Středula v ČT: Míra stávky je zodpovědná, dává varování do budoucna

Za stávku může hlavně dosavadní přístup krajů, tvrdí Středula (zdroj: ČT24)

Předseda ústřední konfederace odborů (ČMKOS) Josef Středula označil čtvrteční stávku řidičů za varování do budoucna. Podle něj proběhne v míře, která je zodpovědná, ale dává najevo, že „lidé ví o problémech“, řekl v předvečer stávky v Událostech, komentářích na ČT24.

Během pořadu Středula mimo jiné potvrdil zprávy o vládním schválení 420 milionů korun na mzdy autobusových řidičů, a to z rozpočtových rezerv. Vstřícný krok na poslední chvíli ale dopravce rozhodnuté stávkovat zřejmě nijak neovlivnil.

„Slib je jedna věc, realita je druhá,“ prohlásil zástupce ČMKOS. Částečný protest v několika krajích může prý být výstrahou do budoucna – nejen ze strany řidičů autobusů.

Situace v krajích je dnes taková, že ta stávka zítra (tj. ve čtvrtek) proběhne – v této myslím si velmi zodpovědné podobě, dává najevo, že ti lidé ví o problémech, které jsou, a zároveň to bude varování, že to může být daleko vážnější. A to ne jen pro řidiče autobusů, protože ta nespokojenost je i u dalších odvětví.
Josef Středula
předseda, ČMKOS

Podle Středuly je čtvrteční protest – ať už v jakémkoliv rozsahu – výsledkem neuspokojivého jednání od listopadu 2015. Dopravní odboráři prý vyjednávali důsledně a „nikdo si žádnou stávku nepřál, chtěli se dohodnout,“ komentoval ve středečních Událostech, komentářích.

90': Ještě než stávka začala, splnila svůj účel, říká předseda dopravních odborů (zdroj: ČT24)

Za hlavního viníka označil šéf konfederace jednoznačně kraje, které při vyjednávání nových podmínek neumožnily kolektivně vyjednávat. Prý i kvůli tlaku vysoutěžit přepravní zakázky za nejnižší ceny. „Rukojmím v celém příběhu se stal právě řidič autobusů, který vůbec nemohl dohodnout vyšší cenu práce,“ uvedl Středula.

Odmítá však, že by odbory využívaly stávek jako hlavní síly. Nesouhlasí ani s tendencí posuzovat jejich úspěšnost podle toho, kolik tzv. „odstávkovaly“. „My máme průměrně v kolektivních smlouvách dohodnuto – oproti firmám, kde odbory nejsou – ročně o 46 tisíc korun více a o 6 dnů kratší pracovní dobu. To není nic malého. To je velký úspěch, aniž bychom museli stávkovat,“ dodal Středula.

Stávka řidičů autobusů má podle krajů postihnout pět regionů (zdroj: ČT24)