Na ukrajinsko-polských hranicích se opět tvoří obří kolony. Narozdíl od předchozích měsíců je teď spíš než osobní auta tvoří nákladní vozidla. Denně jich na Ukrajinu míří i několik tisíc a přechody pod jejich náporem kolabují.
Na ukrajinsko-polské hranici stojí kolony nákladních aut, řidiči čekají i dva dny
Osobní doprava je na přechodu Medyka plynulejší, nákladní auta ale čekají i dva dny. Podle řidičů je zdržuje nejvíce papírování na ukrajinské straně hranice. „Na dobu nutnou k překročení hranice má vliv vysoký počet odbavených vozů, ale také schopnost druhé strany,“ tvrdí i mluvčí celního úřadu v Přemyšli Edyta Chabowska.
Kyjev o těžkopádnosti kontrol ví a ve snaze vyřešit akutní krizi s dodávkami pohonných hmot umožnil cisternám přednostní odbavení. Namísto slibovaných desítek minut však i dodávky benzinu či nafty uváznou na hranici na několik hodin.
„Problém je, že musíš mít propustku. Z Ukrajiny ti musí vydat souhlas s tím, že přijedeš. A ne každý kamion tu propustku má,“ přibližuje ukrajinský řidič kamionu Volodymyr Gatsenko.
Řidiči se obávají o bezpečnost
Dopravci čelí i obavám řidičů, že by se mohli stát terčem ruského útoku. Potvrzuje to i Ernest Dombrowský, který z Nizozemska převáží terénní auta určená ukrajinské armádě. Když byl v Ivano-Frankivsku, dopadla poblíž ruská raketa.
„Bylo to v noci kolem třetí ráno. Vyložili jsme auta a volali nám kolegové, ať utečeme, že letí rakety,“ uvádí řidič, který si od té doby dal u zaměstnavatele podmínku, že dál než do Lvova nepojede.