Druhou část rekonstrukce Barrandovského mostu pro Prahu udělá za 594,5 milionu korun firma Porr, informovala městská Technická správa komunikací (TSK). Rekonstrukce mostu začne v první polovině května a potrvá v průběhu čtyř let. Soutěží se mělo podařit zkrátit letošní dopravní omezení z původně plánovaných 180 na 110 dní, kdy bude provoz na mostě omezen vždy v jednom ze čtyř pruhů v každém směru. Přípravu prací v poslední době kritizovala opoziční ODS.
Praha našla firmu na opravu Barrandovského mostu. Dopravní omezení mají být kratší
První část soumostí byla otevřena v roce 1983 a stavba dosud nebyla kompletně opravena. Most je součástí městského okruhu a denně jej přejede asi 140 tisíc aut. Loni TSK opravila spodní části konstrukce, k čemuž nebylo nutné dopravu omezovat. Od letoška po čtyři stavební sezony budou dělníci pracovat na vrchní části, což s sebou každý rok přinese omezení pro řidiče.
„Zakázka byla poprvé v historii města soutěžena tak, že stejnou roli hrála cena a doba dopravních omezení,“ řekl primátorův náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě). Dodal, že omezení se podařilo významně zkrátit a letos připadnou na letní měsíce, kdy je doprava nejslabší.
Obě zmíněná kritéria měla v hodnocení nabídek váhu čtyřicet procent, zbylých dvacet procent připadlo na zkušenosti uchazečů. Nabídky dorazily čtyři.
V příštím roce by měl být provoz na mostě omezen na 92 dní, stejně jako v roce 2024. V roce 2025 pak podle TSK omezení potrvá 82 dní. Celkem tak počítá vysoutěžená nabídka za celou dobu oprav s omezeními na 376 dní proti původně plánovaným 973.
Jako první začne letos rekonstrukce snesením a vybudováním nové rampy ze Strakonické ulice. „Počítá se zde s objízdnou trasou, která bude vyznačena. Nyní se projednává, stejně jako úpravy na další komunikační síti, tedy na takzvaných odlehčovacích trasách. Na objízdných i odlehčovacích trasách bude zákaz rekonstrukcí a oprav,“ řekla nedávno Lišková.
Kritika ODS
Rekonstrukci v poslední době kritizovala opoziční ODS, podle které město nedostatečně informovalo o přípravách oprav a plánovaných objízdných trasách. „V situaci, kdy hrozí kolaps dopravy v celé Praze, a všichni politici to dobře vědí, není mlčení správně zvolená strategie,“ uvedl už dříve starosta Prahy 13 a městský zastupitel za občanské demokraty David Vodrážka.
Scheinherr to odmítl, na všech přípravách podle něj město usilovně pracuje a ze strany ODS jde o předvolební kampaň.
Praha má s mosty problémy dlouhodobě. V roce 2020 byla otevřena nová lávka z Císařského ostrova do Troje. Původní se zřítila na konci roku 2017. Ve špatném stavu je Libeňský nebo Hlávkův most, jejichž opravu TSK připravuje. V případě Libeňského mostu už vybrala dodavatele a práce by měly začít letos. Rekonstrukci vyžaduje také Palackého most.