Načítání...