Jednoduché neznamená rychlé. Aleš Najbrt provede českým grafickým designem

Události v kultuře: Dokumentární cyklus o grafickém designu (zdroj: ČT24)

Jak se proměňoval český grafický design a jak formoval národní identitu? Oslavou kreativity tuzemských autorů má být chystaný dokumentární cyklus, který vzniká v koprodukci České televize.

Dopravní značky, plakáty, loga firem nebo obaly výrobků jsou produkty grafického designu. Jak výrazně promlouvá do každodenního života, bude v seriálu s názvem Identita ukazovat grafický designér Aleš Najbrt. „Často vám pomáhá, někdy vám vůbec nepomáhá, protože je špatně udělaný,“ říká Najbrt.

Například o tom, jak důležitá je volba písma, mluví před kamerami s Petrou Dočekalovou. Typografka nedávno vzbudila pozornost zpracováním prezidentského slibu. Negativní reakce na sociálních sítích ji překvapily. „Že si ale široká veřejnost, laická, všímá takových detailů, jako je písmo, kterým je proveden prezidentský slib, je fantastická věc,“ poznamenává písmomalířka a typografka Dočekalová.

Že má grafický design sílu budit emoce, dobře ví i jedna z nejznámějších tváří oboru. „Lidi hodně iritují jednoduché věci, protože mají pocit, že byly udělané za půl hodiny. A to není pravda,“ míní Najbrt.

Kniha, série výstav i film

Počátky specificky českého grafického designu lze hledat u prvoválečných plakátů Vojtěcha Preissiga nebo prvních československých poštovních známek Alfonse Muchy. Natáčet se ale bude třeba i o fenoménu grafitti. „Tím cyklem se snažíme říct, že grafický design je svébytná forma užitého umění, že v něm máme velkou tradici a myslím, že i velkou budoucnost,“ říká režisér Jakub Skalický.

Na televizní obrazovky se seriál dostane na začátku příštího roku, tím ale projekt neskončí. Má širší ambice, v plánu je i kniha, série výstav a celovečerní film. „Když jsme začali mapovat, někdy v roce 2020, celou tu oblast, celý ten obor a dělat první rozhovory, tak jsme si uvědomili, že to téma je tak rozsáhlé, že na něj nebude televizní cyklus stačit,“ dodává producent Michal Gregorini.

„Naším cílem je nejenom ukazovat to nejlepší, co v českém grafickém designu vzniklo, ale ukázat i věci, které jsou problematické. Ukazujeme třeba vizuální smog,“ prohlašuje teoretička designu a iniciátorka projektu Linda Kudrnovská. Výstavní část vyvrcholí v pražském Museu Kampa na podzim příštího roku. Celý projekt Identita pak uzavře premiéra celovečerního dokumentu v roce 2025.