Zelená, a pak zase červená. Na návěstidle zasvítil povel k odjezdu, asi proto se v Brně srazily dva vlaky

2 minuty
Události: Srážka vlaků v Brně měla komplikovanější průběh, než se myslelo
Zdroj: ČT24

Březnová srážka vlaků v Brně měla složitější průběh, než se zdálo. ČT zjistila, že strojvedoucí, který byl dosud označovaný za jediného viníka, skutečně dostal signál k odjezdu, i když se vzápětí změnil zpět na červenou. Drážní inspekce to potvrdila, podle ní to ukazuje na systémový problém, který vyvolalo rušení výpravčích.

Původně vyšetřovatelé za jediného viníka označovali jednoho ze strojvedoucích. Odjel laicky řečeno na červenou. Jenže vyšetřování ukázalo, že zhruba sedm minut před nehodou na návěstidle svítila zelená – a pak zase zmizela.

„Nemůžeme se v tuto chvíli vyjádřit, proč tam to zelené světlo svítilo. Povinností strojvedoucího ale je, aby předtím, než uvede vlak do pohybu, si zkontroloval návěst,“ uvedl generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera.

„Strojvedoucí začal vykonávat úkony nutné k výpravě toho vlaku. Kdyby mu někdo řekl, že se ta návěst změnila, tak k té nehodě vůbec nemuselo dojít,“ upozornil člen prezidia Federace strojvůdců David Votroubek.

Brněnské vlaky stojí v oblouku

Brněnské hlavní nádraží je dost specifické. Průvodčí a strojvedoucí musejí před odjezdem zkontrolovat dveře a to, že nikdo nedobíhá. Jenže perony jsou tady do oblouku, výhled je tím ztížený.

V takových případech strojvedoucí často dlouho koukají z okna – a zejména na starších strojích s řízením vpravo odjíždějí obvykle skoro poslepu. Dívají se na peron, na návěstidlo jen málo. A zatímco třeba v pražských stanicích se staví od návěstidel daleko, v Brně ne. Času na opravu chyby je tak málo.

O návratu výpravčích SŽDC neuvažuje

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) se až do ukončení vyšetřování vyjadřovat nechce. Podle inspektorů i strojvůdců ale případ poukázal na systémový problém: když stával na peronu výpravčí, věděl, jak jsou koleje postavené a kdy má vlak odjet.

„Chceme, aby člen vlakové čety pomohl strojvedoucímu zkontrolovat návěstidlo,“ plánuje generální inspektor Kučera. SŽDC ale o vrácení výpravčích do vybraných stanic neuvažuje.

Kdo nese za nehodu hlavní vinu a co se má v předpisech přesně změnit, to bude jasné až koncem léta, kdy bude hotová vyšetřovací zpráva.

Dva příměstské vlaky se na brněnském nádraží srazily 5. března dopoledne, v době, kdy pomalu končila ranní špička. Uvnitř bylo asi 250 lidí, téměř každý desátý se zranil, patnáct lidí museli ošetřit v nemocnici. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Vlaky v Praze kvůli krádeži kabelů nabírají zpoždění až devadesát minut

Zpoždění až devadesát minut nabírají od rána vlaky v Praze kvůli krádeži kabelů na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží. Jezdí se tam nyní jen po jedné koleji. Opravy zřejmě potrvají asi do 15 hodin, oznámil mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout.
10:15Aktualizovánopřed 9 mminutami

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 1 hhodinou

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 1 hhodinou

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 2 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 17 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 17 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025
Načítání...