Glosa k vítězům Varů: Může film něco změnit? Nepříjemná pravda o světě a rodině

Výrazné mnohovýznamné filmy o závažném tématu jsou tituly, kterými se pyšní velké festivaly. Takový se objevil i na festivalu v Karlových Varech – a v sobotu večer si z něj odnesl hlavní cenu Křišťálový globus. Drama s dlouhým názvem „Je mi jedno, že se zapíšeme do dějin jako barbaři“ oslovilo i proto, že sděluje nepříjemnou pravdu o (současném) světě.

Vítězný snímek vznikl v rumunsko-česko-francouzsko-bulharsko-německé koprodukci a natočil ho známý rumunský režisér Radu Jude.

Talentovaná rumunská herečka Ioana Iacob tu hraje mladou divadelní režisérku Marianu Marin, která chce na způsob lidového divadla uvést na náměstí v Bukurešti temnou stránku rumunské historie – holocaust Židů na východní frontě a především masakr Židů rumunskými vojsky v Oděse v roce 1941. Nechce přistoupit na kompromisy, k nimž ji nutí kulturní tajemník. Souboj idejí obou postav je motorem celého filmu.

Nejsme jen oběti, jsme i pachatelé

„Je důležité připomínat historické události, v nichž nejsme za oběti, ale za pachatele. Je to pro společnost zdravější. Kdybych byl Čech, netočil bych filmy o nacistických zločinech, ale o tom, jak Češi vraždili německé civilisty po válce,“ řekl po uvedení filmu v Karlových Varech Radu Jude.

Jeho film přichází v době vzestupu nových oligarchů v Evropě, kdy navzdory varováním umělců se společnost vyvíjí opačně než po roce 1989, směrem k řízené demokracii s nacionalistickými a fašistickými tendencemi. Judeův snímek je jako apel umělců – ale sám režisér přiznává, že je skeptický v očekávání, že film může něco změnit.

Rodinné krize

Druhá hlavní cena, Zvláštní cena poroty, směřovala k opačnému filmovému pojetí, k minimalistickému filmu Cesta do Florianópolisu (Sueño Florianópolis). Argentinsko-brazilsko-francouzský film vypráví o rodině, která se vydá na dovolenou.

Původní rodinná pohoda se ukáže postupně jako zdání, rodiče žijí už nějakou dobu odděleně. Dospívající děti, dovolenkové radovánky, hrdinové chytají vzpomínky na první společnou dovolenou a na první lásky. A zatímco Jude se ve svých „Barbarech“ vyrovnává s vlastní politickou minulostí, tady režisérka Ana Katz nechává hrdiny vyrovnat se se svou rodinnou minulostí.

Témata jako fungování nebo nefungování rodiny, rozpad rodinných jistot – to byla hlavní linka, kolem které se točily i další oceněné filmy. Týká se i českého příspěvku v soutěži Všechno bude, za jehož režii získal cenu Olmo Omerzu. Nejen tímto filmem ukázal, že je jeden z nejtalentovanějších režisérů, kteří dnes vycházejí z FAMU.

Jeho dva chlapci ve filmu, Mára a Heduš, křižují se psem v ukradeném autě českou krajinu a touží dostat se za hranice jak republiky, tak i svého neutěšeného života. Ovšem bez podpory rodinného zázemí se podobné sny těžko realizují, což dobře Omerzův film naznačuje.

2 minuty
Trailer: Všechno bude
Zdroj: ČT24

I v centru dalších oceněných filmů jsou mladí hrdinové zasaženi ve svých rodinných vazbách, ať už jde o rusko-litevsko-irsko-francouzského Skokana (Podbrosy, režie Ivan I. Tverdovskij), nebo o Příběh lásky (Zgodovina ljubezni, režie Sonja Prosenc), natočený v koprodukci Slovinska, Itálie a Norska. Jen někdy je třeba zapojit i divákovu fantazii a překonat ve filmech prvky nevěrohodné nebo silně romantizující.

Tři postřehy o festivalu

Tři více či méně subjektivní postřehy lze vztáhnout na letošní festival. Hlavní porota nechala stranou experimentální nebo expresivní filmy jako například český Domestik nebo rakouský Do noci.

Za druhé, oběma českým snímkům ze soutěže Na východ od Západu Chvilky a Chata na prodej by možná víc slušela hlavní soutěž, ale to je jistě věc osobního filmového vkusu.

A za třetí, navzdory ztrátě výrazného sponzora patří festival mezi stabilní přehlídky a je největším filmovým festivalem ve střední Evropě s masivním diváckým zázemím, které i letos plnilo kinosály. To je dobrá zpráva pro filmaře, pro diváky i pro festival.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Filmový festival Karlovy Vary 2018

Glosa k vítězům Varů: Může film něco změnit? Nepříjemná pravda o světě a rodině

Výrazné mnohovýznamné filmy o závažném tématu jsou tituly, kterými se pyšní velké festivaly. Takový se objevil i na festivalu v Karlových Varech – a v sobotu večer si z něj odnesl hlavní cenu Křišťálový globus. Drama s dlouhým názvem „Je mi jedno, že se zapíšeme do dějin jako barbaři“ oslovilo i proto, že sděluje nepříjemnou pravdu o (současném) světě.
8. 7. 2018

Pro české turisty není Mars demodé. Plundrují ho ve filmu Benjamina Tučka

Od prvního letu na Měsíc se lidstvo chlubilo, že do roku 2000 bude létat na Mars. Zatím na to nedošlo. S jednou výjimkou, filmový let si dopřál režisér Benjamin Tuček se svojí filmovou posádkou.
8. 7. 2018

Best of: Podívejte se na sestřih z 53. ročníku festivalu v Karlových Varech

Letos do Varů přijelo 13 080 akreditovaných návštěvníků. Vidět mohli 501 filmových představení, na která se prodalo 140 135 vstupenek. Tolik statistika 53. ročníku. O tom, jaký byl, ale lepší zprávu podá sestřih festivalových okamžiků.
7. 7. 2018

Festival ve Varech vyhráli rumunští barbaři, i pro Čechy něco bude

„Je mi jedno, že se zapíšeme do dějin jako barbaři,“ hlásá dlouhý název snímku o bolestivém místě rumunské národní historie. Jedno to ale není filmaři Raduovi Judemu, který o této „bolavé patě“ natočil film. A ten zas není jedno filmovému festivalu v Karlových Varech, který titul ocenil Křišťálovým globem pro nejlepší snímek 53. ročníku. Úspěch může letos opět těšit i Čechy – slovinský „famák“ Olmo Omerzu získal cenu za režii pro svou road movie Všechno bude. I v souvislosti s vítězným snímkem se během večera mluvilo o svobodě a politice.
7. 7. 2018Aktualizováno7. 7. 2018

Exupír Robert Pattinson: Chtěl bych hrát postavy, které nemají zuby

Na festivalu v Karlových Varech začíná poslední den, který si nenechá ujít poslední letošní „velký“ host. Do západočeských lázní dopoledne přijel britský herec Robert Pattinson, známý především z upírské ságy Twilight a filmové série o Harrym Potterovi. Především na Stmívání by ale prý rád zapomněl.
7. 7. 2018Aktualizováno7. 7. 2018

Festivalové vteřiny Marka Ebena: Vždycky je druhá šance

Jak ukážou poslední festivalové vteřiny, Masaryk se ve Varech ještě nesesypal a Marek Eben také ne. Naopak stíhá toho docela dost. Třeba poslechnout si koncert Karlovarského symfonického orchestru s Ewou Farnou, dojmout Jaromíra Hanzlíka anebo vyzpovídat oscarového filmaře Barryho Levinsona. Je možné dostat v Hollywoodu ještě jednu šanci, když zklamete? ptá se ho Marek Eben. „Vždycky je druhá šance,“ odpovídá mu režisér filmů Rain Man či Vrtěti psem. Ovšem Festivalové vteřiny další dostanou až příští rok.
7. 7. 2018Aktualizováno7. 7. 2018

K čemu dospěly první ceny z Varů? Že ocenit si zaslouží nedospělí

Předskokanem hlavních soutěžních kategorií jsou i na 53. ročníku filmového festivalu v Karlových Varech ceny nestatutárních porot. Vybírají ze soutěžní nabídky nejlepší evropský či ekumenický film nebo titul, na němž se shodne Mezinárodní federace filmových kritiků. Víceméně všechny čtyři letošní poroty si získaly příběhy, jejichž hrdiny jsou dospívající. Patří k nim i české drama Všechno bude.
7. 7. 2018

Filmový postřeh: Touch Me Not je nepříjemná, ale vtahující studie intimity

Hranice hraného filmu a dokumentu se rozmlžují v celovečerním debutu rumunské režisérky Adiny Pintilie. Koprodukce pěti zemí, včetně České republiky, obdržela na festivalu v Berlíně Zlatého medvěda. I přes ubezpečení, že se jedná o fikci, jde o vizi natolik autentickou, že postavy jde jen ztěží nevnímat jako skutečně žijící osoby.
7. 7. 2018
Načítání...