Středočeský kraj trvá na rušení lokálek. Ministerské memorandum odmítl jako vágní

4 minuty
Středočeský kraj trvá na rušení lokálek
Zdroj: ČT24

Středočeský kraj trvá na omezení nebo zastavení dopravy na dvanácti málo vytížených tratích a nahradí je autobusy. Ušetří tím 52 milionů korun ročně. Ministerstvo dopravy kraji nenabídlo, pokud jde o podporu veřejné dopravy, nic konkrétního, jen vágní memorandum, které zástupci kraje nepodepsali, řekla v pondělí hejtmanka Petra Pecková (STAN). Ministerstvo s rozhodnutím kraje dlouhodobě nesouhlasí, uvedlo, že zástupci kraje minulý týden slíbili odložit své rozhodnutí o rok, společné memorandum ale nakonec ze dne na den odmítli. Podle Peckové však udržení nynějšího provozu nedává ekonomicky smysl.

Kraj podle ministerstva od původních plánů na redukci částečně ustoupil, ale stále znehodnocuje investovanou miliardu korun, která šla v posledních čtyřech letech do středočeských lokálek. „Nevím, jak vysvětlí paní hejtmanka občanům dotčených měst, že ta nově opravená nádraží, železnice a přejezdy budou k ničemu. Tohle postrádá zdravý rozum,“ uvedl ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO).

Pecková zdůraznila, že tratě patří státu a kraj je neruší, jen nebude objednávat dopravu tam, kde to nedává smysl. Odmítavou reakci ministerstva si dává do souvislosti s blížícími se sněmovními volbami. „Kdybychom nebyli před volbami, téma lokálek by se do popředí zájmu vládních politiků nikdy nedostalo,“ míní hejtmanka. Asociace krajů podle ní na problém upozorňovala delší dobu bez odezvy.

Omezení dopravy se týká například tratí Mšeno – Mladá Boleslav, Čisovice–Mníšek–Dobříš, Vlašim – Trhový Štěpánov nebo Rakovník–Kralovice. Někteří obyvatelé s tím nesouhlasí, vznikla protestní petice. Podle středočeského krajského radního pro dopravu Petra Boreckého (STAN) jsou hlavními argumenty pro rušení spojů nízká vytíženost, vysoké náklady na provoz a nízká traťová rychlost.

Lokální tratě jsou dražší než jízda taxíkem, zní z hejtmanství

Hejtmančin náměstek pro finance Věslav Michalik (STAN) v pondělí uvedl, že úspory jsou nutné. Středočeský kraj je na tom podle něj mezi regiony nejhůř, pokud jde o rozpočtové určení daní. Náklady na veřejnou dopravu přitom rostou a musely by klesat výdaje na jiné oblasti. Hejtmanství proto muselo hledat rezervy. Michalik podotkl, že kilometr přepravy stojí řádově stokorunu.

„Jsme v situaci, že kdybychom těm lidem platili místo vlaku taxi za pražské ceny, tak to bude o polovinu levnější než objednávka dopravy od Českých drah,“ dodal Michalik.

Ministerstvo dopravy vyzvalo kraj k podpisu memoranda

Havlíček už dřív uvedl, že jeho resort je od příštího roku připraven přidat krajům peníze na regionální veřejnou dopravu, ale bude chtít dlouhodobý scénář jejího provozování včetně zachování provozu lokálních železničních tratí. Reagoval na plánované úspory Středočeského kraje.

Ministerstvo se zástupci hejtmanství jednalo, podle vedení kraje mu nabídlo nekonkrétní memorandum o spolupráci, podle nějž se má kraj zavázat k zachování provozu výměnou za příslib ministerstva jednat o změně smlouvy o zajištění stabilního financování regionální železniční osobní dopravy z roku 2016.

Zástupci kraje memorandum nepodepsali. Pecková uvedla, že i kdyby ministerstvo kraji nabídlo chybějících 52 milionů korun, bylo by to podle ní plýtváním penězi daňových poplatníků. Podle hejtmanky by se ministerstvo mělo zamyslet na tím, zda z některých tratí neudělat turistické atrakce nebo některá drážní tělesa nepřebudovat na cyklostezky.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Středočeský kraj

Na Štědrý den řešili hasiči nejvíce požárů za pět let

Hasiči v Česku na Štědrý den vyjížděli k 72 požárům, což je nejvíce za posledních pět let. Nikdo při nich nezemřel, zranění utrpělo dvanáct lidí. Některé požáry přímo souvisely s Vánocemi, způsobilo je například neopatrné zacházení s prskavkami. Celková škoda je přes třicet milionů korun, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová.
25. 12. 2025Aktualizováno25. 12. 2025

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
17. 12. 2025

Jeskyňáři objevili v Českém krasu dalších sto metrů chodeb

K pětadvaceti kilometrům jeskynních chodeb v Českém krasu přibylo dalších sto metrů. Objev učinili jeskyňáři ze skupiny Geospeleos v obci Svatý Jan pod Skalou. Při bádání našli krápníkovou výzdobu i speciální krystaly, které prozrazují, kam až dosahoval permafrost v době ledové. Místo je ale pro veřejnost nepřístupné.
15. 12. 2025

PŘEHLEDNĚ: Změny v regionální dopravě s novými jízdními řády

S novými jízdními řády čeká cestující od neděle 14. prosince v krajích řada novinek. Dopravci zpravidla přidávají spoje, upravují návaznost spojení či nasazují modernější vozidla. Některé regiony zdražují či zavádějí nové typy jízdného.
13. 12. 2025

Města stěhují kvůli novele novoroční ohňostroje. Někde i jen o pár metrů

Některá města zrušila klasické novoroční podvečerní ohňostroje a nahradila je například videomappingem nebo opékáním buřtů. Jinde pouze radnice mění místa konání, aby vyhověly novým pravidlům platným od prosince. Třeba v Dobřanech v Plzeňském kraji nebo v Karviné v Moravskoslezském kraji stačilo posunout odpaliště o pár desítek metrů.
12. 12. 2025

V okolí Prahy vyroste několik záchytných parkovišť

Středočeský kraj plánuje na příští rok výstavbu několika nových záchytných parkovišť typu P+R s kapacitou zhruba tisíc míst. Vzniknout mají v Úvalech, Zelenči, Kolíně nebo Čerčanech. Celkem kraj připravuje dvanáct projektů, přičemž jedno parkoviště už funguje v Olbramovicích. Všechna budou propojena s PID Lítačkou a nabídnou jednotný informační a odbavovací systém.
9. 12. 2025

Lidé ve třech obcích Středočeského kraje si vybrali zastupitele

Obyvatelé tří obcí ve Středočeském kraji volili nové zastupitele. Volby se týkaly Dolní Krupé na Mladoboleslavsku a také obcí Líský na Kladensku a Dolní Pohleď na Kutnohorsku. Počet zastupitelů v těchto obcích klesl pod zákonem určenou hranici nejméně pěti.
7. 12. 2025

Stavba první části středočeské D3 má územní rozhodnutí

První část dálnice D3 ve Středočeském kraji získala územní rozhodnutí pro stavbu. Zatím je ale nepravomocné a už teď je jisté, že proti němu bude podáno nejméně jedno odvolání. Ředitelství silnic a dálnic s protesty počítá, a to i na dalších úsecích. Přesto pokračuje s přípravami a chce do tří let stavět.
6. 12. 2025
Načítání...