Po dvou měsících se znovu mění jízdní řády vlaků. Kraje zahájily škrty, nejvíce zatím dopadají na jih Čech

Po dvou měsících opět mění Správa železnic jízdní řády vlaků. Na rozdíl od mimořádné dubnové změny, kdy začaly vlaky jezdit z Prahy do Brna přes Vysočinu, má ta řádná červnová vliv spíše lokální, ale neméně výrazný. Začíná se naplno ozývat krize, při které se kraje rozhodly ušetřit na veřejné dopravě. Nejvýraznější kroky zatím činí Jihočeský kraj s rozsáhlejšími škrty v provozu a také kraj Středočeský, který například ruší zbylé víkendové vlaky na trati Bošice–Bečváry. Vyjedou však naopak i nové spoje, v prvé řadě to budou spěšné vlaky spojující Plzeň a Karlovy Vary.

Dálkové dopravy se tentokrát týká změna jízdního řádu jen okrajově. Za pozornost stojí především zánik posledního přímého rychlíku Praha – Hradec Králové – Letohrad. V minulosti byly takové spoje běžné, dokonce existoval i vlak s prodlouženou trasou jezdící z Plzně do Hanušovic a Jeseníku, ale od roku 2010 jezdil už jen jeden pár rychlíků denně a od 13. června zanikne i ten.

Přesněji řečeno, rychlík bude jezdit ve zkrácené trase Praha – Hradec Králové a cestující dále do Týniště nad Orlicí, Žamberka nebo samotného Letohradu budou moci přestoupit na spěšný vlak, na němž ale pojede méně kapacitní souprava. Po prázdninách bude v pracovní dny jezdit ranní rychlík ve směru do Prahy opět v mírně prodloužené trase, začínat bude v Týništi nad Orlicí. Opačným směrem bude vlak trvale končit v krajském městě.

Spolu s rychlíky zmizí z osobní dopravy v údolí Divoké Orlice i poslední lokomotivy Brejlovec
Zdroj: ČT24

Kraje škrtají vlaky ve dne i v noci

Jihočeský kraj počátkem minulého desetiletí platil ve vztahu k veřejné a zejména železniční dopravě k nejstřídmějším v Česku, spoje rušil ve velkém a na týnské a také netolické lokálce zrušil běžnou dopravu úplně. V posledních letech však přístup změnil, vlaků začalo přibývat, navíc jako jeden z mála krajů vypisoval regulérní soutěže na dopravce. Nyní ale jako první opět přistoupil k rozsáhlejším škrtům v regionální železniční dopravě.

Nejvíce postihne červnová změna trať Tábor–Bechyně, kde ihned zaniknou dva páry vlaků. U čtyř dalších spojů v každém směru nechal kraj omezit rozsah provozu. Zpravidla jde o to, že měly jezdit od dubna do října denně a po zbytek roku jen v pracovní dny, ale nakonec budou jezdit denně jen o prázdninách, případně vůbec.

Vlak na nejstarší elektrizované trati v Čechách, která vede z Tábora do Bechyně. Od 13. 6. jich bude jezdit méně
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

O dva páry vlaků přijdou také cestující mezi Březnicí a Blatnou. Na trati z krajského města do Číčenic nepojede jeden odpolední pár spojů České Budějovice – Dívčice a další bude zkrácen z Číčenic jen do Zlivi. O jeden pár spojů přijdou cestující mezi Táborem a Pískem. Na trati z Českých Budějovic do Horního Dvořiště a na lipenské železnici přestane jezdit po jednom páru vlaků, ale ne hned, nýbrž až po konci turistické sezony, tedy od října. Původně měly jezdit celoročně.

Další spoje naopak nepojedou o prázdninách. Kraj takto zredukuje na dva letní měsíce dopravu mezi Českými Budějovicemi a Táborem i Pískem, mezi Pískem a Březnicí i na tratích z krajského města do Číčenic a Českých Velenic. Vesměs jde o spoje, které jezdí pouze v pracovní dny.

Lipenské nádraží bude po konci letní sezony o něco pustší, zanikne jeden pár vlaků
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

I když Jihočeský kraj připravil na letošní červen nejrozsáhlejší škrty, není jediný, který rok a čtvrt po začátku prvních pandemických omezení natrvalo redukuje železniční dopravu. Středočeský kraj začal připravovat seznam lokálek, kde by mohl přestat dopravu objednávat, což jsou sice plány do budoucna, ale menší omezení přichází již nyní.

Nadobro končí provoz mezi Bošicemi a Bečváry. Každodenní osobní vlaky po trati nejezdí již léta, ale nyní kraj ruší i takzvaný Podlipanský motoráček, který tudy projížděl o víkendech v červenci a srpnu a původně figuroval i v letošním jízdním řádu.

Kraj také mírně omezí provoz víkendového Cyklohráčku, který měl častěji jezdit do Zlonic, ale nakonec bude až na pět výjimečných dnů končit výhradně ve Slaném.

Jihomoravský kraj k 13. červnu ruší pozdní večerní vlaky v okolí Brna – spoje, které v pátek a sobotu před půlnocí směřují do krajské metropole a mezi půlnoci a jednou o víkendových dnech z ní zase odjíždějí. Konkrétně jde o spoj ze Zastávky u Brna do Brna a následný vlak z Brna do Náměště nad Oslavou, osobní vlaky mezi Brnem a Skalicí nad Svitavou, do Nesovic a noční spojení Břeclav–Brno–Hodonín. Navíc z jízdního řádu zmizí i pondělní ranní spěšný vlak Brno–Břeclav.

O prázdninách pojede také méně spojů z Brna do Rájce-Jestřebí a do Tišnova, ale od září by mělo být vše při starém. Drobná prázdninová redukce se týká i lokálky Hodonín–Zaječí.

Se zánikem nočního víkendového vlaku do Břeclavi přicházejí Brňané o možnost – jakkoli je teoretická vzhledem k dlouhému pobytu v Břeclavi uprostřed noci – dostat se alespoň ve vybrané dny vlakem na šestou ráno do Vídně
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Hluboko v noci škrtal i Moravskoslezský kraj, který zrušil pár vlaků mezi Bohumínem a mošnovským letištěm, který měl jezdit od 13. června do začátku září s příjezdem na letiště po půl třetí v noci a odjezdem zpět o dvacet minut později.

Dále kraj zredukuje – ovšem až od 1. září – spoje z Dětmarovic do pohraničního nádraží Petrovice u Karviné. Petrovice nezůstanou úplně bez obsluhy, stávající motoráčky nahradí některé spoje prodloužené z Bohumína, ale ne všechny, zbude jich zhruba třetina nynějšího počtu.

Plzeňském a Karlovarském kraji začnou jezdit spěšné vlaky spojující obě krajská města. Karlovarský kraj zároveň „sáhl“ do provozu na hlavní trati z Karlových Varů směrem do Ústeckého kraje. Cenou za přímé vlaky z Plzně je především to, že cestující budou muset častěji přestupovat v Karlových Varech, pokud budou chtít pokračovat dále směrem na Kadaň a Chomutov.

České dráhy původně objednaly pro novou linku nové elektrické jednotky RegioPanter, ty však nakonec zatím nevyjedou. „Vlivem epidemie covidu-19 nestihne dodavatel Škoda Transportation dodat a schválit nové vlaky včas, po projednání s kraji tak dojde k plnému nasazení nových elektrických jednotek RegioPanter nejpozději k jízdnímu řádu 2021/2022, a nikoliv k 13. červnu, jak bylo původně plánováno. Nové soupravy momentálně prochází testy ve Zkušebním centru VUZ ve Velimi,“ uvedl náměstek generálního ředitele drah Jiří Ješeta. Dráhy na plně elektrizovanou trať zatím pošlou dieselové jednotky RegioShark.

Pardubický kraj po pouhých dvou měsících ruší zajíždění většiny osobních vlaků od Letohradu do České Třebové, které zavedl při mimořádné dubnové změně jízdního řádu. Staronově tedy budou muset cestující v Ústí nad Orlicí přestupovat. Novinkou naopak je dodatečný víkendový pár osobních vlaků mezi Borovou u Poličky a Žďárcem u Skutče.

Osobní vlak Českých drah na koridorové trati mezi Českou Třebovou a Brnem
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Libereckém kraji nebude o sobotách jezdit jeden z prodloužených vlaků z Hradce Králové mezi Turnovem a Malou Skálou. Královéhradecký kraj naopak objednal posilové spoje, které budou jezdit v pracovní dny mezi Jaroměří a Českou Skalicí.

Končí další „covidová“ omezení vlaků

Že se plánovaná změna jízdního řádu v polovině doby jeho platnosti téměř netýká dálkové dopravy, je hlavně tím, že velká změna proběhla již v dubnu. Vynutily si ji plány Správy železnic na dlouhodobé výluky na prvním koridoru mezi Prahou, Českou Třebovou a Brnem. Od května mají vlaky k dispozici pouze jednu kolej mezi Brandýsem a Ústím nad Orlicí. Část jich po této trati vůbec nejezdí – většina spojů Praha–Brno byla odkloněna přes Havlíčkův Brod. Ostatní mají prodloužené jízdní doby. V dubnu bylo také definitivně zrušeno přímé spojení Prahy s Vratislaví, které vydrželo jen něco málo přes rok.

Dopravu na železnici kromě stálých změn v jízdním řádu, potažmo krátkodobých výluk, stále omezují i redukce vyhlášené kvůli úbytku cestujících způsobenému koronavirovou pandemií. I to by mělo z většiny skončit 13. a 14. června. České dráhy obnoví provoz Jižních expresů z Prahy do Českých Budějovic i spoj do Českého Krumlova, začnou opět jezdit všechny rychlíky Kolín – Ústí nad Labem a Brno–Šumperk i všechny mezistátní vlaky z Prahy do Berlína, Mnichova i do Žiliny.

Vlak Hungaria jezdil i většinu doby, kdy Němci uzavřeli své hranice, v celé trase, byl ale jedním z mála. Před polovinou června se opět obnovuje plný provoz mezi Prahou a Berlínem. Do Budapešti bude jezdit vše, co jezdit má, od července
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Vyjet by měl i noční vlak ČD Praha–Humenné, čímž opět vznikne konkurence nočnímu spoji RegioJetu, který jezdí již od května. RegioJet samotný jezdí bez omezení stejně jako Arriva a GW Train Regio, které zajišťují některé rychlíkové linky. Leo Express také vypravuje všechny plánované spoje.

U drah zůstane i po 13. červnu ještě omezený provoz na rychlíkové lince Brno–Plzeň, a to až do začátku prázdnin. S jejich začátkem začne opět jezdit také přímý lůžkový vůz Praha–Budapešť.

Vlak RegioJetu
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Velké výluky ovlivní i příští rok

Po červnové změně jízdního řádu by měl přinést další větší úpravy provozu vlaků prosinec, kdy začne platit nový jízdní řád pro následující rok. Již je jisté, že v něm České dráhy přijdou o rychlíky spojující Kolín a Ústí nad Labem, které převezme RegioJet, naopak si zřejmě udrží všechny dosavadní regionální linky v Královéhradeckém kraji, který se rovněž rozhlížel po novém dopravci. Kraj nicméně slibuje nové možnosti cestování, například přímé spojení krajského města s Broumovskem.

Návrh jízdního řádu na rok 2022 by již měl být na světě, Správa železnic jej zveřejnila 11. června. Připomínky k němu je možné zasílat, ale nikoli správě, nýbrž těm, kdo si vlaky objednávají. U osobních a spěšných vlaků jsou to zpravidla kraje, u rychlíků a expresů ministerstvo dopravy, některé expresní vlaky provozují dopravci jako komerční, tedy bez veřejné objednávky, a zejména sezonní výletní spoje z časti fungují díky zájmu obcí.

I v příštím roce bude jezdit většina dálkových vlaků mezi Prahou a Brnem přes Vysočinu. Nejenže bude pokračovat rekonstrukce trati u Ústí nad Orlicí, navíc naplno propukne výluka mezi Brnem a Blanskem a tato trať bude zcela uzavřena.

Ještě letos slibují dráhy i některá nová vozidla. Na regionální lince z Ostravy do Frenštátu pod Radhoštěm se mají objevit dvoupodlažní soupravy, na expresech Praha–Cheb zase inovovaná a zkrácená verze railjetů známých zatím hlavně z trasy do Vídně. Leo Express zase čeká na schválení své jednotky Sirius, s níž by chtěl začít jezdit z Prahy do Bratislavy.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Žalobce navrhl vazbu v kauze zápasníka Vémoly

V kauze spojené se zápasníkem Karlem „Karlosem“ Vémolou podal státní zástupce návrh na vzetí do vazby. V případu čelí tři lidé obvinění ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. Hrozí jim deset až 18 let vězení.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
před 15 hhodinami

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
před 15 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 20 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 21 hhodinami

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
23. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
23. 12. 2025
Načítání...