Po srážce vlaků u Domažlic starostové požadují výstavbu dvoukolejné trati

Kolem plánované modernizace trati na Domažlicku, kde došlo 4. srpna u Milavčí k tragické srážce vlaků, se ozývají nespokojené hlasy. Plzeňský kraj i starostové tamních obcí požadují, aby ministerstvo dopravy změnilo projekt a celá trať byla dvoukolejná. Jejich zástupce to během pondělí řešil také v bavorském Chamu. I tam budou žádat vybudování bezpečnějšího koridoru z Mnichova až do Prahy.

Video Události v regionech: Nesouhlas se zachováním jednokolejky u Milavčí
video

Události v regionech: Nesouhlas se zachováním jednokolejky u Milavčí

Srážka vlaků u Milavčí na Domažlicku byla v Plzeňském kraji největší hromadnou nehodou za posledních šest let. Zraněných bylo přes sedm desítek lidí, tři zemřeli. „Stávající trať je neelektrifikovaná a jednokolejná, takže by bezpečnosti zásadně pomohlo, kdyby v celé té trase z Plzně až na státní hranici byla trať dvojkolejná, aby se vlaky mohly míjet všude,“ řekl náměstek plzeňské hejtmanky Pavel Čížek (STAN).

Trať se má modernizovat i na německé straně. Aktuálně schválený projekt počítá s její elektrifikací, zůstat má ale jednokolejná. „Dvojkolejná trať je příliš drahá, proto se jde směrem jednokolejky, ale dvojkolejná je určitě bezpečnější,“ uvedl poslanec německého Spolkového sněmu Karl Holmeier (CSU).

Vysoké náklady jsou problémem i v Česku. Politici na obou stranách hranice teď budou podnikat společné kroky. „Německá strana by chtěla, aby byl vybudovaný železniční koridor Praha-Mnichov. Já se budu snažit vyvolat jednání, aby se i česká strana rozhodla vybudovat koridor,“ řekl starosta obce Babylon Pavel Bambásek.

V některých částech trati jezdí vlaky po jedné koleji
Zdroj: ČT24

Se dvěma kolejemi musí souhlasit i v Německu

I české ministerstvo dopravy nad zbudováním koridoru uvažuje. „Do budoucna nevylučujeme, že by došlo k nějaké plné synchronizaci parametru 200 kilometrů v hodině po celé délce od Plzně až na státní hranice,“ přiblížil ředitel strategického odboru Luděk Sosna.

„Mezi Domažlicemi a státní hranicí by byly dva jednokolejné úseky a nový by byl vedený v tunelu,“ doplnila mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová.

Zdvojkolejnění ale musí oznámit i německá strana. Jinak bude v Česku nadále platit dosavadní projekt, a vlaky tak po dvou kolejích pojedou jen místy.