Německá vláda chystá rozsáhlou pomoc automobilovému průmyslu, která má zajistit hladký přechod od spalovacích k elektrickým motorům. Podle ministra financí Olafa Scholze (SPD) by se do roku 2025 mělo jednat až o jednu miliardu eur. Peníze mají jít na podporu malých subdodavatelských firem, které se kvůli očekávanému přechodu na elektromobilitu mohu ocitnout v existenciální krizi. Významná část vládní podpory má plynout i na rekvalifikaci pracovníků a digitalizaci v oboru.
Německá vláda chce hladký přechod k elektromobilitě, odvětví podpoří miliardou eur
Ještě loni někteří analytici odhadovali, že přechod k elektromobilitě bude v Německu znamenat ztrátu 400 až 500 tisíc pracovních míst. Šéf koncernu Volkswagen Herbert Diess označil tyto odhady za přehnané a zapravdu mu zatím dává i dosavadní zkušenost automobilek, které na výrobu elektromobilů postupně přecházejí.
„Přechod není ve velkých firmách spjatý s masovým propuštěním. Jestli je ale někdo touto proměnou ohrožen, jsou to malé subdodavatelské firmy, které se soustředí na výrobu třeba jen jednoho jediného dílu pro spalovací motory. Pro ně může být přechod fatální,“ uvedl zpravodaj ČT v Německu Martin Jonáš.
Právě do těchto firem má mířit až třetina z přislíbeného vládního balíku. Významný podíl spolkne i rekvalifikace pracovníků odvětví, které nyní v Německu zaměstnává až jeden a půl milionu lidí.
Další suma má plynout do digitalizace autoprůmyslu. A to zejména kvůli tomu, že elektromobily mají významně větší podíl softwaru než vozy se spalovacími motory. „Německé automobilky tak v této oblasti čeká soupeření nikoliv s Mazdou či Toyotou, jak tomu bylo dosud, ale s firmami, jako jsou Google či Apple,“ dodává zpravodaj.
Němci na elektroauta slyší
Německému trhu s elektromobily se během posledního roku dařilo velmi dobře. Letos v červnu se prodalo o tři sta procent víc vozů s elektrickým pohonem, než tomu bylo loni ve stejném období. Podíl elektromobilů na celkovém prodeji nových vozů nyní ve Spolkové republice činí dvanáct procent.
Zájem Němců o elektromobily zvyšuje i státní podpora, která může dosáhnout až šesti tisíc eur. Nákup elektromobilu tak často přijde na stejné peníze jako nákup vozu na naftu nebo benzin.
Aut přibývá, ale není je kde dobíjet
K letošnímu červenci jezdil po německých silnicích jeden milion elektromobilů. S jejich rostoucím počtem se ale začíná projevovat nedostatek v příslušné infrastruktuře, především počtu nabíjecích stanic.
Nyní připadá na jednu veřejnou stanici asi 52 elektrovozů, ještě loni to bylo 41,5 vozu. Spolkový ministr dopravy Andreas Scheuer (CSU) proto slíbil vybudování husté sítě rychlonabíjecích stanic. „Nejbližší stanice by měla být dosažitelná do deseti minut,“ tvrdí. Podle odhadů bude třeba současnou síť stanic minimálně zdvacetinásobit.
Schůzka německého kabinetu s představiteli automobilového průmyslu byla posledním „automobilovým summitem“ odcházející kancléřky Angely Merkelové (CDU), která během své šestnáctileté vlády často prosazovala zájmy odvětví, a to i na evropské úrovni. Autoprůmysl se například snažila ochránit před velmi přísnými emisními normami.
Elektromobilita českým pohledem
Elektromobilita je jediná cesta, jak vyhovět drakonickým limitům na CO2, které stanovila Evropská unie a s tím spojeným pokutám, řekl v pořadu Devadesátka ČT24 viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Radek Špicar. „Budeme se s tím muset prostě vypořádat.“
Doplnil, že celý proces nebude jednoduchý a už vůbec ne levný. „Není to taženo klasickou tržní poptávkou, je to tažené regulací a politikou. Na trzích to bude způsobovat spoustu distorzí.“ Na druhé straně cena všech komponentů, včetně baterie, půjde podle něj v brzké době dolů, příznaky toho vidí už nyní. Bude to dávat nejen ekologický, ale i ekonomický smysl, zdůraznil Špicar, který je podle svých slov velký fanda eletromobility.
Výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl například upozornil, že cíle stanovené Evropskou unií v roce 2019 a v roce 2021 se liší. Domnívá se, že je tu celá řada technologií, které ještě neřekly poslední slovo. Bruselská regulace se zaměřuje pouze na nová vozidla a čistěelektromobility, opomíjíme tak současný vozový park a technologie, které by nám pomohly, řekl.
Špicar k tomu řekl, že jedinou masovou technologií je nyní právě elektromobilita. Automobily do ní mohutně investovaly a nemají ani čas, ani peníze, ani energii, aby se „pustily do vodíku či do syntetických paliv.“
Petzl také připomněl, že kolem roku 2025 začne platit nová emisní norma Euro 7, která přinese velký nárůst cen tradičních spalovacích motorů.
Náměstek ministra průmyslu a obchodu pro průmysl a stavebnictví Eduard Muřický pak v pořadu uvedl, že největší část státní podpory bude směřovat do čistých elektrobusů, kolejových vozidel a obecně do městské hromadné dopravy.