Krajští zastupitelé Ústeckého kraje schválili zřízení vlastního autobusového dopravce, který zajistí meziměstskou dopravu. Postupně má nahradit současné provozovatele.
Ústecký kraj založí vlastního autobusového dopravce. Se soukromníky končí
Ústecký kraj musel poslat dopravcům na navýšení mezd řidičů až 85,5 milionu korun. Jenže nemá jistotu, že peníze dopravce skutečně rozdělí mezi řidiče. A právě to vedlo zastupitele k rozhodnutí zřídit vlastní dopravní podnik.
„Budou to stejné náklady jako nyní. I přesto, že si objednáváme službu u externích firem, stejně řešíme platy jejich zaměstnanců,“ uvedl s odkazem na nedávnou hrozbu stávkou radní pro dopravu Jaroslav Komínek (KSČM). V kraji hrozily odbory stávkou už v březnu, protest ale krátce před termínem odvolaly a plošně se v kraji nestávkovalo ani 6. dubna.
Cestující změnu nezaznamenají, jízdní řády se měnit nemají. Platit zatím budou i smlouvy, které kraj s dopravci uzavřel. Autobusy soukromých dopravců začne nahrazovat svými teprve tehdy, pokud dopravci smlouvu vypoví, anebo jim skončí. Krajské autobusy by se měly nejprve objevit na Ústecku, kde současný provozovatel skončí zřejmě nejpozději do dvou let.
„V současné chvíli předpokládáme, že budeme i nadále provozovat veřejnou dopravu podle platné smlouvy,“ uvedl tiskový mluvčí společnosti Arriva Roman Herdel. S tím počítají i ostatní dopravci a ani kraj smlouvy vypovídat neplánuje.
Dopravu v regionu zajišťují čtyři dopravci. Kraj jim peníze na platy řidičů přidá v rámci uzavíraných dodatků k dlouhodobým smlouvám.
Společnost BusLine už oznámila, že bude schopna za současné situace provozovat autobusy v některých oblastech jen do poloviny roku 2019. „Pro nás bylo lepší a výhodnější pokračovat formou veřejných soutěží, tak jak to bylo předtím,“ řekl na rozhodnutí kraje předseda představenstva společnosti Radek Chobot.
Kraj za vlastního dopravce zaplatí stejně jako soukromníkům
Náklady na roční provoz všech spojů linkové krajské dopravy, která denně přepraví zhruba 55 000 cestujících, budou podle odhadů zhruba 600 milionů ročně. „Podle studie by měl být dopravní podnik stejně drahý, jako nyní vynakládáme za dopravní obslužnost. Osobně si myslím, že by to mělo být levnější,“ uvedl Komínek.
Ústecký kraj bude muset pořídit 250 autobusů a zajistit zhruba 500 řidičů. Samospráva předpokládá, že by převzala řidiče od dopravců, kteří nyní zajišťují linkovou autobusovou dopravu. „Nabídli jsme také řidičům Správy a údržby silnic Ústeckého kraje, že si mohou rozšířit řidičské oprávnění. V případě potřeby bychom tyto šoféry mohli i pro autobusy využít,“ řekl už dříve hejtman Oldřich Bubeníček (KSČM).
Proti založení krajské příspěvkové organizace se postavila opoziční ODS. Zastupitelé vládnoucích stran však občanské demokraty přehlasovali: třicet čtyři bylo pro, jedenáct proti a šest se hlasování zdrželo.
„Je to typický návrat socialismu do České republiky,“ označil rozhodnutí kraje zastupitel Jaroslav Kubera (ODS).
Po privatizaci bývalého státního podniku ČSAD a jeho přeměně v akciovou společnost začal kraj na dodávku meziměstské autobusové dopravy vypisovat veřejné výběrové řízení. Současní dopravci mají smlouvy do roku 2024, potom by je měl nahradit krajský dopravní podnik.
Některé kraje měly právní problém s tím, jak přidat dopravcům peníze, aniž by se tím vystavily stížnostem jiných firem a například postihu antimonopolního úřadu. Část republiky pak 6. dubna zasáhla stávka řidičů za vyšší mzdy, byla vyhlášena jako celostátní, výrazněji však zasáhla jen Jihomoravský a Olomoucký kraj, částečně pak Pardubický a okrajově Zlínský.
Vlastní dopravní podniky doposud mají jen města, o zřízení krajského dopravce uvažuje také Liberecký kraj. Tam jsou ale jednání teprve na začátku. Plzeňský kraj má mít do dvou měsíců studii budoucnosti veřejné dopravy.