Rok 2017 bude na jihu Moravy rokem významných dopravních staveb. Podle plánu by dělníci měli začít s dostavbou velkého městského okruhu v Brně a dálnicí na Vídeň. Odstartovat by měla i stavba obchvatu Lechovic a další etapa obchvatu Znojma. Pět staveb bude pokračovat i ve Zlínském kraji. Pracovat bude Ředitelství silnic a dálnic na dalších úsecích dálnice D1 a D2.
Příští rok bude na jihu Moravy ve znamení velkých dopravních staveb
V příštím roce by měla v polích u Mikulova začít dostavba dálnice na Vídeň. Silničáři tady mají v plánu vybudovat dálniční obchvat. „V tuto chvíli jde obchvat Mikulova do územního řízení. My předpokládáme, že územní rozhodnutí získáme ve velmi krátké době,“ říká mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.
Dokončení jednadvaceti chybějících kilometrů mezi Pohořelicemi a Mikulovem ale může opět zbrzdit žaloba. Podle informací České televize ji chce v lednu podat skupina obcí a různých organizací. Mezi nimi třeba Ostopovice. Jejich starosta se zatím nechce vyjádřit na kameru, za důvody ale označuje negativní dopady na životní prostředí nebo snahu kraje obcházet zákon. Naopak jihomoravský kraj věří, že tentokrát už dálnici nic neohrozí.
Po letech příprav má začít také stavba obchvatu Lechovic na silnici z Brna do Znojma. Zároveň by měla pokračovat stavba znojemského obchvatu. Kraj do oprav silnic nižších tříd investuje bezmála 200 milionů korun.
Mimoúrovňové křižovatky uleví brněnským Židenicím
Bourání a výkupy pozemků jsou předzvěstí největší série dopravních staveb v Brně za poslední léta. Pokračovat bude stavba velkého městského okruhu v oblasti Tomkova náměstí a Rokytovy ulice. V následujících měsících příštího roku se bude část Brna mezi Tomkovým náměstím a židenickými kasárnami proměňovat, aby zde mohla začít stavba další etapy. „Jde o úsek navazující na Husovický tunel, kde okruh povede sérií mimoúrovňových křižovatek s ulicemi Dukelská, Karlova a Rokytova a v budoucnu bude pokračovat tunelem Vinohrady pod parkem Akátky,“ popsal primátor města Brna Petr Vokřál.
Díky mimoúrovňovým křižovatkám se má Židenicím od hustého provozu ulevit zhruba za 6 let. „Výkupy zatím probíhají bez větších problémů, takže já doufám, že nebudeme muset řešit podobné problémy, jako na ulici Žabovřeské, to znamená formu vyvlastnění,“ vysvětluje náměstek primátora města Brna Richard Mrázek (ANO). Z dalších velkých investic začne například přeložka tramvajové trati z Dornychu na Plotní ulici zhruba za miliardu korun.
Brněnské nádraží čeká na studii proveditelnosti
K tomu, na co Brňané čekají už desítky let, na přestavbu železničního uzlu Brno, zatím v příštím roce nedojde. Hotová bude alespoň studie proveditelnosti, která státu pomůže rozhodnout, která varianta je nejlepší. Klíčový dokument pro přestavbu brněnského železničního uzlu by měl být zveřejněn v první polovině roku, pak má padnout politické rozhodnutí, jestli nové nádraží bude stát v odsunuté poloze, nebo bude jeho těžiště zhruba v oblasti Malé Ameriky.
„Proto jsem také nehlasoval v referendu, protože nebyly známé veškeré potřebné podklady k rozhodnutí. Přál bych si, aby po výběru varianty přestaly hádky a Brno mohlo mít v budoucnu moderní nádraží,“ řekl primátor Petr Vokřál (ANO) po podzimním plebiscitu, jehož výsledek není kvůli nízké účasti závazný.
Než se definitivně rozhodne, je potřeba udržovat stávající budovu i koleje v provozuschopném stavu. Rozsáhlá rekonstrukce 180 let staré budovy začne příští rok na podzim a hotová by měla být v roce 2020. Rekonstrukci za čtvrt miliardy korun má na starosti společnost Brno New station development. Od Českých drah má budovu v pronájmu až do roku 2048 a její oprava je součástí nájemní smlouvy. Prostor před nádražím má na starosti město společně s městskou částí. I v příštím roce tu bude pokračovat pravidelný úklid nebo obměna laviček. Vzniknou i veřejné toalety.
Ve Zlínském kraji bude příští rok pokračovat pět staveb
Pět silničních staveb ve Zlínském kraji, které zahájilo Ředitelství silnic Zlínského kraje letos, přejde do příštího roku. Největší pokračující stavbou bude rekonstrukce nadjezdu ve Zlíně, celková hodnota zakázky je víc než padesát tři miliony korun.
Letos byla dokončena rekonstrukce východní poloviny mostu v centru Zlína. „Předpokládá se, že stavební práce zde budou pokračovat i po celý rok 2017,“ řekl Jan Vandík z tiskového odboru krajského úřadu. Opravovat se bude západní polovina mostu, krátký silniční úsek mezi nadjezdem a křižovatkou s ulicí Vodní a dvě stě metrů vozovky od nadjezdu směrem k Baťově vile. „Vše bude probíhat opět pouze za částečné uzavírky, kdy budou mít motoristé k dispozici jeden jízdní pruh pro každý směr jízdy,“ dodal Jan Vandík.
Řidiči se musejí připravit na uzavírky a dopravní omezení
Silničáři budou pracovat také na úseku mezi obcemi Polichno a Újezdec. Rekonstrukce tři a půl kilometru silnice za téměř sedmdesát milionů korun je už téměř hotová. Naopak větší část prací čeká silničáře na rekonstrukci průtahu obcí Huslenky na Vsetínsku. Úsek je dlouhý asi jeden a půl kilometru a práce si vyžádají necelé padesát tři miliony korun. Opraví se i most a opěrná zeď. Řidiče čeká částečná uzavírka se střídavým provozem v jednom jízdním pruhu. Pokračovat bude také narovnání silnice mezi obcemi Huslenky a Zděchov, kde již vznikla opěrná zeď.
Do konce léta potrvá rekonstrukce silnice mezi Uherským Brodem a Nivnicí. „V roce 2016 se zde podařilo rekonstruovat asi jednu třetinu z celkové délky tří kilometrů. Zbývající část stavby se bude opravovat v roce 2017 za částečné uzavírky, kdy budou vozidla na dvou místech jezdit střídavě jedním jízdním pruhem s využitím světelného signalizačního zařízení,“ řekl provozně-technický náměstek Ředitelství silnic Zlínského kraje Radek Berecka. Ředitelství silnic Zlínského kraje, které je příspěvkovou organizací hejtmanství, letos do oprav silnic druhé a třetí třídy ve Zlínském kraji včetně evropských a státních dotací investuje přes 720 milionů korun.
Zlínský kraj stojí také na prahu velkých investic do železnice. Proměnou projde nádraží ve Vsetíně, vlaková trať Horní Lideč – Hranice na Moravě a hlavně mnoho let zanedbávaná trať Zlín–Otrokovice. To vše budou investice za miliardy. Neměla by mezi nimi ale zaniknout zásadní změna na trati u Ostrožské Nové Vsi. Přestane existovat přejezd, na kterém se stala série tragických nehod.
Další opravy a dopravní omezení jsou v plánu i na dálnici D1 a D2
Příští rok bude také pokračovat velká rekonstrukce dálnice D1 na několika místech mezi Jihlavou a Devíti křiži. Opravou projde také úsek dálnice D1 spojující Brno a Vyškov mezi 204. a 210. kilometrem směrem na Prahu. Na dálnici D2 se chystají silničáři opravit úseky mezi 3. a 12. a mezi 32. a 42. kilometrem ve směru na Brno.