Baletní soubor Národního divadla v Brně si láme piškoty nad chystanou premiérou představení Petite Mort. Program tvoří čtyři choreografie včetně jednoho díla světoznámého autora českého původu Jiřího Kyliána, jehož doplňují jeho obdivovatelé Mário Radačovský a Lukáš Timulák. Právě jeho choreografie pro šest žen, šest mužů a šest kordů dala celému večeru jméno. Poprvé už 21. ledna.
Kord tanečním partnerem. Kyliána čeká v Brně malá smrt
Hned na úvod si diváci vychutnají dvě choreografie Radačovského. Za podkresu hudby Ludwiga van Beethovena rozmístil umělecký šéf brněnského baletu tanečníky a tanečnice na jeviště tak, jak si obvykle usedá symfonický orchestr. Pohybově pak ztvárňují první větu slavné Osudové symfonie. Následuje taneční mikropříběh Spolu na hudbu Franze Schuberta.
Druhou část večera ovládne Timulákova choreografie Masculine/Feminine, která s nadhledem zkoumá odlišnosti mužského a ženského pojetí světa.
Představení vyvrcholí Kyliánovou Petite Mort na Mozartovu hudbu. Je to vůbec poprvé, kdy brněnský balet uvádí práci tohoto tuzemského autora. Původně chtělo nastudovat rovnou dva kusy, po domluvě s ním nakonec zůstalo u jednoho. „Pokud to zvládneme, máme otevřené dveře k dalším choreografiím,“ vysvětlil ale Radačovský.
V Petite Mort hrají důležitou roli šermířské kordy, které jsou skutečnými tanečními partnery. Choreografie pracuje s agresí, sexualitou, energií, ale i klidem a zranitelností.