Filmový postřeh: Sweet Country není pro Aborigince vůbec sweet

V sekci Horizonty promítá karlovarský festival australský western Sweet Country. Pro režiséra aboriginského původu Warwicka Thorntona je tento film možností, jak sdělovat příběhy své kultury. Snímek totiž vychází ze skutečných událostí. Jsme svědky hry na kočku a myš, kdy z vraha se stala oběť a štvanec, příběh navíc provázejí neočekávané zvraty.

Sweet Country je země, kde si mají být všichni před Bohem rovni, říká na začátku filmu pobožný farmář. Ale nejsou. Píše se rok 1929, bílí zabírají půdu původním obyvatelům – Aborigincům – a nechávají je na jejich někdejším majetku pracovat jako otroky. Když Aboriginec Sam Kelly (debutová role Hamiltona Morrise) v sebeobraně zabije bílého farmáře, musí se svou ženou utéct do buše, aby se zachránil. Hledat se ho vydají místní šerif a domorodý stopař. I Sam má ale výborné stopařské schopnosti, takže jim s předstihem uniká.

Sam Neill v roli farmáře společně s Bryanem Brownem a Ewenem Lesliem tvoří hvězdné herecké obsazení, lákavé nejen pro domácí australské publikum, ale i pro zahraniční diváky. Podobně nesmírně atraktivní jsou panoramatické záběry netknuté australské přírody se stromy v buši, které svěšenými větvemi přežívají úmorná horka, vyschlá koryta řek, solná jezera, hluboké strže a vysoké skály.

Stejně jako ve svém debutu Samson a Dalila (v roce 2009 se také promítal na karlovarském festivalu) i tady Thornton přichází s tématem sociální nespravedlnosti a rozdělené společnosti plné rasismu a násilného zavádění pravidel bílých přistěhovalců.

Příběh Aborigince Sama rezonuje s publikem i daleko od Austrálie, vypráví totiž obecnou historii lidského ponižování a útlaku celé jedné kultury. „Přišli jsme o naše snové příběhy,“ říká jeden domorodec malému míšenci, kterému hrozí odebrání na převýchovu k bílým. Austrálie totiž začala uplatňovat nové nařízení, jehož důsledky australská společnost pociťuje dodnes.

Sweet Country pod původním názvem vstoupí 2. srpna i do českých kin.

Načítání...