V brněnském Divadle Husa na provázku po 12 letech končí umělecký šéf a režisér Vladimír Morávek. Rozhodl se dát výpověď, po nátlaku zaměstnanců. Uvádí to dnešní vydání deníku Mladá fronta Dnes. Režisér Vladimír Morávek patří k nejvýraznějším osobnostem českého divadla posledních desetiletí. Úspěchy sklízí i jako filmový a televizní režisér. V Divadle Husa na provázku působil od roku 2005.
Milovaný i nenáviděný. Z Husy na provázku odchází dlouholetý umělecký šéf Vladimír Morávek
Morávkův hektický styl práce a vedení ikonické brněnské divadelní scény vedly k hromadnému protestu drtivé většiny zaměstnanců divadla. Po nátlaku se sám principál rozhodl dát výpověď. „Ano, je to tak. V poslední den letošního roku končím,“ potvrdil deníku Mladá fronta Dnes Vladimír Morávek.
Kromě čtyř herců se údajně celý soubor podepsal pod dopis, který zaměstnanci Vladimíru Morávkovi poslali. V něm vyjádřili nespokojenost s jeho vedením a žádali, aby post převzal někdo jiný.
„Divadlo Husa na provázku spadá pod Centrum experimentálního divadla, a je tedy v kompetenci jeho ředitele Petra Oslzlého řešit personální záležitosti,“ řekl mluvčí brněnského magistrátu Filip Poňuchálek. Právě Brno je zřizovatelem divadla.
Profesní budoucnost nejasná
„My zatím tuto záležitost považujeme za vnitřní záležitost divadla. Jako na čas, kdy k věci veřejně promluví, mají právo jiné subjekty, třeba vlády, tak ho máme i my,“ uvedl pro deník ředitel Centra experimentálního divadla Oslzlý.
Zatím ani není jasné, kam se bude ubírat další profesní život Vladimíra Morávka. „Tuším, kam to bude. Jen musím ještě počkat, až se všechny siločáry správně protnou,“ poznamenal Vladimír Morávek.
Jako umělecký šéf vtiskl Vladimír Morávek Huse na provázku svůj osobitý styl, který mnozí milují, jiní nenávidí. Tvoří velmi svérázné inscenace, ve svých hrách neponechává nic tak, jak by se očekávalo. Pracuje s odkazy, mystifikací, parodií a nadsázkou.
V Divadle Husa na provázku působil už v letech 1989 až 1996, se scénou se ale za konfliktních okolností rozešel. Po odchodu z brněnské scény mu nabídl funkci uměleckého šéfa ředitel Klicperova divadla v Hradci Králové Ladislav Zeman. Zde zažil roky lemované cenami, včetně čtyřnásobného vyhlášení Klicperova divadla jako divadla roku, a moderními inscenacemi.
Po necelých deseti letech se vrátil do Husy na provázku jako umělecký šéf. Již v roce 2006 zde výrazně zabodoval jedenáctihodinovou scénickou freskou podle Dostojevského Svlékání z kůže, představenou v rámci festivalu Idioti na provázku aneb Evropské dny Fjodora Michajloviče Dostojevského. Stál i za dalšími rozsáhlými divadelními projekty jako Perverze v Čechách, Čapek (Čapkové) na provázku, zaujal i montážemi z Havlových textů. Jeho posledním počinem je představení Ubu králem: Svoboda! s Miroslavem Donutilem v hlavní roli, které rozehrál v celém divadelním sále – v hledišti, na schodištích i ochozech.
Morávek působil i v mnoha dalších divadlech včetně Národního divadla. Pracoval také různě po Evropě. Slavná je jeho inscenace Turandot v göteborské opeře a dramatizace povídky F. M. Dostojevského Něžná pro divadlo L'Apostrophe v Paříži. Při úpravách světových či českých děl, které potom režíruje, někdy používá pseudonym René von Ludowitz.
Morávek se výrazně prosadil i jako filmař. Za film Nuda v Brně získal Českého lva za režii a spolupodílel se, s Janem Budařem, i na oceněném scénáři. S Budařem spolupracoval i na dalším svém snímku Hrubeš a Mareš jsou kamarádi do deště. Jako televizní režisér natočil v produkci ČT desítky dokumentárních filmů a několik pohádek.