Obrana vyloučila všechny účastníky z tendru na nákup letadla. Zakázku za 661 milionů korun bude muset zrušit

Ministerstvo obrany vyloučilo z tendru na nákup malého letadla všechny tři účastníky. Dva nesplnili požadované parametry a třetí úřadu oznámil, že nabízený stroj již nemá k dispozici. Ministerstvu nabídl letoun jiný, takovou změnu v průběhu tendru ale zákon neumožňuje. Soutěž tak bude muset být zrušena. Obrana počítala s tím, že za požadovaný stroj zaplatí asi 661 milionů korun bez DPH.

Ministerstvo poprvé zakázku na stroj pro přepravu ústavních činitelů vypsalo loni v létě, přihlásil se pouze jeden zájemce, který nesplnil předepsané podmínky. Úřad proto tendr zrušil a následně jej vypsal podruhé.

Do nové soutěže podaly přihlášky tři firmy, všechny na starší letouny Global 5000. Dvě z nabídek ale podle mluvčího ministerstva obrany Jana Pejška nesplnily požadované parametry a náležitosti, a ze soutěže proto byly vyřazeny již v prosinci.

Vítězem se tak stala třetí nabídka, shodou okolností nejlevnější. Podle Lidových novin a deníku E15 jí byla firma Omnipol. Proti rozhodnutí se odvolal jeden z neúspěšných uchazečů, švýcarská společnost STM Aircraft. Třetím účastníkem soutěže byla česká společnost Glomex MS, uvedla média.

Poté, co byla námitka firmy STM Aircraft odmítnuta, ale obrana vyloučila i třetího uchazeče. „Zbývající účastník byl vyloučen v pátek 17. ledna 2020 poté, co na základě výzvy ze strany ministerstva deklaroval, že již nedisponuje nabízeným letounem, a nemůže ho tedy dodat,“ poznamenal Pejšek.

Firma podle něj nabídla stroj jiný, což ale zákon neumožňuje. „Jednalo by se o nepovolenou změnu nabídky, která by měla podstatný vliv na hodnocení,“ uvedl Pejšek. Úřad předpokládá, že celé výběrové řízení po uplynutí všech lhůt zruší, protože v soutěži nezůstala žádná nabídka.

Stroj, který nabídla firma Omnipol, byl registrován v rejstříku na Kajmanských ostrovech

Letoun Global 5000, který nabídla firma Omnipol, podle Lidových novin v minulosti provozovala ruská společnost Insat Aero, která sídlí v Moskvě. Konkrétní stroj je registrován v leteckém rejstříku na Kajmanských ostrovech.

Jako majitel byla 9. června 2014 uvedena společnost s ručením omezeným Adilmar Park Ltd, která má jako oficiální sídlo firmy uvedenou adresu na Britských Panenských ostrovech. Karibské souostroví je známým daňovým rájem, který se hojně využívá ke skrytí skutečných majitelů, poznamenal deník.

Obrana žádala stroj schopný přepravit 14 až 19 cestujících, a to nový nebo už použitý. Má být schopen doletu více než 8000 kilometrů. Součástí tendru je i zajištění dvouletého servisu a oprav.

Vládní letka je zastaralá

Armáda se v poslední době potýkala kvůli poruchám či plánovaným údržbám s nedostatkem letadel, kterými by mohla přepravovat politiky. Kapacita vládní letky je podle ministerstva i ústavních činitelů nedostatečná a letka je zastaralá.

Nyní armáda disponuje dvěma airbusy A-319, které nejsou ekonomické pro dopravu menšího počtu cestujících. Dvěma letounům Jak-40 vyrobeným na konci 70. let končí životnost a případná modernizace by byla nákladná, armáda se je proto chystá vyřadit. Před téměř 30 lety byl vyroben Challenger CL-601, který se rovněž používá na přepravu politiků. Vojáci si ale stěžují na jeho častou poruchovost.

Armáda rovněž používá čtyři stroje CASA C-295M, které jsou však určeny především pro přepravu vojáků. Letoun má nižší dolet a v kabině je hlučný, ústavní činitele s ním proto armáda nepřepravuje.