České dráhy loni rekordně modernizovaly a zprovoznily skoro sto padesát nových vlaků a lokomotiv. Slibují větší komfort při cestování po železnici. Letos chtějí nasadit další na dálkové i regionální spoje. Budou taky testovat rychlejší připojení k internetu. Miliardy korun do nových souprav a lepšího vybavení investují kromě státní společnosti i soukromí dopravci.
Na železnici se rekordně modernizovalo
Mezi dalšími modrobílými vlaky na pražském hlavním nádraží na první pohled pozornost neupoutá, jde ale o jeden z nejnovějších přírůstků na české železnici. Podle cestujícího Martyho Wirtha název vlaku „ComfortJet“ sedí.
„Je absolutně komfortní, nedá se mu nic vytknout. Servis na palubě vlaku je za mě top,“ říká Wirth, který s Českými drahami jezdí pravidelně.
Loni ComfortJetů na koleje vyrazilo osm, letos to bude dalších šest. Kromě Německa pokryjí i trasy do Rakouska a Maďarska. Posílí i jiné typy, třeba motorové RegioFoxy. Například v Královéhradeckém kraji letos přibude jedenáct RegioFoxů a v příštím roce dalších sedm. Na neelektrifikovaných tratích jich tam bude jezdit celkem třiatřicet.
Zpoždění výrobce
Loni České dráhy zaplatily za výrobu lokomotiv a vozů skoro 19 miliard, letos zřejmě částka tak vysoká nebude. „Když bude nižší, tak se bavíme o tom, že bude nižší tak o deset, patnáct procent,“ odhaduje generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.
Národní dopravce se chce zaměřit také na vybavení vozů. Nainstaluje zesilovače signálu a na jaře začne testovat vysokorychlostní internet. „Abychom viděli, jak by datové spojení prostřednictvím družice fungovalo v pohybu,“ popsal ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Někteří cestující preferují vlaky soukromých dopravců. „Vyhovuje mi stálý normální servis. Jsem spokojený se službami,“ tvrdí cestující Richard. RegioJet začne letos obsluhovat se sedmi novými vlaky dvě linky v okolí hlavního města. Termín se posunul kvůli zpoždění polského výrobce.
„Soupravy jsou vyrobené, nejezdí jen proto, že ještě nemají papíry. Předpokládá se, že v březnu nebo dubnu začnou jezdit po Praze,“ slibuje majitel firmy RegioJet Radim Jančura.
Internetové připojení
Společnost má v současnosti ve výrobě padesát nízkopodlažních souprav za asi osm miliard. Ty začnou jezdit na konci příštího roku. Do budoucna se chce soustředit na veřejné soutěže. „Během šesti let se bude muset kompletně přesoutěžit celé Česko, respektive celá Evropa,“ míní Jančura.
LeoExpress loni zásadně investoval mimo jiné do internetového připojení. „Zavedli jsme 5G pokrytí, čímž se nám podařilo zvýšit pokrytí z šedesáti na téměř sto procent,“ uvedl mluvčí LeoExpress Emil Sedlařík.
Letos investuje stejně jako národní dopravce do posilovačů signálu, interiérů, ETCS a dualizace vlaků. Celkově za skoro půl miliardy korun.
Slevy na jízdném
Stát poskytuje na jízdné slevy, aktuálně padesát procent. Nárok na ně mají děti, studenti, senioři nad 65 let a invalidé. Loni na to ze státního rozpočtu šlo skoro pět miliard korun. Podle ministra dopravy Kupky částka stoupá, protože přibývá cestujících a také se zvyšuje cena jízdného. Třeba u národního dopravce stoupla naposledy v prosinci, a to skoro o pět procent.
Víc než loni zaplatil stát za slevy jenom v roce 2019, tedy před koronavirovou pandemií. Tehdy ale ještě byly vyšší, šlo o 75 procent. Opozice by byla pro návrat k této úpravě. „Důvod je nejenom to, že se lidem odlehčí, ale je pochopitelně i v tom, že se pak odlehčí na silnicích, protože pak bude logicky více lidí ve veřejné dopravě,“ myslí si místopředseda sněmovny Karel Havlíček (ANO).
„Pokládám slevy, tak jak jsou, v České republice za dlouhodobě udržitelné. Zvyšování slev by bylo jen populistické gesto, které by znamenalo jinde ty peníze vzít,“ oponuje Kupka.