Stát musí umět prosadit právo většiny, obhajuje stavební legislativu poslanec Kolovratník

Chystaný zákon o liniových stavbách má o třetinu zkrátit stavební řízení ze současného průměru třinácti let. Podle předsedy poslaneckého podvýboru pro dopravu Martina Kolovratníka (ANO) musí stát umět prosadit právo většiny na strategické stavby, současně zdůrazňuje, že stavby je třeba řádně projednat. Málo času na diskusi o výstavbě v Událostech, komentářích naopak kritizuje poslanec a člen dopravního podvýboru Lukáš Černohorský (Piráti), novela je podle něj nedomyšlená.

Video Události, komentáře
video

Události, komentáře: Zákon o liniových stavbách

Předpoklad zrychlení stavebních prací o tři roky, o němž mluvil ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO), podle Kolovratníka vychází z terénních poznatků. Ministerstvo dopravy totiž jednalo s Ředitelstvím silnic a dálnic, majiteli pozemků i s úředníky, kteří se věnují vyvlastňování pozemků.

Předseda poslaneckého podvýboru pro dopravu doplňuje, že ke zkrácení doby pomohla už poslanecká novela. Předsedkyně výboru pro životní prostředí Dana Balcarová (Piráti) ale namítá, že neexistuje záruka, že chystané změny (včetně rychlejšího vyvlastňování) povedou k rychlejší výstavbě. Kolovratník ubezpečuje, že takový efekt prokáže, stejně jako to prokázali odborníci u zmiňované poslanecké novely.

Podle Černohorského ale námitka jeho stranické kolegyně není lichá. Problém prý je v současném způsobu urychlování staveb. „Před kolaudací můžete zjistit, že je to v rozporu se zákonem, a stavbu vám nezkolaudují. Buď můžete dostat zákaz ji používat, nebo ji dokonce odstranit,“ podotýká pirátský poslanec.

Novela stavebního zákona podle něj není domyšlená. „Nemluvíme pouze o dostavbě silnic a železnic, ale dáváme tam také pravomoci u energetické infrastruktury, což se může projevit jako problém,“ míní a dodává, že vedle dálnic se má legislativa týkat třeba jaderných elektráren Temelín a Dukovany.

„Je vidět velké nepochopení této novely a zákona,“ oponuje Kolovratník, „Stát musí konečně nahlas říct, že musí umět prosadit své právo většiny na strategické stavby vůči menšině, která nesouhlasí. Musíme umět pomoci zdraví obyvatel a bezpečnosti silničního provozu,“ zdůrazňuje poslanec hnutí ANO.

„Stavba může a má být řádně projednána. Určitě nehrozí, že budou povolovány nekvalitně připravené nebo neprojednané investiční celky,“ reaguje na obavy Kolovratník.