Rubrika Filmové postřehy

Filmový postřeh: V Donbasu jsou všichni oběti chaosu

Zraky celého světa už nejsou k východní Ukrajině upřeny tak, jako byly v roce 2014. Masové nepokoje přerostly v ozbrojený konflikt a ke vzniku svazu lidových republik Nové Rusko. Uznávaný ukrajinský režisér Sergej Loznica do prostředí proniká s kritickým ostřím, ale také s nezaměnitelným ironickým úsměvem. Svůj snímek Donbas v Karlových Varech osobně uvedl.
7. 7. 2018|

Filmový postřeh: Studená válka je nejsilnější love story festivalu

Nový film držitele Oscara Pawła Pawlikowského se prožene Evropou turbulentních padesátých letech minulého století. Jeho Studená válka s ohromnou grácií vypráví o romantickém vztahu, jehož aktéři se kvůli politickým událostem, ale i vlastním pochybením vzájemně odlučují a opět shledávají.
6. 7. 2018|

Filmový postřeh: Sweet Country není pro Aborigince vůbec sweet

V sekci Horizonty promítá karlovarský festival australský western Sweet Country. Pro režiséra aboriginského původu Warwicka Thorntona je tento film možností, jak sdělovat příběhy své kultury. Snímek totiž vychází ze skutečných událostí. Jsme svědky hry na kočku a myš, kdy z vraha se stala oběť a štvanec, příběh navíc provázejí neočekávané zvraty.
6. 7. 2018|

Filmový postřeh: Chatu na prodej se od Chýlkové a Kačera vyplatí koupit

Trochu praštěná česká rodina prodává rodinné zlato uprostřed lesa – chátrající chatu, na kterou už skoro nejezdí. Ivana Chýlková a David Vávra s dědečkem Janem Kačerem a babičkou Janou Synkovou stejně jako dospělé děti s partnery vyrazí na poslední, nuceně společný víkend, než podepíšou smlouvu a předají klíče novému majiteli.
6. 7. 2018|

Filmový postřeh: 53 válek válečného reportéra na domácí frontě

Witek je válečný zpravodaj, přehlíží ale situaci na domácí frontě. 53 válek v titulu polského psychologického dramatu, které soutěží v sekci Na východ od Západu, totiž vede jeho žena Anka doma – „v zázemí“.
5. 7. 2018|

Filmový postřeh: Utøya, 22. července zachycuje šok a hrůzu beze střihu

Norský film režiséra Erika Poppeho Utøya, 22. července rekonstruuje tragický teroristický útok Anderse Breivika v jediném, 72 minut dlouhém záběru. Amorálnímu zobrazení masakru jako spektáklu se dokáže vyhnout, zvolený koncept ale také znemožňuje širší pohled a reflexi události.
5. 7. 2018|

Filmový postřeh: Honba za úspěchem Domestika ničí

Dva mladí lidé v zajetí svých obsesí – on chce být vrcholovým sportovcem, ona chce otěhotnět. Oba pro svůj sen dělají maximum, což vede k ničení těl i duší. Domestik, druhý český film v hlavní soutěži, je celovečerním debutem režiséra a scenáristy Adama Sedláka. Pozornost k sobě přilákal po úspěchu internetového seriálu Semestr, úspěšného experimentu v oblasti nových médií a alternativní distribuce.
4. 7. 2018|

Filmový postřeh: Nadějný Útěk je málo divný

Kolaborativní projekt Útěk režisérky Agnieszky Smoczyńské a scenáristky a herečky Gabriely Muskały vznikl v polsko-česko-švédské koprodukci. Mysteriózní zápletka o amnézii značila jistý posun od současné polské žánrové kinematografie, snímek ale vlastně příliš nevybočuje.
4. 7. 2018|

Filmový postřeh: Jsme barbaři, no a co? Radu Jude se nebojí šlápnout na rumunské kuří oko

Po oznámení titulů filmů, které se budou ucházet o ocenění na karlovarském festivalu, bylo mnoho zraků upřeno na nové dílo rumunského režiséra Radua Judeho. Etablovaný autor v minulých letech slavil se svými snímky úspěchy v Berlíně či Locarnu. Jeho nejnovější počin – s dlouhým názvem Je mi jedno, že se zapíšeme do dějin jako barbaři – skutečně pozvedává soutěžní sekci na vysokou úroveň.
3. 7. 2018|

Filmový postřeh: (Ne)příjemné Chvilky s Jenovéfou Bokovou

Jestli má někdo rád filmová překvapení, poskytnou mu je Chvilky, český zástupce v soutěži Na východ od Západu. Tak čistý a precizně vystavěný film by stěží někdo čekal od debutantky. Režisérka Beata Parkanová napsala i scénář k filmu, v němž postřehneme dobře odpozorovaný život, s živými a reálnými dialogy.
3. 7. 2018|