Stavbaři dokončili obnovu odpočívky Studený na 70. kilometru dálnice D1 ve směru na Brno, od tohoto týdne slouží řidičům. Získala moderní vybavení, její součástí je například i relaxační zóna s posilovacími stroji. Podobně zrekonstruovaných nebo zcela nových dálničních odpočívek by mělo být do budoucna více. S jejich výstavbou ale často nesouhlasí obce a místní obyvatelé, kteří se obávají světelného smogu či kriminality. K obavám přitom není důvod, protože nové odpočívky jsou oplocené a hlídá je kamerový systém, řekl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl.
Na D1 u Studeného vznikla nová odpočívka. Častý odpor místních brzdí stavbu dalších
V případě Studeného jde o malou odpočívku bez občerstvení a čerpací stanice, určenou pro krátké zastavení a jednoduchý odpočinek. Původní odpočívka ze 70. let 20. století byla několik let uzavřena, její rekonstrukce začala loni v červnu a vyžádala si 58 milionů korun. Na dalších téměř 20 milionů korun vyšla instalace automatických toalet se sprchou, v ceně je zahrnuta i pětiletá údržba.
Nově odpočívka nabízí parkovací místa pro 12 nákladních a 26 osobních aut, dva autobusy a tři vozidla s přívěsem, karavany či obytné vozy. Nechybí kontrolní stanoviště policie, mimo parkovací část řidiči najdou relaxační zónu s lavičkami a malou venkovní posilovnou. Odpočívka je vybavena i dohledovým systémem a systémem pro sledování obsazenosti stání pro nákladní auta.
Další nové odpočívky mají následovat
Na konci příštího roku chce ŘSD otevřít odpočívku Dolní Roveň na dálnici D35 v úseku Časy-Ostrov a zároveň se dokončuje výběrové řízení na výstavbu odpočívky Chotýčany na dálnici D3 poblíž Českých Budějovic.
V Německu nebo Rakousku jsou podle Mátla podobně vybavená místa velmi populární a mají vznikat i v Česku. Například na dálnici D35 v úseku Opatovice–Časy se to ale nepodařilo. „U obce Borek vznikl proti odpočívce obrovský odpor, který jsme nedokázali zlomit. Říkali, že to bude pro obec nebezpečné, světelný smog, kriminalita a tak dále. Snažíme se vyvrátit historické předsudky lidí, že to něco takového přináší,“ uvedl Mátl.
ŘSD se podle něj často podaří získat souhlas s výstavbou nové dálnice, ale už ne s vybudováním odpočívky. Přitom by jich potřebovalo mít více kvůli nedostatečným parkovacím kapacitám pro nákladní auta, která pak stojí v připojovacích a odbočovacích pruzích nebo sjíždějí z dálnice do měst a zabírají místa, která k parkování nejsou určená. ŘSD se to podle Mátla snaží napravit. Zároveň chce, aby se řidiči na odpočívkách cítili komfortně.
Předloni ŘSD na dálnicích zřídilo nových 180 parkovacích stání pro nákladní auta a loni dalších 150. Letos jich bylo méně, zhruba kolem 60. Důvodem je mimo jiné to, že se kvůli výběrovému řízení o rok opozdí rekonstrukce odpočívky Střechov na 52. kilometru D1 ve směru na Prahu.