Masaryk je po sto letech v Praze. Rekonstrukce triumfálního návratu vyvrcholila na hlavním nádraží

Prezident Osvoboditel Tomáš Garrigue Masaryk přijel z exilu do Prahy. Opět – po sto letech. Tentokrát Masaryka představoval herec Otakar Brousek v hlavní roli historické rekonstrukce, která začala již v pátek v Horním Dvořišti, pokračovala v Českých Budějovicích a vyvrcholila v sobotu, kdy historický vlak s reinkarnovaným Masarykem přijel přes Tábor do hlavního města.

Pod dohledem legionářů v dobových uniformách a před zraky mnoha diváků zastavil na pražském hlavním nádraží historický vlak s parní lokomotivou rakouské výroby. Z vlaku vystoupil prezident republiky – nikoli ten současný, nýbrž první prezident Republiky československé ztvárněný hercem Divadla na Vinohradech.

Z nádraží pak zamířil průvod s Tomášem Garriguem Masarykem nejprve do Vrchlického sadů. Tak jako při předchozích zastávkách zazněl dobový projev. „Každý může přiložit ruku k dílu, i ten malý, abychom vybudovali skutečnou demokracii. Sbohem a buďte poctiví a pracovití,“ pravil TGM-Brousek. Poté odjel na Václavské náměstí k soše svatého Václava a program završilo divadelní představení Republika, takový krásný sen.

Příjezdem na hlavní nádraží a cestou po Praze skončila dvoudenní pouť rekonstruující po sto letech návrat prezidenta Masaryka z exilu. Začala v pátek odpoledne příjezdem historického vlaku do pohraničního nádraží Horní Dvořiště, pokračovala večerní zastávkou v Českých Budějovicích a ranním odjezdem směrem na Prahu. Masarykův vlak ještě zastavil v Táboře.

Kromě Otakara Brouska v roli Masaryka se rekonstrukce zúčastnili i další herci, kteří představovali jeho doprovod, rodinné příslušníky či místní hodnostáře.

UDÁLOSTI: Praha po 100 letech opět přivítala Masaryka (zdroj: ČT24)

„Původně jsem si myslel, že to bude také odpočinkové, ale bylo to nádherné, i když hektické – protože všude bylo strašně moc lidí,“ podotkl řídící tajemník Československé obce legionářské Milan Mojžíš. Legionářská obec rekonstrukci návratu připravila společně s Českými drahami a Národním technickým muzeem.

Představitel Tomáše Garriguea Masaryka pak dokonce přirovnal nadšení lidí, kteří cestu sledovali, k období sametové revoluce. „Když jsme jezdili po divadlech, tak to bylo podobné, protože ve všech zastávkách, které jsme absolvovali, nás lidé vítali, opravdu si to užívali a připomínali tu dobu,“ ocenil.

Vlak byl sestavený ze tří renovovaných prvorepublikových osobních vozů zvaných „pancéřáky“, Masarykova salonního vozu z roku 1930 a především salonního vozu z roku 1909. Doprovázela ho legionářská stráž, současně České dráhy vypravily druhý doprovodný vlak sestavený z historických vozů ze 70. let určený pro širokou veřejnost.

V čele Masarykova vlaku stanula parní lokomotiva 310.23, tedy rakouská rychlíková lokomotiva z železničního muzea Strasshof. Nejde sice o tentýž stroj, ale je to lokomotiva téhož typu, která Masaryka přivezla v roce 1918.