Dělníci v kolejišti stanice Prosenice na Přerovsku začali pokládat 50 metrů dlouhé a 60 tun těžké části vysokorychlostních výhybek. Díky jejich ojedinělému tvaru se na tomto modernizovaném úseku trati z Přerova do Bohumína zvýší rychlost vlaků do odbočky ze 100 na 160 kilometrů v hodině. V Česku jsou vysokorychlostní výhybky použity poprvé.
Železničáři na Přerovsku instalují vysokorychlostní výhybky. Vlaky na nich nebudou muset zpomalovat
Části vysokorychlostních výhybek začali dělníci montovat v kolejišti stanice Prosenice na Přerovsku pomocí mohutných železničních jeřábů. Kolejová spojka se po instalaci výhybek prodlouží ze 157 na 307 metrů.
Modernizovaný úsek bude zprovozněn v červenci a vlaky na něm už nebudou muset zpomalovat. Cena investice je 220 milionů korun.
„V současné době máme v naší železniční síti jízdy do odbočky maximálně stokilometrovou rychlostí, běžně však jsou rychlosti i nižší,“ řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Výhybky se začnou instalovat i na další tratě
Vysokorychlostní výhybka podle Svobody zabere v kolejišti mnohem víc místa. „Je to jednou tolik než běžné výhybky, které máme. Je to naprostý unikát,“ podotkl. Podle něj by moderní výhybky měly být instalovány na dalších připravovaných vysokorychlostních tratích. „Určitě si myslím, že minimálně na koridorové tratě do budoucna tyto výhybky při velké investici prostě patří,“ řekl Jiří Svoboda.
Na začátku roku byla zahájena rekonstrukce další části nedaleké železniční stanice Přerov téměř za čtyři miliardy korun. Modernizace zvýší traťovou rychlost, zkrátí jízdní doby vlaků a zvýší bezpečnost provozu.
Modernizace tohoto důležitého železničního uzlu, ve kterém se pomocí výhybny u Dluhonic stýkají tři hlavní železniční tratě, má skončit v roce 2022.