Oprava Barrandovského mostu začne v květnu. S uzavřením pro řidiče plány nepočítají

Rekonstrukce pražského Barrandovského mostu by měla začít v první polovině letošního května, avizoval primátorův náměstek Adam Scheinherr (Praha Sobě). Technická správa komunikací (TSK) nyní vyhodnocuje nabídky od zhotovitelů stavby. Při opravách nebude most uzavřen a provoz bude omezen vždy v jednom ze čtyř pruhů v každém směru. Objízdné trasy TSK projednává.

Mezi největší problémy patří špatná izolace a zatékání vody do mostu. „Nejdůležitější je vyměňovat izolace. Předpjatá lana drží celou konstrukci. Při diagnostice v posledních letech jsme objevili, že lana jsou zkorodovaná, proto je nezbytně nutné, abychom k rekonstrukci přistoupili,“ řekl Scheinherr.

Nosná lana mostu vlivem zatékání vody do mostu korodují
Zdroj: Vít Šimánek/ČTK

Jako první začne rekonstrukce snesením a vybudováním nové rampy ze Strakonické ulice. „Počítá se zde s objízdnou trasou, která bude vyznačena. Trasa se nyní projednává, stejně jako úpravy na další komunikační síti, tedy na takzvaných odlehčovacích trasách. Na objízdných i odlehčovacích trasách bude zákaz rekonstrukcí a oprav,“ avizuje mluvčí TSK Barbora Lišková.

Při opravách chce TSK zachovat tři pruhy v obou směrech

Rekonstrukce je rozložena do několika let. Doplňovat se budou přepínací lana, izolace nebo svodidlové zídky, které jsou v nevyhovujícím stavu. Vyměněny budou povrchy vozovek a TSK opraví části, kde jsou chodníky a rovněž svodidla a osvětlení. Jaké práce budou kdy přesně provedeny, zatím není jasné.

Záležet bude na výsledku tendru, kdy zájemci museli navrhnout kromě délky oprav také jejich harmonogram a postup. „Soutěžili jsme nejenom na cenu, ale i na dobu rekonstrukce. Počítáme s tím, že první část by měla trvat něco přes tři měsíce,“ nastiňuje Lišková.

Opravy podle ní budou probíhat ve stavebních sezonách, takže most nikdy nebude opravován v průběhu celého roku. I během prací počítá TSK se zachováním průjezdnosti tří pruhů v obou směrech. 

První část rekonstrukce má ale most již za sebou, aniž by ji řidiči pocítili. Trvala asi rok a půl. „Zrekonstruovali jsme pilíře, což je celý základ Barrandovského mostu, včetně prací, které se odehrávaly pod hladinou Vltavy. Měli jsme potápěče, kteří sanovali celou spodní část,“ popsala mluvčí.

V první fázi opravili dělníci mostní pilíře
Zdroj: Michal Krumphanzl/ČTK

Podle prvních návrhů ústil most do tunelu ve skále

První část soumostí byla otevřena v roce 1983 a most dosud nebyl kompletně opraven. „Na první pohled vidíte, že most není úplně jednoduchý. Je zakřivený, půdorysně stočený do dvou oblouků, odpojují se a připojují se jednotlivé rampy. Zkrátka, je to prostorově složité dílo,“ přiblížil ve Studiu 6 projektant mostu Jan Růžička.

Podle prvních návrhů přitom měl most přes řeku vést asi o tři sta metrů dále a ústit do tunelu skrze Barrandovské skály. „Z dnešního pohledu je tento návrh absolutně nepřijatelný. Zásah do tak krásné skály by byl dnes nemyslitelný,“ popsal Růžička.

10 minut
Studio ČT24 - Barrandovský most projde rekonstrukcí
Zdroj: ČT24

Most je součástí městského okruhu a denně jej přejede asi 144 tisíc aut. Jde o nejvytíženější komunikaci v celé zemi. Takový provoz ale původně projektanti nepředpokládali. „K roku 2000 jsme řádově počítali, že tam pojede 70 až 80 tisíc aut. Když jsme most zprovozňovali, a díval jsem se na něj seshora, z Barrandovské skály, tak mi připadal nesmyslně široký (…). Dnes vidím, že jeho účel se plní zcela správně,“ doplnil Růžička.

TSK chystá rovněž opravy dalších mostů, hlavní město má s jejich stavem dlouhodobé problémy. V roce 2020 byla otevřena nová lávka z Císařského ostrova do Troje. Původní se zřítila na konci roku 2017. Ve špatném stavu jsou Libeňský nebo Hlávkův most. V případě Libeňského mostu již TSK vybrala dodavatele a práce by měly začít letos. Rekonstrukci vyžaduje také Palackého most.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Hlavní město Praha

Lidé si připomínají památku obětí předloňské tragédie na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomínají památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konají se ale i další akce, které pořádají spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
08:36Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
10:15Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 9 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
19. 12. 2025

UMPRUM uzavírá výstavou semestr i budovu

Výstava Artsemestr tradičně na Vysoké škole uměleckoprůmyslové (UMPRUM) shrnuje klauzurní a semestrální práce studentů. Je jednou z posledních akcí v hlavní budově školy, kterou čeká od začátku příštího roku rozsáhlá rekonstrukce.
19. 12. 2025

Část předvánočních vlaků z Prahy už je plná. Dopravci přidávají místa

Některé z vlaků, které před Vánoci míří z Prahy na Moravu a dál do zahraničí, už jsou vyprodané. V dalších zbývají poslední volná místa, vyplývá z vyjádření oslovených železničních společností a jejich webových stránek. Většina dopravců v reakci na zvýšenou poptávku přidává v období od 19. prosince do Štědrého dne stovky až tisíce míst navíc. Rychle se plní i povánoční spoje, ve kterých se lidé budou vracet zpátky do metropole.
17. 12. 2025

Od ledna v Praze končí parkování pro elektroauta zdarma

Bezplatné parkování elektromobilů v Praze od nového roku končí. Jejich majitelé budou platit polovinu toho, co vlastníci aut se spalovacími motory a získají možnost nákupu další parkovací karty platné pro všechny modré zóny. Plug-in hybridy pak přijdou o veškeré úlevy. Změna má vést mimo jiné k uvolnění místa pro rezidenty, což prosazovaly hlavně jednotlivé městské části. Bezplatné parkování elektroaut bylo během letošního roku ukončeno třeba v Plzni. Naopak zvýhodnění stále nabízejí například v Českých Budějovicích, Ostravě nebo Liberci.
15. 12. 2025
Načítání...