V Praze má vzniknout pět podzemních vlakových stanic

3 minuty
Události: Praha chystá miliardové investice do nových přepravních uzlů
Zdroj: ČT24

V Praze má vzniknout dvoupatrová železniční stanice pod hlavním nádražím, další čtyři podzemní zastávky pak na Václavském náměstí, Karlově náměstí, v Karlíně a na Florenci. Předpokládané náklady celého projektu v pražském železničním uzlu včetně dvou samostatných tunelových tras činí 185 miliard korun. S výstavbou se počítá v letech 2035 až 2047.

Ze tří základních návrhů tuto variantu vybrala centrální komise resortu dopravy a doplnila ji o více zastávek. Regionální doprava bude převedena pod zem, dálková zůstane na povrchu, řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Tunely vítězné varianty budou podle Kupky dlouhé 10,6 kilometru, protnou se ve dvou úrovních v centrální stanici pod hlavním nádražím. „Jeden povede pod stávajícími podchody na nástupiště, druhý pak bude ještě o úroveň níže. Obě části stanice propojí tunel s eskalátory, vestibuly se budou nacházet na náměstí Winstona Churchilla a v nové odbavovací hale hlavního nádraží,“ řekl ministr.

Finance podle Kupky může zajistit i takzvaná PPP spolupráce, tedy zapojení soukromého kapitálu. Ministr počítá také s významnou podporou od Evropské unie z nástroje CEF 3 (Nástroj pro propojení Evropy).

Železnice má ulevit přetíženým spojům i silnicím

Nová podzemní železnice má vyřešit problém přeplněných příměstských vlaků. Kromě zvýšení traťové kapacity má podle náměstka pražského primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) uvolnit také nejvíce přetížené úseky městské hromadné dopravy v centru města. „Posílená železnice zároveň odvede část dopravy ze silnic,“ řekl.

Kapacita každého ze dvou tunelů bude podle ředitele odboru přípravy staveb Správy železnic Pavla Paidara až šestnáct vlaků za hodinu v obou směrech. „To v podstatě znamená, že každé tři minuty bude projíždět v hlavních páteřních trasách nějaký,“ poznamenal.

12 minut
Ředitel odboru přípravy staveb Správy železnic Paidar k budoucí podobě železničního uzlu v Praze
Zdroj: ČT24

O potřebě podzemní železnice se podle Kupky hovoří už od šedesátých let minulého století. Na aktuální studii proveditelnosti se podle něj začalo pracovat před čtyřmi lety. Studie se zabývala třemi variantami, jedna z nich zahrnovala dvě podzemní stanice pod hlavním nádražím a pod Václavským náměstím spojené čtyřkolejnou tratí. Druhá počítala s jednou centrální stanicí pojmenovanou Opera. Původní verze vybrané varianty měla zajistit rychlejší dopravní obsluhu díky menšímu množství zastávek.

Městské železniční tunely realizované v zahraničí běžně obsluhují v centru města více míst a toto rozhodnutí by pomohlo dosažení potřebné shody, míní odborník na městskou a regionální dopravu z Fakulty dopravní Českého vysokého učení technického Zdeněk Michl. Vítězná varianta podle něj díky více zastávkám částečně eliminuje nutnost přestupu na městskou dopravu a částečně ji rozdělí mezi více míst, a uleví tak i předměstským nádražím. „Výsledná podoba návrhu i po úpravě nepředstavuje paralelní metro, ale rychlejší systém, který pomůže i obyvatelům města a řeší limity jeho dalšího rozvoje,“ dodal Michl.

Schválený záměr Správa železnic ve spolupráci se státem, krajem a hlavním městem zanese do strategických dopravních plánů. Úprava čeká také zásady územního rozvoje a územní plány.

S podzemní železnicí v Praze počítá ve svých plánech také společnost Penta, která vlastní pozemky v okolí hlavního nádraží, v Karlíně i na Florenci, včetně autobusového nádraží. „Plánované železniční spojení v podzemí Prahy vnímáme jako mimořádnou příležitost, jak ve spolupráci s městem i SŽ rozvíjet jak samotné hlavní nádraží, tak i zastávku Karlín v území stávajícího autobusového nádraží Florenc,“ uvedl obchodní ředitel Penta Real Estate Pavel Streblov.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Za popírání ruských zločinů na Ukrajině potrestal soud učitelku podmínkou

Za popírání ruských válečných zločinů na Ukrajině potrestal ve čtvrtek soud učitelku Martinu Bednářovou sedmiměsíční podmínkou se zkušební dobou na dvacet měsíců, na tři roky jí také zakázal učit. Bude rovněž muset absolvovat kurz na posílení mediální gramotnosti. Rozsudek není pravomocný. Češtinářka, která se tématu ruské invaze věnovala s žáky osmé třídy v hodině slohu, na svých výrocích trvá.
15:50Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Prodloužení nabídky KHNP na dostavbu Dukovan není jisté

Prodloužení nabídky jihokorejské firmy KHNP na stavbu jaderných bloků v Dukovanech není jisté, společnost bude muset případný požadavek české strany posoudit, zvážit okolnosti a poté se rozhodne. Aktuální nabídka platí do konce června.
11:10Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Ve Zlíně se promítají filmy pro děti a mládež z padesáti zemí

Ve Zlíně začal filmový festival pro děti a mládež. Téměř tři sta snímků z padesáti zemí světa se bude promítat do 4. června. Vítězné tituly Zlín Film Festivalu si odnesou Zlatý střevíček, cena za mimořádný přínos patří trikovému mistrovi Borisi Masníkovi a herečce Simoně Stašové.
11:22Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Jesenicko po zářijových povodních stále trápí nefunkční železnice

Skoro tři čtvrtě roku po povodních zůstávají železnice na Jesenicku podemleté, zborcené nebo zasypané. Například nádražím v Tomíkovicích vlak naposledy projel loni v polovině září – před tím, než se vylila z břehů řeka Vidnávka. Nedaleko nádraží ve Velké Kraši zase koleje visí ve vzduchu a veškerý materiál, který byl pod nimi, odplavila povodeň. Regionem procházejí dvě železnice, obě jsou teď zavřené. Místo vlaků jezdí autobusy, což pro některé místní znamená komplikace. Opravy mají začít v létě.
před 2 hhodinami

V Ústí nad Labem se srazil autobus s kamionem, zranilo se přes dvacet lidí

V Ústí nad Labem-Předlicích se ve čtvrtek odpoledne srazil kamion s autobusem. Na místě bylo podle záchranářů 25 zraněných, z toho tři středně těžce. Test na přítomnost omamných a psychotropních látek u řidiče nákladního vozu vyšel – poté, co byl zadržen v blízkém okolí – pozitivně.
16:12Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Mimina lezou po Žižkovské věži už čtvrtstoletí. Nemají být roztomilá

Váží přes tři sta kilo, místo obličeje mají čárový kód a udrží se na svislé ploše. Na žižkovské televizní věži v Praze se černá laminátová mimina v nadživotní velikosti poprvé objevila 29. května 2000. Nejprve dočasně, nakonec pro velký úspěch nastálo. „Kdyby náhodou došlo k tomu, že sem Rusové pošlou atomovou bombu, tak věž asi půjde do kopru, ale mimina vydrží nekonečně,“ prohlásil jejich „otec“ David Černý v 90’ ČT24 moderované Jiřím Václavkem.
před 5 hhodinami

Nejoblíbenějšími dětskými jmény jsou znovu Jakub a Eliška

Nejpopulárnější jména pro děti narozené v roce 2024 byla znovu Jakub a Eliška, první pozici v oblíbenosti si udržují už po více než dekádu. Jakub je nejoblíbenějším chlapeckým jménem od roku 2011, Eliška tím dívčím od roku 2012. Pořadí u chlapců se nezměnilo ani na dalších čtyřech místech, u dívek došlo ke změně na třetí pozici, když Annu vystřídala Sofie, informoval Český statistický úřad (ČSÚ).
před 8 hhodinami

Plánovaná megahala rozděluje Pardubice, ambice se střetává s obavami

V Pardubicích by měla v příštích letech vyrůst největší hokejová hala na světě, která má pojmout víc než dvaadvacet tisíc lidí. Zatímco investor má ambiciózní plány, město je opatrnější. Zastupitel Filip Sedlák (Naše Pardubice) se obává, že se nezvýší jen turistický ruch, ale především dopravní zátěž. Zástupce investorského týmu Pavel Poulíček v Událostech, komentářích moderovaných Barborou Kroužkovou oponoval, že i s tím projekt počítá.
před 9 hhodinami
Načítání...