Kandidáti na prezidenta skládají účty z kampaně, nejvíce utratili Pavel a Babiš

Události: Kandidáti na prezidenta skládají účty z kampaně (zdroj: ČT24)

Týmy kandidátů, kteří se ucházeli o post hlavy státu, počítají celkové útraty za kampaně. Osmička uchazečů za propagaci zaplatila přes 173 milionů korun. Nejvíce peněz utratili Petr Pavel a Andrej Babiš (ANO), kteří postoupili do druhého kola. Využijí celý zákonný limit, tedy padesát milionů.

Maximum výdajů na prezidentskou kampaň je ze zákona čtyřicet milionů korun pro první kolo volby. Postupujícím kandidátům se možné výdaje na kampaň navyšují pro druhé kolo ještě o dalších deset milionů. Peníze nad limit musejí uchazeči o post hlavy státu odvést na dobročinné účely, stejně jako nevyčerpané sponzorské dary. Své výdaje jsou povinni vyúčtovat.

Tisk a distribuce propagačních materiálů, výjezdy do krajů a mzdy členů týmu, na to vše putovaly peníze z prezidentských kampaní. Vůbec nejvíce, tedy celý čtyřicetimilionový zákonný limit, vydali za kampaň před prvním kolem postupující uchazeči.

„Největší částky výdajů šly určitě na reklamu a spojené marketingové služby a samozřejmě nákup prostoru na sociálních sítích,“ uvedla mluvčí zvoleného prezidenta Petra Pavla Markéta Řeháková.

Volební manažer hnutí ANO Jan Richter rozdělil výčet výdajů rovnoměrně mezi čtyři položky: „Neadresná distribuce novin a dopisů do schránek, outdoor, online a od prvního července už byla započítaná kampaň, zejména ta kontaktní.“

Výdaje na kampaň prezidentských kandidátů 2023
Zdroj: ČT24
Výdaje na kampaň prezidentských kandidátů 2023
Zdroj: ČT24

Zákonnému limitu se přiblížila i ekonomka Danuše Nerudová. „V tuto chvíli dobíhají poslední fakturace. Na transparentním účtu zbydou nižší desítky tisíc korun a tuto částku dá paní Nerudová na charitativní účely,“ uvedl tiskový mluvčí prezidentské kandidátky Filip Vích.

Necelých osmnáct milionů stála propagace kandidáta SPD Jaroslava Bašty, o deset milionů méně utratil Karel Diviš. U ostatních uchazečů byly rozpočty za kampaň nižší. Například senátor Marek Hilšer vynaložil necelé dva miliony.

Co s penězi nad limit

Zákonný strop – tedy deset milionů – utratili Petr Pavel i Andrej Babiš také za propagaci před druhým kolem. Tým zvoleného prezidenta teď řeší, kam pošle zhruba dva miliony. Prostředky od dárců totiž převýšily povolenou hranici. „Budou rozděleny mezi neziskové organizace. V tuto chvíli jich máme vytipovaných přibližně sedm,“ prozradila Pavlova mluvčí.

Případné překročení limitu řešilo i hnutí ANO v souvislosti se svým kandidátem. „Měli jsme myslím, tři dárce, kteří nám poslali větší částku, a tu jsme dárcům vrátili, protože jsme se rozhodli, že kampaň bude financovat hnutí ANO,“ uvedl Richter.

Všichni kandidáti na prezidentskou funkci musí nejpozději do druhého května zaslat účetnictví za kampaň speciálnímu úřadu. Ke stejnému datu mají povinnost také na svých webech zveřejnit zprávu o jejím financování.