Velká oprava ústeckého mostu Dr. Edvarda Beneše se blíží, stavaři nejprve postaví provizorní lávku

Generální rekonstrukce mostu Dr. Edvarda Beneše přes Labe v Ústí nad Labem dostává konkrétní obrysy. Po podpisu smlouvy se sdružením firem Metrostav TBR a Strabagem, které budou mít opravu na starost, vybírá Ústecký kraj technický dozor stavebníka. V polovině příštího roku začne stavba provizorní lávky pro pěší a cyklisty, na níž se převede přes třicet inženýrských sítí. Dopravní omezení se nejméně do podzimu zatím nechystá, řekli ve čtvrtek zástupci kraje, města a zhotovitelů.

„Stavba je složitá, a to nejen dopravně, ale i technicky,“ tvrdí stavbyvedoucí Pavel Kuděj. Po převedení sítí a vybudování lávky podle něj zhotovitelé počítají s odstraněním předpolí mostu, mostní konstrukce bude následně vyzdvižena a odstraní se mostovka. Oblouk se zpevní, opraví se opěry, vybuduje se nová mostovka a konstrukce se spustí nazpět. Mostní oblouk dostane nový nátěr. Stavbaři počítají i s tím, že by mohly přijít povodně. Provizorní lávku proto postaví tak, aby odolala dvacetileté vodě.

Smlouva mezi krajem jako majitelem stavby a zhotovitelem počítá s dokončením rekonstrukce včetně kolaudace do března 2027. „Pevně doufáme, že na konci roku 2026 bude hotovo,“ uvedl krajský radní Tomáš Rieger (ODS). Zakázka bude stát okolo 628 milionů korun s tím, že zhruba na 525 milionů chce kraj získat dotaci z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP). „Vydání rozhodnutí o poskytnutí dotace očekáváme na jaře příštího roku,“ nastínil Rieger. Dodal, že město s krajem svolají před zahájením stavebních prací veřejné projednání.

MHD i objízdná trasa

Ústecký kraj i Ústí nad Labem chtějí po celou dobu rekonstrukce vystupovat mediálně jednotně. Obyvatele budou informovat o postupu oprav na webových stránkách, konstatoval hejtman Jan Schiller (ANO). Kraj i město budou motivovat občany, aby po dobu rekonstrukce preferovali cestování městskou hromadnou dopravou.

Vytížený bude zejména úsek od Mariánského mostu, který bude pro vozidla jedinou spojkou mezi Střekovem, středem města a křižovatkou pod Větruší. Primátor Petr Nedvědický (ANO) připomněl, že tranzitní doprava bude odkláněna přes Jílové na Děčínsku. Objízdná trasa povede i přes Výstupní ulici, která se nyní kvůli tomu opravuje. Město také jedná s majitelem pozemku na Střekově o zřízení odstavného parkoviště.

Vedoucí odboru dopravy na krajském úřadu Jindřich Franěk avizoval, že se ještě před zahájením opravy mostu bude rekonstruovat už dnes velmi vytížená křižovatka pod zámečkem Větruše. Úpravou projdou také protipovodňové prahy a most nad Žižkovou ulicí. Jednotlivé fáze oprav mostu pak podle něj budou navazovat. „V každé fázi může být řízení dopravy trošku jiné,“ varoval Franěk s tím, že dopravní opatření budou předmětem diskuse.

Most je podle odborníků ve velmi špatném stavu. Omezena je kvůli tomu i doprava, poslední vozidlo městské hromadné dopravy po něm přejelo před více než rokem.