Společnost Uber stále nemůže nabízet své taxislužby na pražském Letišti Václava Havla, a to ani přesto, že vyhrála výběrové řízení. Antimonopolní úřad ještě řeší námitky firmy Tick Tack, která v tendru neuspěla. Spor se vede o koncesní podmínky, řidiče i o dodržování cen stanovených pražským magistrátem.
Uber sice vyhrál výběrové řízení, jeho řidiči ale zatím na pražské letiště nesmí
Auta a řidiči společnosti Uber musí momentálně na své zákazníky čekat na čerpací stanici nedaleko letiště. Přitom už nejméně pět měsíců měli zajíždět až k terminálům.
Cestující často odmítají využívat klasická vozidla taxi, a to kvůli vyšší ceně, která může být až 800 korun. Naopak řidiči firmy Uber jsou ochotni zákazníky svézt za cenu o pár stovek nižší. Jenže kvůli tomu, že Uber nezajíždí přímo k terminálům, volí občas cestující pro cestu do centra hlavního města raději autobusy.
Společnost Uber zvítězila ve výběrovém řízení, jenže tendr už podruhé napadla poražená firma. „Protože jeden soutěžitel měl jiné výchozí informace než všichni ostatní,“ vysvětluje obvinění právník firmy Tick Tack Marek Hejduk.
Uber nabídl za každého zákazníka nejvyšší částku
Uber v tendru uspěl i díky tomu, že nabídl nejvíc peněz. Za každého cestujícího, který opustí prostory letiště, nabídla společnost ve výběrovém řízení osm korun, Tick Tack polovinu. Uber by tak mohl Praze platit i více než sto milionů korun ročně.
„Osm korun bylo úplně mimo realitu. Je to cena, která, ať to počítáte jakkoliv, prostě nemůže být rentabilní,“ reagoval Hejduk. „Stálo za tím spousta úsilí to nějakým způsobem propočítat a namyslet tak, aby se to vyplatilo, a ano, vyplatí se to,“ sdělil provozní manažer firmy Uber Štěpán Šindelář. Tick Tack ale tvrdí, že je to díky rozhodnutí ministerstva financí v přestupkovém řízení s řidičem Uberu, který podle magistrátu jízdu předražil.
„Cenová regulace při provozu taxislužby nebo při jejím zprostředkování se uplatní pouze v případech, kdy zákazník neví cenu jízdy předem, a nikoli v případech, kdy zákazník již před objednáním jízdy přesně ví, jaká mu bude za přepravu účtovaná cena,“ stojí v rozhodnutí ministerstva financí.
Nástup za 60, kilometr za 36
„To, že se na někoho neaplikuje cenová regulace, je zcela zásadní zpráva, která úplně měnila pravidla hry,“ reagoval právní zástupce Tick Tacku. „V rámci služby, kterou budeme poskytovat na letišti, se určitě chceme držet té cenové regulace,“ ujistil Šindelář. Jedná se o maximální taxu 60 korun za nástup a 36 korun za kilometr. Platit to má pro ty, kteří pojedou Uberem z letiště do centra Prahy, ale i v opačném směru.
Vedení letiště tvrdí, že má systém, který na dodržování dohlédne. „Předávání dat mezi zákazníkem a operátorem a operátorem a letištěm bude probíhat digitálně, tak si můžeme kdykoliv ověřit, a to až do úrovně jednotlivé jízdy, jestli byla jízda realizovaná v souladu
s nastavenou cenotvorbou,“ řekl člen představenstva letiště Jakub Puchalský.
Kdy přesně se auta společnosti Uber na letišti objeví, stále záleží na Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, který už zhruba týden zkoumá námitky společnosti Tick Tack.