Geofyzici začali zkoumat stav historického železničního viaduktu u hlavního nádraží v Brně. Stavba z 19. století je už přes sto let zasypaná kamením pod železničním valem. Město ale do budoucna počítá s jejím odhalením v souvislosti se stavbou nové čtvrti Trnitá, která spojí centrum města a nové nádraží u řeky.
Zasypaný železniční viadukt v Brně se promění v promenádu. Stavbu teď zkoumají geofyzici
Zasypaný viadukt by se měl v budoucnu proměnit na zhruba šest set metrů dlouhou promenádu pro pěší i cyklisty v nové jižní čtvrti Trnitá. V jakém stavu původní viadukt pod železničním náspem je, nikdo neví desítky let.
„Hledali jsme možnosti, jak stavbu pod stávajícím kolejištěm zaměřit. Pokud se viadukt podaří zachránit, bude to výrazná stavba, která bude jednou z dominant nové jižní čtvrti Trnitá. Poslouží jako městská promenáda z centra až k řece Svratce, podobně jako třeba slavná newyorská highline,“ řekl ředitel KAM Michal Sedláček.
Výsledky měření budou po Novém roce
Geofyzici začali se zkušebním měření prvního úseku. „Zahrnuje prvních pět oblouků, tedy zhruba 50 metrů od budovy Malé Ameriky směrem na jih. Výsledky prvního měření budeme mít k dispozici začátkem příštího roku. Pokud se metoda měření osvědčí, plánujeme změřit celou trasu viaduktu až k mostu přes Svratku,“ uvedla mluvčí Kanceláře architekta města Brna Jana Běhalová.
Vídeňský viadukt nechala postavit v roce 1838 společnost Severní dráhy císaře Ferdinanda jako součást trati mezi Brnem a Vídní.
„Vlastní zděný viadukt se 72 oblouky byl jednokolejný a dlouhý celkem 637 metrů. Navazoval na něj pětiobloukový most přes Svratku, který je dodnes zachován. Z původního viaduktu se zachovalo pouze několik nevelkých úseků, protože při rozšiřování kolejiště v 90. letech 19. století byl z větší části zasypán a je skryt v mohutném náspu,“ popsala Běhalová.
Patnáct cihelných oblouků je zachovaných pod kolejemi a přístupných z budovy skladiště Malá Amerika, další jsou viditelné v ulici Nové sady.