Filmový postřeh: Chatu na prodej se od Chýlkové a Kačera vyplatí koupit

Trochu praštěná česká rodina prodává rodinné zlato uprostřed lesa – chátrající chatu, na kterou už skoro nejezdí. Ivana Chýlková a David Vávra s dědečkem Janem Kačerem a babičkou Janou Synkovou stejně jako dospělé děti s partnery vyrazí na poslední, nuceně společný víkend, než podepíšou smlouvu a předají klíče novému majiteli.

Komediálně-dramatickou Chatu na prodej natočil mladý český režisér Tomáš Pavlíček, který na sebe v Karlových Varech před čtyřmi lety upozornil filmem Parádně pokecal. Jeho nový titul uvádí festival v soutěžní sekci Na východ od Západu. Pavlíček v něm shromáždil zážitky z vlastní rodiny a ze vzpomínek na to, jak jeho rodiče prodávali chatu. Je i spoulautorem scénáře (s Lucií Bokšteflovou).

Jako filmař ve svém druhém celovečerním počinu stylově pokročil a precizněji propracoval charaktery ze tří generací. Postavy mají svůj humor, dostávají se do situací, které zvládají jen za cenu chaosu. Tvoří příjemnou, poněkud bláznivou společnost, politika se neřeší, jen drobnosti života.

2 minuty
Trailer: Chata na prodej
Zdroj: CinemArt

Pavlíček ve své třígenerační rodinné sešlosti ukazuje, že normální česká rodina znamená trochu svérázný konglomerát, se svými zvyky a malými trapnostmi, ale ve výsledku se všichni mají víceméně rádi a drží spolu.

Vzpomínky na Formana a Plavce

Pokud se zvláště letos v osmičkovém roce víc než kdy jindy připomíná filmografie 60. let a nové vlny, Chata na prodej je skvělým příkladem filmu, který k nim svým duchem odkazuje. Jednak svou poetikou, připomínající styl Jaroslava Papouška a Miloše Formana, jednak zaměřením na starosti běžného člověka. Potěšitelné je, že snímek přesto zůstává duchem v 21. století.

Chata nicméně funguje jako skladiště nostalgických vzpomínek, což podporuje populární hudba ze 60. a 70. let. Třeba skladby skupiny Rangers/Plavci, která jednu generaci chatařů výrazně poznamenala.

Co Čech, to chatař

V příběhu se nestane zdánlivě skoro nic, a přesto se toho stane hodně. Navíc způsob, jakým je vyprávěn, otevírá i cestu k zahraničnímu publiku, jemuž může blíž představit českou náturu a její fenomén chataření a chalupaření, ve filmu výborně vyjádřený zachycením rázovitého chování, které bude mnohým tuzemským divákům jistě povědomé. Například jakmile rodinka do víkendového domku přijede, hned se všichni převlečou do pytlovitého oblečení a začnou hrabat listí.

Chata na prodej je vtipný film s docela silným potenciálem, že na něj čeští diváci budou do kina chodit. Pokud nestihnou žádnou z projekcí na festivalu ve Varech, mají možnost už od 26. července. Na chatě s Ivanou Chýlkovou a Davidem Vávrou se rozhodně nudit nebudou.

52 minut
Beseda z domu ČT: Herci a tvůrci o filmu Chata na prodej
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Filmový festival Karlovy Vary 2018

Glosa k vítězům Varů: Může film něco změnit? Nepříjemná pravda o světě a rodině

Výrazné mnohovýznamné filmy o závažném tématu jsou tituly, kterými se pyšní velké festivaly. Takový se objevil i na festivalu v Karlových Varech – a v sobotu večer si z něj odnesl hlavní cenu Křišťálový globus. Drama s dlouhým názvem „Je mi jedno, že se zapíšeme do dějin jako barbaři“ oslovilo i proto, že sděluje nepříjemnou pravdu o (současném) světě.
8. 7. 2018

Pro české turisty není Mars demodé. Plundrují ho ve filmu Benjamina Tučka

Od prvního letu na Měsíc se lidstvo chlubilo, že do roku 2000 bude létat na Mars. Zatím na to nedošlo. S jednou výjimkou, filmový let si dopřál režisér Benjamin Tuček se svojí filmovou posádkou.
8. 7. 2018

Best of: Podívejte se na sestřih z 53. ročníku festivalu v Karlových Varech

Letos do Varů přijelo 13 080 akreditovaných návštěvníků. Vidět mohli 501 filmových představení, na která se prodalo 140 135 vstupenek. Tolik statistika 53. ročníku. O tom, jaký byl, ale lepší zprávu podá sestřih festivalových okamžiků.
7. 7. 2018

Festival ve Varech vyhráli rumunští barbaři, i pro Čechy něco bude

„Je mi jedno, že se zapíšeme do dějin jako barbaři,“ hlásá dlouhý název snímku o bolestivém místě rumunské národní historie. Jedno to ale není filmaři Raduovi Judemu, který o této „bolavé patě“ natočil film. A ten zas není jedno filmovému festivalu v Karlových Varech, který titul ocenil Křišťálovým globem pro nejlepší snímek 53. ročníku. Úspěch může letos opět těšit i Čechy – slovinský „famák“ Olmo Omerzu získal cenu za režii pro svou road movie Všechno bude. I v souvislosti s vítězným snímkem se během večera mluvilo o svobodě a politice.
7. 7. 2018Aktualizováno7. 7. 2018

Exupír Robert Pattinson: Chtěl bych hrát postavy, které nemají zuby

Na festivalu v Karlových Varech začíná poslední den, který si nenechá ujít poslední letošní „velký“ host. Do západočeských lázní dopoledne přijel britský herec Robert Pattinson, známý především z upírské ságy Twilight a filmové série o Harrym Potterovi. Především na Stmívání by ale prý rád zapomněl.
7. 7. 2018Aktualizováno7. 7. 2018

Festivalové vteřiny Marka Ebena: Vždycky je druhá šance

Jak ukážou poslední festivalové vteřiny, Masaryk se ve Varech ještě nesesypal a Marek Eben také ne. Naopak stíhá toho docela dost. Třeba poslechnout si koncert Karlovarského symfonického orchestru s Ewou Farnou, dojmout Jaromíra Hanzlíka anebo vyzpovídat oscarového filmaře Barryho Levinsona. Je možné dostat v Hollywoodu ještě jednu šanci, když zklamete? ptá se ho Marek Eben. „Vždycky je druhá šance,“ odpovídá mu režisér filmů Rain Man či Vrtěti psem. Ovšem Festivalové vteřiny další dostanou až příští rok.
7. 7. 2018Aktualizováno7. 7. 2018

K čemu dospěly první ceny z Varů? Že ocenit si zaslouží nedospělí

Předskokanem hlavních soutěžních kategorií jsou i na 53. ročníku filmového festivalu v Karlových Varech ceny nestatutárních porot. Vybírají ze soutěžní nabídky nejlepší evropský či ekumenický film nebo titul, na němž se shodne Mezinárodní federace filmových kritiků. Víceméně všechny čtyři letošní poroty si získaly příběhy, jejichž hrdiny jsou dospívající. Patří k nim i české drama Všechno bude.
7. 7. 2018

Filmový postřeh: Touch Me Not je nepříjemná, ale vtahující studie intimity

Hranice hraného filmu a dokumentu se rozmlžují v celovečerním debutu rumunské režisérky Adiny Pintilie. Koprodukce pěti zemí, včetně České republiky, obdržela na festivalu v Berlíně Zlatého medvěda. I přes ubezpečení, že se jedná o fikci, jde o vizi natolik autentickou, že postavy jde jen ztěží nevnímat jako skutečně žijící osoby.
7. 7. 2018
Načítání...