Pro české turisty není Mars demodé. Plundrují ho ve filmu Benjamina Tučka

6 minut
Rozhovor: Benjamin Tuček, Halka Třešňáková a Jiří Havelka o Marsu
Zdroj: ČT24

Od prvního letu na Měsíc se lidstvo chlubilo, že do roku 2000 bude létat na Mars. Zatím na to nedošlo. S jednou výjimkou, filmový let si dopřál režisér Benjamin Tuček se svojí filmovou posádkou.

Komedii Mars natáčel s herci z divadla Vosto5 uprostřed pouště v americkém Utahu, přímo v modulu pro simulaci pobytu na rudé planetě. V kinech se bude snímek promítat od 18. října, Benjamin Tuček ho ale už představil na právě skončeném festivalu v Karlových Varech a spolu s Jiřím Havelkou a Halkou Třešňákovou také v rozhovoru pro Události v kultuře.

Točili jste na vědecké základně pro simulaci pobytu na Marsu. Jak dalece jste si to užili, museli jste třeba dodržovat jasně daná pravidla?

BT: Natáčeli jsme ve skutečném simulátoru pobytu na Marsu, kde se už od devadesátých let střídají posádky různého zaměření od geologů přes sociology až po psychology. My jsme byli první posádka, která tam dostala šanci točit film. To byl také cíl, se kterým jsme tam jeli, a proč nás vybrali – zajímalo je, jestli je to vůbec možné uskutečnit. Výsledkem toho bylo zjištění, že možná nejlepší možné budoucí posádky na Marsu jsou filmové štáby, protože každý musí plnit víc než jen svou roli, při omezeném počtu lidí a zásobách to je nezbytné. 

HT: Doplnila bych, že jsme vstávali v pět hodin ráno, abychom ve skafandrech točili venku, protože v deset už to bylo nesnesitelné kvůli sluníčku. Pak jsme se přesunuli do interiéru habitatu, kde jsme točili třeba do půlnoci, do jedné ráno. 

Co se nakonec ukázalo jako největší problém?

JH: Sociální sžívání se na tak malém prostoru, při jehož opuštění navíc platí striktní pravidla. Každý měl jen mikrokajutku, myslím, že jsme si chvilku ladili, jak to vlastně celé organizovat. A potom bylo nejnáročnější neplýtvat vodou. 

Do vesmíru už se Češi podívali v satirickém seriálu Kosmo. Jak to napadlo vás?

Na filmu jsem velmi úzce spolupracovali s Ondřejem Doulem, vesmírným architektem, který v  habitatu pobýval už na seriózní vědecké misi předtím a dostal tenhle nápad. On je opravdový vědec, pracuje pro NASA a podílí se na vývoji pilotovaných letů na Mars. Měli jsme tedy toho nejlepšího poradce, a protože mi bylo líto, aby tam těch dvacet dní natáčení jen tak zevloval, nakonec ve filmu hraje robota.

Jaká témata jsou skrytá za příběhem?

BT: Ve filmu se prolíná několik rovin. Film se odehrává v době, kdy na Mars už nikdo nelétá, protože je demodé, jedou tam jenom Češi, aby se tam oženili. Pod touhle základní historkou je několik rovin, z nichž jedna je soužití androida s lidmi a to, jakou roli sehraje umělá inteligence při osidlování jiných planet. V našem filmu to má konkrétní podobu, která se dá vyjádřit otázkou, jestli lidé chtějí mít sex s roboty.

A druhá linka je kolonizace. Do Utahu jsme jeli z Denveru v Coloradu a vlastně jsme kopírovali cesty osadníků a kolonizátorů Divokého západu. Film jsme vlastně točili na Divokém západě. S tím souvisí myšlenka, že každá kolonizace je podobná, že vždycky je na úkor něčeho a že s ní vždycky souvisí plundrování přírodních zdrojů. Myslím si, že se to bude nevyhnutelně opakovat kdekoli ve vesmíru a v našem filmu to má ten rozdíl, že zatímco na Divokém západě byli indiáni, na Marsu pravděpodobně nejsou.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Filmový festival Karlovy Vary 2018

Glosa k vítězům Varů: Může film něco změnit? Nepříjemná pravda o světě a rodině

Výrazné mnohovýznamné filmy o závažném tématu jsou tituly, kterými se pyšní velké festivaly. Takový se objevil i na festivalu v Karlových Varech – a v sobotu večer si z něj odnesl hlavní cenu Křišťálový globus. Drama s dlouhým názvem „Je mi jedno, že se zapíšeme do dějin jako barbaři“ oslovilo i proto, že sděluje nepříjemnou pravdu o (současném) světě.
8. 7. 2018

Pro české turisty není Mars demodé. Plundrují ho ve filmu Benjamina Tučka

Od prvního letu na Měsíc se lidstvo chlubilo, že do roku 2000 bude létat na Mars. Zatím na to nedošlo. S jednou výjimkou, filmový let si dopřál režisér Benjamin Tuček se svojí filmovou posádkou.
8. 7. 2018

Best of: Podívejte se na sestřih z 53. ročníku festivalu v Karlových Varech

Letos do Varů přijelo 13 080 akreditovaných návštěvníků. Vidět mohli 501 filmových představení, na která se prodalo 140 135 vstupenek. Tolik statistika 53. ročníku. O tom, jaký byl, ale lepší zprávu podá sestřih festivalových okamžiků.
7. 7. 2018

Festival ve Varech vyhráli rumunští barbaři, i pro Čechy něco bude

„Je mi jedno, že se zapíšeme do dějin jako barbaři,“ hlásá dlouhý název snímku o bolestivém místě rumunské národní historie. Jedno to ale není filmaři Raduovi Judemu, který o této „bolavé patě“ natočil film. A ten zas není jedno filmovému festivalu v Karlových Varech, který titul ocenil Křišťálovým globem pro nejlepší snímek 53. ročníku. Úspěch může letos opět těšit i Čechy – slovinský „famák“ Olmo Omerzu získal cenu za režii pro svou road movie Všechno bude. I v souvislosti s vítězným snímkem se během večera mluvilo o svobodě a politice.
7. 7. 2018Aktualizováno7. 7. 2018

Exupír Robert Pattinson: Chtěl bych hrát postavy, které nemají zuby

Na festivalu v Karlových Varech začíná poslední den, který si nenechá ujít poslední letošní „velký“ host. Do západočeských lázní dopoledne přijel britský herec Robert Pattinson, známý především z upírské ságy Twilight a filmové série o Harrym Potterovi. Především na Stmívání by ale prý rád zapomněl.
7. 7. 2018Aktualizováno7. 7. 2018

Festivalové vteřiny Marka Ebena: Vždycky je druhá šance

Jak ukážou poslední festivalové vteřiny, Masaryk se ve Varech ještě nesesypal a Marek Eben také ne. Naopak stíhá toho docela dost. Třeba poslechnout si koncert Karlovarského symfonického orchestru s Ewou Farnou, dojmout Jaromíra Hanzlíka anebo vyzpovídat oscarového filmaře Barryho Levinsona. Je možné dostat v Hollywoodu ještě jednu šanci, když zklamete? ptá se ho Marek Eben. „Vždycky je druhá šance,“ odpovídá mu režisér filmů Rain Man či Vrtěti psem. Ovšem Festivalové vteřiny další dostanou až příští rok.
7. 7. 2018Aktualizováno7. 7. 2018

K čemu dospěly první ceny z Varů? Že ocenit si zaslouží nedospělí

Předskokanem hlavních soutěžních kategorií jsou i na 53. ročníku filmového festivalu v Karlových Varech ceny nestatutárních porot. Vybírají ze soutěžní nabídky nejlepší evropský či ekumenický film nebo titul, na němž se shodne Mezinárodní federace filmových kritiků. Víceméně všechny čtyři letošní poroty si získaly příběhy, jejichž hrdiny jsou dospívající. Patří k nim i české drama Všechno bude.
7. 7. 2018

Filmový postřeh: Touch Me Not je nepříjemná, ale vtahující studie intimity

Hranice hraného filmu a dokumentu se rozmlžují v celovečerním debutu rumunské režisérky Adiny Pintilie. Koprodukce pěti zemí, včetně České republiky, obdržela na festivalu v Berlíně Zlatého medvěda. I přes ubezpečení, že se jedná o fikci, jde o vizi natolik autentickou, že postavy jde jen ztěží nevnímat jako skutečně žijící osoby.
7. 7. 2018
Načítání...