Stížnosti v některých regionech míří na údržbu silnic první třídy, o kterou se starají soukromé firmy

Stížnosti na údržbu silnic (zdroj: ČT24)

Řidiči v některých krajích nejsou spokojeni se zimní údržbou silnic první třídy. Tu už pět let zajišťují firmy, které vybral stát. V řadě regionů tak nahradily krajské silničáře. Společnosti podle řidičů nezvládají odklízet sníh a udržovat povrch silnic bez problémů.

V Pardubickém kraji se před pěti lety začalo starat o hlavní silniční tahy konsorcium firem Sovis a Eurovia. Kraj opakovaně upozorňuje na to, že čelí stížnostem řidičů na pozdní reakce silničářů, kvalitu odklízení sněhu a námrazu. Poslední případ je z přelomu ledna a února letošního roku.

Problémy jsou hlavně ve východní části regionu. Například na Orlickoústecku a Svitavsku, kde při prvním sněžení a silném větru zůstaly zaváté a místy zledovatělé hlavní silniční tahy. Stížnosti už řeší správce těchto komunikací. „V tuto chvíli jsme povolali k jednání firmy, které pro nás údržbu zajišťují,“ řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Na jedničce zvednou radlici

Není to poprvé, kdy si řidiči na kvalitu údržby stěžují. Už před pěti lety se kvůli špatně ošetřené silnici stala na tahu Pardubice – Hradec Králové hromadná dopravní nehoda.

Podle ministerstva dopravy jsou ale takové problémy ojedinělé. „Pro nás je ten model zatím jediný možný a správný,“ sdělil mluvčí resortu František Jemelka.

Kraje to vidí jinak. „Vozidla Správy a údržby silnic, která ošetřují dvojky a trojky, když vjedou na jedničku, zvednou radlici. To není dobré řešení,“ uvedl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický (ČSSD). „Na majetku státu lze pracovat jen na základě kontraktu,“ vysvětlil ředitel krajské silniční správy Miroslav Němec.

Řidiči si ještě nezvykli

Řidiči si dosud na to, že silnice udržují soukromé firmy, nezvykli. Se svými stížnostmi se většinou obracejí na dispečink Správy a údržby silnic (SÚS). Pracovníci SÚS stále udržují silnice druhých a třetích tříd, ale i část jedniček jako subdodavatel, například v Plzeňském kraji. Zato v Karlovarském kraji jsou hned tři střediska zimní údržby. Silnici první třídy z Karlových Varů do Bošova má na starost firma AVE CZ, další silnice Eurovia.

Soukromé firmy se na zimní údržbě podílejí celkem v devíti krajích. Stát je zapojil do údržby hlavních tahů, aby ušetřil. Celková částka by za osm let měla být přes osm miliard. Ministerstvo dopravy teď systém vyhodnocuje. Smlouva na údržbu silnic prvních tříd skončí firmám v roce 2025. Potom stát vybere v tendrech nové dodavatele.