Kolja

Ceny kritiky: Nejlepším filmem 2019 jsou Staříci, tím porevolučním Kolja

Ceny české filmové kritiky odhalily nejlepší tvůrce a tituly roku 2019. Tři ocenění, včetně titulu pro nejlepší film, si odnesli Staříci spolutvůrců Ondřeje Provazníka a Martina Duška. Nejlepšími herci byli vyhlášeni Jiří Schmitzer a Tereza Ramba. Zvláštní anketu o nejlepší český porevoluční snímek vede Kolja.

 

Nejlepší film loňského roku Staříci (více o filmu) vznikl v nejlepší režii, o níž se – stejně jako o scénář – podělili Martin Dušek a Ondřej Provazník. V road movie o pomstě se role emigranta a invalidy, který se vrací vyřídit si účty se systémem i vlastním svědomím, zhostil s vervou Jiří Schmitzer. Za svůj výkon před kamerou byl pasován na nejlepšího herce. Na stejné ocenění byl nominován i jeho filmový „parťák“ Ladislav Mrkvička. 

Video Trailer: Staříci
video

Trailer: Staříci

Zdroj: CinemArt

Jejich počin vstupoval do finálového večera jako jeden ze dvou favoritů. Obdržel pět nominací, shodně s dalším loňským celovečerním debutem – Vlastníky (více o filmu) od Jiřího Havelky. Havelka, známý divadelník a občasný filmový herec, byl oceněn za nejlepší scénář. Jeho hořká komedie je komorní sondou do jedné domovní schůze a zároveň české společnosti. 

Schůzi vede aktivní matka tří dětí, která by ráda jednání nesourodých partají dovedla ke vzájemné shodě, což se ukazuje jako prakticky nemožné. Tuto roli ztvárnila Tereza Ramba – podle filmových kritiků nejlepší herečka loňského roku.

Video Trailer - Vlastníci
video

Trailer: Vlastníci

Vlastníci a Staříci byli zároveň ve finálové trojici nejlepších loňských filmů, spolu s Nabarveným ptáčetem (více o filmu). Černobílé adaptace kruté novely Jerzyho Kosińského se režijně i scenáristicky ujal Václav Marhoul. Za kameru se postavil Vladimír Smutný, jemuž kritici udělili cenu za nejlepší audiovizuální počin. Tímto oceněním myslí i na další filmařské profese, jež nemají vlastní kategorii. 

Video Trailer - Nabarvené ptáče
video

Trailer: Nabarvené ptáče

Titul objev roku 2019 náleží scenáristovi a režiséru Bohdanu Karáskovi. Jednačtyřicetiletý tvůrce si ho vysloužil vztahovou tragikomedií Karel, já a ty (recenze).

Nejlepší dokument loni natočil Martin Mareček. Jeho Dálava (recenze) je poetickým intimním portrétem otce a syna, kteří se vydají na cestu do Ruska za částí své rodiny.

V kategorii mimo kino uspěla studentka FAMU Daria Kashcheeva, filmařka původem z Ruské federace. Její krátkometrážní loutková Dcera (více o filmu) sbírá ceny po celém světě, týden po Cenách české filmové kritiky se dozví, jestli k nim nepřibude i Oscar. Autobiografický příběh o vztahu otce a dcery za sebou v ocenění kritiky nechal thrillerový seriál z dob sametové revoluce Bez vědomí a seriálový hit o české nesnášenlivosti a omezenosti Most! 

Nejlepší film „svobody“ je Kolja

Desátý ročník filmového ocenění se ohlédl také za třiceti lety svobodné porevoluční kinematografie. Součástí večera tak bylo i vyhlášení nejlepšího filmu od roku 1989.

Každý z padesátky členů Sdružení české filmové kritiky nominoval deset titulů, z nichž vzešli vítězové. Přívlastek „nejlepší“ ve výběrové desítce získal Kolja rodinné a autorské dvojice Jana a Zdeňka Svěrákových. Z jejich dílny se do výběru dostala ještě Obecná škola. Až na dvě výjimky byly všechny vyzdvižené tituly natočeny v devadesátých letech.

Předávání ocenění v pražském Divadle Archa moderoval herec Miroslav Hanuš. Slavnostní večer Cen české filmové kritiky za rok 2019 v přímém přenosu odvysílala ČT art. Jako koproducent se Česká televize podílela na třech oceněných titulech. 

Video Ceny české filmové kritiky 2019
video

Záznam: Předávání Cen české filmové kritiky za rok 2019