Mění se jízdní řád vlaků. Leo Express odchází z Uherskohradišťska, výluka zkomplikuje spojení do Saska

Na železnici se mění jízdní řád. Letošní červnová změna je ve srovnání s minulostí střídmá. O několik přímých spojů do Prahy přijde Uherskohradišťsko, protože Leo Express odkloní své spoje směřující dosud do regionu na Ostravsko. Zlepší se železniční obsluha Adršpachu, zanikne naopak přímé spojení z Ostravy do Banské Bystrice.

Druhý rok v řadě nastávají největší změny v době platnosti ročního jízdního řádu nikoli v řádném červnovém termínu, ale jindy. Loni byly již od dubna přesměrovány vlaky Praha–Brno na pomalejší trať přes Vysočinu kvůli výlukám na trase přes Českou Třebovou, letos se kvůli dalším výlukám rovněž již od dubna ještě více prodloužily jízdní doby a naopak od září by se měly zkrátit. Na neděli 12. června tedy zbyly jen drobnější, často hlavně formální změny.

Dálková doprava: Leo Express opouští Uherskohradišťsko

V dálkové dopravě je nepochybně největší změnou konec zajíždění vlaků společnosti Leo Express do Starého Města u Uherského Hradiště. Nenastane v neděli, ale s drobným zpožděním od úterý. Spoje, které tam dosud z Prahy jezdily, nově pojedou z Přerova do Ostravy a Bohumína.

Nejméně do konce června bude do Starého Města jezdit náhradní autobusová doprava. Vlak už nemůže, kvůli nadcházejícímu přepnutí napájení téměř až do Přerova (v úseku Nedakonice–Říkonice) ze stejnosměrného na střídavý proud. „Naše současné jednotky nemohou na trati projet a ze stanice Přerov zamíří na Ostravsko,“ uvedl mluvčí firmy Emil Sedlařík. 

Přímé železniční spojení Uherskohradišťska s Prahou přesto zůstává zachováno. Dál jezdí rychlíky Českých drah na lince z Luhačovic.

Formální, ale nepochybně historicky zajímavou změnou je, že z jízdního řádu definitivně zmizely přímé vozy z Prahy do Moskvy (též vozy z Vídně do Moskvy, které projížděly přes Moravu).

V minulosti jezdívaly do Moskvy i přímé vlaky, v minulém desetiletí byly redukovány na skupiny lůžkových vozů, které se odmlčely se začátkem pandemie covidu-19. Letos počítal jízdní řád s tím, že by se mohly vrátit, ale nyní, po ruské agresi na Ukrajině, kvůli které bylo prakticky přerušeno dopravní spojení mezi Ruskem a státy Evropské unie, naopak z jízdního řádu definitivně mizí, aniž by od roku 2020 někdy jely.

obrázek
Zdroj: ČT24

Naopak již od sobotního večera zahajuje Regiojet provoz přímého vlaku z Prahy na polsko-ukrajinské hranice do Přemyšlu, kde je přestup na ukrajinský spoj do Kyjeva.

Horší spojení do Zvolena i Saska

V mezistátním provozu zaniká kvůli výluce na Slovensku přímé spojení z Ostravy do Banské Bystrice a Zvolena. Rychlíky z Ostravy budou končit v Žilině a vlaky do Zvolena začínat ve Vrútkách. Mezi Žilinou a Vrútky bude potřeba přejet rychlíkem jiné linky a znovu přestoupit.

Špatné zůstává i spojení českého a polského Slezska. Zrušeny jsou všechny osobní vlaky mezi Bohumínem a polskými Katovicemi i mezi Českým a polským Těšínem. Z Bohumína jezdí alespoň dálkové vlaky Eurocity, respektivy Intercity, mezi oběma částmi Těšína nic. České dráhy předpokládají, že by se to mohlo změnit v srpnu.

Kvůli výluce v Sasku bude v příštích měsících omezen i provoz přeshraničních osobních vlaků mezi Děčínem a Bad Schandau. Některé vlaky budou zkráceny na hranice do Dolního Žlebu. Podle mluvčího Českých drah Petra Pošty budou v některých dnech navíc všechny vlaky včetně dalkových Eurocity nahrazovány v přeshraničním úseku autobusy.

Regionální doprava: Drobné posuny a nové ranní vlaky

V regionální vnitrostátní dopravě by si měli cestující ověřit, zda jejich vlaky nepojedou od neděle nebo pondělí v jiný čas, než jezdily dosud, protože se časové polohy některých spojů mírně posouvají. Ojediněle kraje objednaly spoje navíc, například pojede nový ranní vlak z Rakovníka do Berouna a večerní v opačném směru, brzy ráno přibude pár spojů také mezi Chocní a Vysokým Mýtem a o vlak více v každém směru pojede i mezi Brnem a Šlapanicemi.

Středočeský kraj objednal sezonní spoje na trať z Březnice do Rožmitálu pod Třemšínem, kde původně letos neplánoval platit za osobní vlaky vůbec. Královéhradecký kraj zase zaplatí dodatečný měsíc provozu posilových vlaků, které jezdí mezi Teplicemi nad Metují a Adršpachem – místo do konce září budou jezdit až do konce října.