V první polovině roku dodala zákazníkům Škoda Auto celosvětově 360 600 vozidel. Ve srovnání s minulým rokem to bylo o třicet procent méně. Informovala o tom skupina Volkswagen, do které Škoda patří. Firma tvrdí, že poptávka neklesá, ale nestíhá objednané vozy dodávat kvůli nedostatku některých dílů. Mladoboleslavská značka zaznamenala z celé skupiny VW největší propad. Ta jako celek měla v letošním prvním pololetí meziročně o pětinu menší odbyt.
Škodovce se v prvním půlroce snížil odbyt téměř o třetinu. Pokles byl nejvýraznější v rámci Volkswagenu
Za celé první pololetí klesl Škodě Auto odbyt oproti minulému roku o třicet procent, výraznější byl mezi dubnem a červnem než na počátku roku – ve druhém čtvrtletí byl pokles meziročně 36 procent. Škoda v té době dodala 174 400 aut. V červnu byl pokles odbytu naopak menší než za celé čtvrtletí, a to o necelých 27 procent. Škoda v šestém měsíci roku dodala 66 tisíc aut.
Podle člena představenstva Škody Martina Jahna není ale pokles odbytu projevem toho, že by byl o škodovky menší zájem. „Poptávka po našich vozech přitom neklesá a jsme v podstatě vyprodaní na dlouho dopředu. Tomu odpovídají i dlouhé čekací lhůty na naše vozy,“ řekl novinářům. Automobilce se podle něj nedaří vyrábět vozy dostatečně rychle kvůli nedostatku kabelových svazků kvůli výpadku jejich výroby na Ukrajině v důsledku války, kterou vede Rusko, k tomu trvá nedostatek čipů z Číny po lockdownu v Šanghaji.
Odbyt klesl i dalším značkám Volkswagenu, dodaly ale více elektromobilů
Ze značek, jejichž výsledky zveřejňuje Volkswagen samostatně, byl letošní pokles odbytu Škody největší z celé skupiny. Výrazně poklesl odbyt také španělské značce Seat/Cupra, která v prvním pololetí dodala o 27 procent vozů méně než loni, výrobci nákladních vozů MAN (o 26 procent) a také společnosti Scania (25 procent). Celá skupina Volkswagen dodala od ledna do června 3,88 milionu aut, což bylo o 20 procent méně než loni.
Podle Evropského sdružení výrobců vozidel (ACEA) se prodej aut v Evropské unii v prvním pololetí snížil o 14 procent. Ze zprávy Volkswagenu ale vyplývá, že odbyt klesl pouze u aut se spalovacími motory. Prodej elektromobilů se naopak skupině v prvním pololetí zvýšil o 27 procent na 217 100 dodaných aut (Škodě o 26 procent na 22 200 aut). Nejvýraznější procentní nárůst uvádí VW u Číny, kde je to přes 247 procent, druhá je kategorie zbytek světa s růstem o 29 procent. V Evropě se odbyt elektromobilů ze skupiny Volkswagen zvýšil o méně než jedno procento, ve Spojených státech naopak o více než osm procent klesl.
Evropská komise připravuje pravidla pro baterie
Na výrobu elektromobilů se ale nyní hodlá zaměřit Evropská komise. Podle jejího místopředsedy Maroše Šefčoviče připravuje přísná pravidla pro výrobu baterií, získávání surovin pro ně a také recyklaci. Každá baterie by měla mít certifikát, který bude požadované údaje obsahovat.
V rámci evropské bateriové aliance, která vznikla v roce 2017, bylo podle Šefčoviče alokováno 130 miliard eur a vytvořeno 110 projektů a třicet takzvaných gigafabrik. Podle něj jsou hlavními problémy zajištění dostatku kvalifikovaných pracovníků, zvyšování účinnosti lithia a zefektivnění recyklace baterií.