Středočeský kraj trvá na rušení lokálek. Ministerské memorandum odmítl jako vágní

4 minuty
Středočeský kraj trvá na rušení lokálek
Zdroj: ČT24

Středočeský kraj trvá na omezení nebo zastavení dopravy na dvanácti málo vytížených tratích a nahradí je autobusy. Ušetří tím 52 milionů korun ročně. Ministerstvo dopravy kraji nenabídlo, pokud jde o podporu veřejné dopravy, nic konkrétního, jen vágní memorandum, které zástupci kraje nepodepsali, řekla v pondělí hejtmanka Petra Pecková (STAN). Ministerstvo s rozhodnutím kraje dlouhodobě nesouhlasí, uvedlo, že zástupci kraje minulý týden slíbili odložit své rozhodnutí o rok, společné memorandum ale nakonec ze dne na den odmítli. Podle Peckové však udržení nynějšího provozu nedává ekonomicky smysl.

Kraj podle ministerstva od původních plánů na redukci částečně ustoupil, ale stále znehodnocuje investovanou miliardu korun, která šla v posledních čtyřech letech do středočeských lokálek. „Nevím, jak vysvětlí paní hejtmanka občanům dotčených měst, že ta nově opravená nádraží, železnice a přejezdy budou k ničemu. Tohle postrádá zdravý rozum,“ uvedl ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO).

Pecková zdůraznila, že tratě patří státu a kraj je neruší, jen nebude objednávat dopravu tam, kde to nedává smysl. Odmítavou reakci ministerstva si dává do souvislosti s blížícími se sněmovními volbami. „Kdybychom nebyli před volbami, téma lokálek by se do popředí zájmu vládních politiků nikdy nedostalo,“ míní hejtmanka. Asociace krajů podle ní na problém upozorňovala delší dobu bez odezvy.

Omezení dopravy se týká například tratí Mšeno – Mladá Boleslav, Čisovice–Mníšek–Dobříš, Vlašim – Trhový Štěpánov nebo Rakovník–Kralovice. Někteří obyvatelé s tím nesouhlasí, vznikla protestní petice. Podle středočeského krajského radního pro dopravu Petra Boreckého (STAN) jsou hlavními argumenty pro rušení spojů nízká vytíženost, vysoké náklady na provoz a nízká traťová rychlost.

Lokální tratě jsou dražší než jízda taxíkem, zní z hejtmanství

Hejtmančin náměstek pro finance Věslav Michalik (STAN) v pondělí uvedl, že úspory jsou nutné. Středočeský kraj je na tom podle něj mezi regiony nejhůř, pokud jde o rozpočtové určení daní. Náklady na veřejnou dopravu přitom rostou a musely by klesat výdaje na jiné oblasti. Hejtmanství proto muselo hledat rezervy. Michalik podotkl, že kilometr přepravy stojí řádově stokorunu.

„Jsme v situaci, že kdybychom těm lidem platili místo vlaku taxi za pražské ceny, tak to bude o polovinu levnější než objednávka dopravy od Českých drah,“ dodal Michalik.

Ministerstvo dopravy vyzvalo kraj k podpisu memoranda

Havlíček už dřív uvedl, že jeho resort je od příštího roku připraven přidat krajům peníze na regionální veřejnou dopravu, ale bude chtít dlouhodobý scénář jejího provozování včetně zachování provozu lokálních železničních tratí. Reagoval na plánované úspory Středočeského kraje.

Ministerstvo se zástupci hejtmanství jednalo, podle vedení kraje mu nabídlo nekonkrétní memorandum o spolupráci, podle nějž se má kraj zavázat k zachování provozu výměnou za příslib ministerstva jednat o změně smlouvy o zajištění stabilního financování regionální železniční osobní dopravy z roku 2016.

Zástupci kraje memorandum nepodepsali. Pecková uvedla, že i kdyby ministerstvo kraji nabídlo chybějících 52 milionů korun, bylo by to podle ní plýtváním penězi daňových poplatníků. Podle hejtmanky by se ministerstvo mělo zamyslet na tím, zda z některých tratí neudělat turistické atrakce nebo některá drážní tělesa nepřebudovat na cyklostezky.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Středočeský kraj

Případů žloutenky typu A je v Česku nejvíce od roku 1984

Lékaři letos evidují už 2880 případů žloutenky typu A, což je dvacetkrát více než loni a nejvíc od roku 1984. Zemřelo 31 lidí, loni dva, vyplývá z informací Státního zdravotního ústavu (SZÚ). V listopadu přibylo 505 nově diagnostikovaných, o 86 méně než v říjnu. Nejvíce nakažených, více než čtyřicet procent z celkového počtu, je v Praze. Za poslední týden jich v metropoli přibylo téměř padesát. Následují Středočeský a Moravskoslezský kraj.
2. 12. 2025Aktualizováno2. 12. 2025

Novela dopadá na malé školy. Ta v Novém Boru skončí, rodiče protestují

Zastupitelé Nového Boru rozhodli o zrušení Základní školy Generála Svobody v Arnultovicích. Důvodem je nízký počet žáků, který nesplňuje limity stanovené novelou školského zákona. Rodiče proti uzavření sepsali petici. Pod hranicí požadovaných 180 dětí se podle resortu školství nachází přibližně dvě tisícovky obecních škol v obcích s více než jednou školou.
1. 12. 2025

Kladno postaví vlastní zdroj tepla, chystá se na zavření elektrárny

Město Kladno musí velmi rychle vybudovat nový zdroj tepla. V současné době ho zásobuje teplem tamní elektrárna, kterou však kvůli ztrátovosti společnost Sev.en zavře. Kladno tak začalo připravovat stavbu nové teplárny, zatím se ale do země nekoplo. Primátor je přesvědčený že se vše stihne. „Jdeme vlastní cestou, stavíme náš zdroj, který bude hotový do roka a půl, maximálně do dvou let. A tím zabezpečíme teplo za přijatelné ceny,“ slibuje primátor Milan Volf (Volba pro Kladno). I kdyby se výstavba zpozdila, obyvatelé bez tepla nezůstanou. Dodávky by zajistil stát – třeba tím, že by do teplárny přivedl nového nouzového provozovatele.
1. 12. 2025

Vlak ve Staré Boleslavi srazil dělníky, jeden zemřel

Nákladní vlak v sobotu večer ve stanici Stará Boleslav srazil dva dělníky, kteří chystali výluku. Jeden zemřel, další utrpěl středně těžké zranění, řekl mluvčí záchranné služby Marek Hylebrant. Mimořádnou událost šetří Drážní inspekce. Původně Drážní inspekce informovala o třech sražených lidech. Na nehodu v neděli upozornily Hospodářské noviny.
30. 11. 2025Aktualizováno30. 11. 2025

V Hradci Králové začínají výluky kvůli přestavbě hlavního nádraží

Kvůli přestavbě hlavního nádraží v Hradci Králové ve čtvrtek začínají první výluky. Potrvají do 10. prosince a postupně se dotknou všech tratí vedoucích z krajské metropole. Výluky budou většinou přes den zhruba od 08:00 do 20:00. Vlaky v době výluk České dráhy (ČD) nahradí autobusy. Ne všechny spoje budou mít zajištěné návazné přípoje, uvedly ČD.
27. 11. 2025

Tykačova skupina Sev.en ukončí provoz tří uhelných elektráren v prosinci 2026

Energetická skupina Sev.en miliardáře Pavla Tykače ukončí provoz uhelných elektráren Počerady a Chvaletice a elektrárny s teplárnou v Kladně v prosinci 2026, nejpozději v březnu 2027, uvedla firma na svém webu. Elektrárny, jejichž provoz skončí, mají podle webu skupiny Sev.en instalovaný výkon téměř 2400 megawattů (MW), kladenský zdroj navíc tepelný výkon více než 950 MW. Vypnutí neohrozí české domácnosti, uvedl pro ČT ministr průmyslu v demisi Lukáš Vlček (STAN).
26. 11. 2025Aktualizováno26. 11. 2025

Meteorologové varují před náledím na západě Čech

Především v západní polovině Čech se začne ve středu v noci a ve čtvrtek ráno tvořit náledí, varují meteorologové z Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ) v aktuální výstraze. Během dne bude na většině území sněžit. Zejména v Beskydech, na severním návětří Jeseníků a na severu Čech připadne místy až deset centimetrů sněhu, v Jeseníkách kolem 25 centimetrů. Sněžení během večera a noci zeslábne. Počasí komplikuje dopravu v Česku od pondělí.
26. 11. 2025

Sněžení způsobilo komplikace na dálnicích

Na většině míst Česka v noci na pondělí nasněžilo a objevily se komplikace na silnicích a dálnicích. Nehoda kamionu na dálnici D48 zastavila provoz v obou směrech. Na dálnici D1 došlo k několika srážkám vozidel. V Praze byly zrušené nebo omezené některé autobusové spoje. V dalších dnech může situaci ještě zhoršit ledovka. Meteorologové čekají mrazivý týden se sněžením, které místy bude i vydatnější, hlavně na horách.
24. 11. 2025Aktualizováno24. 11. 2025
Načítání...