Ceny české filmové kritiky odhalily nejlepší tvůrce a tituly roku 2019. Tři ocenění, včetně titulu pro nejlepší film, si odnesli Staříci spolutvůrců Ondřeje Provazníka a Martina Duška. Nejlepšími herci byli vyhlášeni Jiří Schmitzer a Tereza Ramba. Zvláštní anketu o nejlepší český porevoluční snímek vede Kolja.
Ceny kritiky: Nejlepším filmem 2019 jsou Staříci, tím porevolučním Kolja
- Nejlepší film:
Nabarvené ptáče – producent Václav Marhoul
Staříci – producent Jiří Konečný
Vlastníci – producent Marek Jeníček - Nejlepší dokument:
Dálava – Martin Mareček
Komunismus a síť aneb Konec zastupitelské demokracie – Karel Vachek
Sólo – Artemio Benki - Nejlepší režie:
Václav Marhoul – Nabarvené ptáče
Martin Dušek, Ondřej Provazník – Staříci
Jiří Havelka – Vlastníci - Nejlepší scénář:
Bohdan Karásek – Karel, já a ty
Martin Dušek, Ondřej Provazník – Staříci
Jiří Havelka – Vlastníci - Nejlepší herečka:
Jenovéfa Boková – Karel, já a ty
Eliška Křenková – Tiché doteky
Tereza Ramba – Vlastníci - Nejlepší herec:
Alois Švehlík – Na střeše
Ladislav Mrkvička – Staříci
Jiří Schmitzer – Staříci - Audiovizuální počin:
Nabarvené ptáče, kamera – Vladimír Smutný
Nabarvené ptáče, výprava – Jan Vlasák
Tiché doteky, kamera – Gregg Telussa - Mimo kino:
Bez vědomí – Ivan Zachariáš, Ondřej Gabriel
Dcera – Daria Kashcheeva
Most! – Jan Prušinovský, Petr Kolečko - Objev roku:
Jiří Havelka – Vlastníci
Bohdan Karásek – Karel, já a ty
Daria Kashcheeva – Dcera
Nejlepší film loňského roku Staříci (více o filmu) vznikl v nejlepší režii, o níž se – stejně jako o scénář – podělili Martin Dušek a Ondřej Provazník. V road movie o pomstě se role emigranta a invalidy, který se vrací vyřídit si účty se systémem i vlastním svědomím, zhostil s vervou Jiří Schmitzer. Za svůj výkon před kamerou byl pasován na nejlepšího herce. Na stejné ocenění byl nominován i jeho filmový „parťák“ Ladislav Mrkvička.
Jejich počin vstupoval do finálového večera jako jeden ze dvou favoritů. Obdržel pět nominací, shodně s dalším loňským celovečerním debutem – Vlastníky (více o filmu) od Jiřího Havelky. Havelka, známý divadelník a občasný filmový herec, byl oceněn za nejlepší scénář. Jeho hořká komedie je komorní sondou do jedné domovní schůze a zároveň české společnosti.
Schůzi vede aktivní matka tří dětí, která by ráda jednání nesourodých partají dovedla ke vzájemné shodě, což se ukazuje jako prakticky nemožné. Tuto roli ztvárnila Tereza Ramba – podle filmových kritiků nejlepší herečka loňského roku.
Vlastníci a Staříci byli zároveň ve finálové trojici nejlepších loňských filmů, spolu s Nabarveným ptáčetem (více o filmu). Černobílé adaptace kruté novely Jerzyho Kosińského se režijně i scenáristicky ujal Václav Marhoul. Za kameru se postavil Vladimír Smutný, jemuž kritici udělili cenu za nejlepší audiovizuální počin. Tímto oceněním myslí i na další filmařské profese, jež nemají vlastní kategorii.
Titul objev roku 2019 náleží scenáristovi a režiséru Bohdanu Karáskovi. Jednačtyřicetiletý tvůrce si ho vysloužil vztahovou tragikomedií Karel, já a ty (recenze).
Nejlepší dokument loni natočil Martin Mareček. Jeho Dálava (recenze) je poetickým intimním portrétem otce a syna, kteří se vydají na cestu do Ruska za částí své rodiny.
V kategorii mimo kino uspěla studentka FAMU Daria Kashcheeva, filmařka původem z Ruské federace. Její krátkometrážní loutková Dcera (více o filmu) sbírá ceny po celém světě, týden po Cenách české filmové kritiky se dozví, jestli k nim nepřibude i Oscar. Autobiografický příběh o vztahu otce a dcery za sebou v ocenění kritiky nechal thrillerový seriál z dob sametové revoluce Bez vědomí a seriálový hit o české nesnášenlivosti a omezenosti Most!
Nejlepší film „svobody“ je Kolja
Desátý ročník filmového ocenění se ohlédl také za třiceti lety svobodné porevoluční kinematografie. Součástí večera tak bylo i vyhlášení nejlepšího filmu od roku 1989.
Každý z padesátky členů Sdružení české filmové kritiky nominoval deset titulů, z nichž vzešli vítězové. Přívlastek „nejlepší“ ve výběrové desítce získal Kolja rodinné a autorské dvojice Jana a Zdeňka Svěrákových. Z jejich dílny se do výběru dostala ještě Obecná škola. Až na dvě výjimky byly všechny vyzdvižené tituly natočeny v devadesátých letech.
Předávání ocenění v pražském Divadle Archa moderoval herec Miroslav Hanuš. Slavnostní večer Cen české filmové kritiky za rok 2019 v přímém přenosu odvysílala ČT art. Jako koproducent se Česká televize podílela na třech oceněných titulech.
- Kolja (1996, režie: Jan Svěrák)
- Kouř (1991, režie: Tomáš Vorel st.)
- Dědictví aneb Kurvahošigutntág (1992, režie: Věra Chytilová)
- Návrat idiota (1999, režie: Saša Gedeon)
- Obecná škola (1991, režie: Jan Svěrák)
- Pouta (2009, režie: Radim Špaček)
- Pelíšky (1999, režie: Jan Hřebejk)
- Lekce Faust (1993, režie: Jan Švankmajer)
- Protektor (2009, režie: Marek Najbrt)
- Je třeba zabít Sekala (1998, režie: Vladimír Michálek)