Transky, body, vteřiny

Vyhrát může každý. Divadelní kritici ocenili Transky, Lazara i Bezrukého Frantíka

Režisér a dramatik Tomáš Dianiška patří k nejtalentovanějším současným divadelníkům, potvrdily Ceny divadelní kritiky. Ocenění za rok 2019 patří dvěma hrám, na nichž se podílel. Nejlepším hercem loňského roku byl vyhlášen Jakub Albrecht, herečkou Erika Stárková. 

 

Výsledky ankety časopisu Svět a divadlo, v níž hlasovalo přes osmdesát kritiků, oznámili pořadatelé v přímém přenosu na YouTube místo v původně plánovaném Divadle Komedie. Kvůli vládním opatřením proti šíření koronaviru nebyli přítomni ani nominovaní, ani publikum. Šéfredaktor dvouměsíčníku Karel Král nicméně věří, že se v budoucnu podaří ceremoniál zopakovat se vším všudy.

Třikrát by si v tom případě na pódium pro ocenění přišel Tomáš Dianiška. Ve dvou případech díky Transkám, bodům, vteřinám. Drama, jehož je autorem, je totiž nejlepší inscenací i nejlepší poprvé uvedenou českou hrou roku 2019.

Inspirována je skandálním osudem Zdenky Koubkové, jejíž sportovní úspěchy byly vymazány z novodobé historie. Československá atletka, která dosáhla světových rekordů, měla totiž vrozenou vývojovou vadu reprodukční soustavy a později podstoupila operaci, aby se stala mužem.

Hru v režii autora uvedlo ostravské Divadlo Petra Bezruče. Jakub Burýšek, který ztvárnil hlavní mužsko-ženskou roli, byl kritiky vybrán jako talent roku.  

Transgenderový, byť fiktivní, osud proslavil také herečku Eriku Stárkovou čili Dášu z komediálního seriálu Most!. Na tuzemských jevištích ovšem podle divadelních cen vynikla v loňském roce jako Dívka v komorním muzikálu Lazarus. Představení, napsané Davidem Bowiem a založeném na jeho hitech, má na repeortoáru pražské Divadlo Komedie.

Tato scéna spadá pod Městská divadla pražská, jež jsou vítězem kategorie „divadlo roku 2019“. V minulé sezoně jejich umělecké vedení převzal Michal Dočekal. Kmenovým režisérem se stal David Drábek, jehož na pozici šéfdramaturgyně následovala Jana Slouková. Oba před tím stáli za úspěchem a svéráznou poetikou Klicperova divadla v Hradci Králové. 

Na nejlepšího herce podle divadelních kritiků se lze jít podívat do pražského Divadla pod Palmovkou. Jakub Albrecht tu exceluje jako bezruký Frantík – ve stejnojmenné inscenaci, na níž se autorsky i režijně podíleli už zmíněný Tomáš Dianiška a také herec Igor Orozovič. Předlohou se opět stal skutečný příběh, tentokrát prvorepublikového postiženého umělce.

Kritici udělili také ocenění za scénografii, které patří Jakubu Kopeckému, jenž vytvořil scénu pro baladickou inscenaci Kytice v pražském Národním. Nejlepší scénickou hudbu pak loni složil Tomáš Vtípil pro drama Woyzeck uváděné brněnským HaDivadlem. 

Tuzemská divadla oceňují také Ceny Thálie, které si ale všímají „jen“ jevištních výkonů. Hodnotí ale divadelní sezonu, nikoli kalendářní rok, uděleny tedy byly už na podzim 2019.