Správa železnic (SŽ) plánuje investovat desítky milionů korun do rekonstrukce několika zastávek na regionální trati mezi Olomoucí a Drahanovicemi na Prostějovsku. Vlaky Stadler, které na tuto trať poprvé vyjely v únoru, totiž nejsou bezbariérové, na rozdíl od vlaků Regionova, které trať ještě nedávno obsluhovaly. Senioři či handicapovaní cestující tak mají na některých zastávkách problémy.
Vlaky Stadler nejsou bezbariérové, na Olomoucku musí upravovat zastávky
SŽ plánuje příští rok rekonstrukci zastávek Olomouc - Smetanovy sady, Olomouc-Hejčín, Skrbeň či Náměšť na Hané. Kromě toho chystá i modernizaci stanic Olomouc-město a Olomouc - Nová ulice. V letošním roce by měla SŽ stihnout upravit nástupiště v Drahanovicích.
„Cena rekonstrukce zastávky včetně přilehlé koleje, nástupiště výšky 550 milimetrů nad temenem kolejnice, informačního zařízení, přístřešku a bezbariérového přístupu je vzhledem k požadovaným délkám nástupišť zhruba šest až sedm milionů korun za jedno,“ uvedla mluvčí SŽ Nela Friebová.
Šedesáticentimetrová bariéra
Podle krajského zastupitele Petra Daňka (STAN) musí nyní cestující na trati z Olomouce do Senice na Hané a Drahanovic při nástupu do vlaku Stadler překonat výškový rozdíl až šedesát centimetrů.
„Ani po nákladných opravách nástupišť, které plánuje SŽ, však stadlery nemohou nabídnout bezbariérový nástup. I na zastávkách s moderními vysokými nástupišti musí cestující na vozíku překonávat výškový rozdíl dvacet centimetrů,“ upozornil Daněk.
Dvanáct vlaků se sníženou podlahou Stadler pořídily České dráhy (ČD) v Německu a postupně je nasazují v Olomouckém kraji. Dvě vozidla, která byla zprovozněna v únoru, ČD před chystanou modernizací částečně upravily vlastními silami, aby mohla vyjet na trať z Olomouce do Drahanovic.
Daněk: Kraj by měl jednat o slevě za železniční dopravu
Krajský zastupitel Radek Brázda (STAN) upozornil, že po nasazení vlaků Stadler na trať z Olomouce do Senice na Hané si někteří obyvatelé z okolí stěžují na hluk. Soupravy Regionova byly údajně tišší. Podle Daňka by měl kraj jednat s dopravcem o výrazné slevě za regionální železniční dopravu či nařídit zajištění jiných vlaků.
Hejtmanství má ročně za zajištění železniční dopravy platit ČD 650 milionů korun, což je o 150 milionů více než v předchozích letech. V růstu ceny jsou zahrnuty vyšší náklady na železniční dopravu a nasazení dvanácti modernizovaných vlaků Stadler. Mladá fronta DNES upozornila, že ČD kvůli opožděné modernizaci stadlerů letos od kraje dostanou o čtyřicet milionů méně.