Oprava Barrandovského mostu začne v květnu. S uzavřením pro řidiče plány nepočítají

Rekonstrukce pražského Barrandovského mostu by měla začít v první polovině letošního května, avizoval primátorův náměstek Adam Scheinherr (Praha Sobě). Technická správa komunikací (TSK) nyní vyhodnocuje nabídky od zhotovitelů stavby. Při opravách nebude most uzavřen a provoz bude omezen vždy v jednom ze čtyř pruhů v každém směru. Objízdné trasy TSK projednává.

Mezi největší problémy patří špatná izolace a zatékání vody do mostu. „Nejdůležitější je vyměňovat izolace. Předpjatá lana drží celou konstrukci. Při diagnostice v posledních letech jsme objevili, že lana jsou zkorodovaná, proto je nezbytně nutné, abychom k rekonstrukci přistoupili,“ řekl Scheinherr.

Nosná lana mostu vlivem zatékání vody do mostu korodují
Zdroj: Vít Šimánek/ČTK

Jako první začne rekonstrukce snesením a vybudováním nové rampy ze Strakonické ulice. „Počítá se zde s objízdnou trasou, která bude vyznačena. Trasa se nyní projednává, stejně jako úpravy na další komunikační síti, tedy na takzvaných odlehčovacích trasách. Na objízdných i odlehčovacích trasách bude zákaz rekonstrukcí a oprav,“ avizuje mluvčí TSK Barbora Lišková.

Při opravách chce TSK zachovat tři pruhy v obou směrech

Rekonstrukce je rozložena do několika let. Doplňovat se budou přepínací lana, izolace nebo svodidlové zídky, které jsou v nevyhovujícím stavu. Vyměněny budou povrchy vozovek a TSK opraví části, kde jsou chodníky a rovněž svodidla a osvětlení. Jaké práce budou kdy přesně provedeny, zatím není jasné.

Záležet bude na výsledku tendru, kdy zájemci museli navrhnout kromě délky oprav také jejich harmonogram a postup. „Soutěžili jsme nejenom na cenu, ale i na dobu rekonstrukce. Počítáme s tím, že první část by měla trvat něco přes tři měsíce,“ nastiňuje Lišková.

Opravy podle ní budou probíhat ve stavebních sezonách, takže most nikdy nebude opravován v průběhu celého roku. I během prací počítá TSK se zachováním průjezdnosti tří pruhů v obou směrech. 

První část rekonstrukce má ale most již za sebou, aniž by ji řidiči pocítili. Trvala asi rok a půl. „Zrekonstruovali jsme pilíře, což je celý základ Barrandovského mostu, včetně prací, které se odehrávaly pod hladinou Vltavy. Měli jsme potápěče, kteří sanovali celou spodní část,“ popsala mluvčí.

V první fázi opravili dělníci mostní pilíře
Zdroj: Michal Krumphanzl/ČTK

Podle prvních návrhů ústil most do tunelu ve skále

První část soumostí byla otevřena v roce 1983 a most dosud nebyl kompletně opraven. „Na první pohled vidíte, že most není úplně jednoduchý. Je zakřivený, půdorysně stočený do dvou oblouků, odpojují se a připojují se jednotlivé rampy. Zkrátka, je to prostorově složité dílo,“ přiblížil ve Studiu 6 projektant mostu Jan Růžička.

Podle prvních návrhů přitom měl most přes řeku vést asi o tři sta metrů dále a ústit do tunelu skrze Barrandovské skály. „Z dnešního pohledu je tento návrh absolutně nepřijatelný. Zásah do tak krásné skály by byl dnes nemyslitelný,“ popsal Růžička.

10 minut
Studio ČT24 - Barrandovský most projde rekonstrukcí
Zdroj: ČT24

Most je součástí městského okruhu a denně jej přejede asi 144 tisíc aut. Jde o nejvytíženější komunikaci v celé zemi. Takový provoz ale původně projektanti nepředpokládali. „K roku 2000 jsme řádově počítali, že tam pojede 70 až 80 tisíc aut. Když jsme most zprovozňovali, a díval jsem se na něj seshora, z Barrandovské skály, tak mi připadal nesmyslně široký (…). Dnes vidím, že jeho účel se plní zcela správně,“ doplnil Růžička.

TSK chystá rovněž opravy dalších mostů, hlavní město má s jejich stavem dlouhodobé problémy. V roce 2020 byla otevřena nová lávka z Císařského ostrova do Troje. Původní se zřítila na konci roku 2017. Ve špatném stavu jsou Libeňský nebo Hlávkův most. V případě Libeňského mostu již TSK vybrala dodavatele a práce by měly začít letos. Rekonstrukci vyžaduje také Palackého most.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Hlavní město Praha

Národní archiv předal vzácné svazky, včetně poslední vůle Beneše

Národní archiv předal u příležitosti Mezinárodního dne archivů dva vzácné svazky. Spis, který obsahuje originál poslední vůle československého prezidenta Edvarda Beneše ze 40. let, putuje do Státního oblastního archivu v Třeboni. Vyšetřovací a soudní dokumenty týkající se politického procesu s profesorem Vladimírem Krajinou si převzal Státní oblastní archiv v Praze.
před 23 hhodinami

Cizinec si za žhářský útok na dopravní podnik odpyká osm let vězení

Pražský městský soud poslal na osm let do vězení muže, který loni v červnu spáchal žhářský útok na pražský dopravní podnik. Kolumbijce Andrese Alfonsa de la Hoz de la Cruz zároveň vyhostil z Česka a uložil mu nahradit škodu ve výši zhruba 115 tisíc korun. Trestní senát tak schválil dohodu o vině a trestu, kterou muž uzavřel se státním zástupcem. Cizinec se přiznal, soud ho uznal vinným z teroristického útoku a z přípravy dalšího.
9. 6. 2025Aktualizováno9. 6. 2025

Jízdné ve Středočeském kraji zdraží

Středočeští zastupitelé schválili zvýšení jízdného veřejné dopravy ve kraji i v Praze. V létě budou rozhodovat ještě pražští radní, kteří už přislíbili souhlas. Důvodem zdražování je nárůst nákladů na provoz veřejné dopravy v posledních letech a předpokládaný růst výdajů v budoucnu, řekl krajský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN). Pro zdražení hlasovalo 33 z přítomných 60 zastupitelů, nepodpořili ho opoziční zastupitelé ANO, Stačilo! a SPD.
9. 6. 2025Aktualizováno9. 6. 2025

Exředitel Motola Ludvík zůstává ve vazbě, soud zamítl jeho žádost

Bývalý ředitel motolské nemocnice Miloslav Ludvík zůstává ve vazbě. Soud nepravomocně zamítl jeho žádost o propuštění, sdělily státní zástupkyně Zdeňka Pavlásková a Ludvíkova obhájkyně Simona Kadlecová. Ludvík je ve vazbě od konce února. Podle vyšetřovatelů přijímal úplatky, poškodil finanční zájmy EU, spáchal dotační podvod a pokusil se legalizovat nezákonně nabyté peníze.
9. 6. 2025Aktualizováno9. 6. 2025

Revize Strahovského tunelu začala, rekonstrukce vyjde na miliardy

Začala revize Strahovského tunelu v Praze, která má rozhodnout o rozsahu připravované rekonstrukce. Vytíženou dopravní stavbu čeká kompletní oprava za šest miliard korun, včetně výměny technologií, odvodňovacích šachet nebo osvětlení. Práce mají začít v roce 2028 a hotovo má být za osm let. Hlavní město každopádně počítá kvůli absenci objízdných tras s výraznými dopravními komplikacemi.
8. 6. 2025

Pražské planetárium se pochlubí největší promítací kopulí na světě

Po dvou letech se pro veřejnost 14. června znovu otevře pražské planetárium. Výsledkem rekonstrukce je první plně digitální LED planetárium v Evropě, a to s největší promítací kopulí na světě. Její rekonstrukce stála dvě stě milionů korun, dalších bezmála sto milionů město investovalo i do vylepšení zbývajících částí planetária. Díky tomu využijí i odpadní teplo, které diody vyzařují. Nově se navíc do kopule vejde o skoro sto diváků víc – dohromady 290.
6. 6. 2025

Studenti šli na exkurzi do Ruského domu. „Absolutní šílenství,“ míní hejtmanka

Středočeská hejtmanka Petra Pecková (STAN) odsoudila nedávnou návštěvu studentů sedlčanského gymnázia v Ruském domě v Praze. V době, kdy je Rusko válčícím agresorem, je taková exkurze absolutním šílenstvím, napsala na síti X. Ředitel školy Radomír Pecka řekl, že program se měl týkat díla Alexandra Sergejeviče Puškina a byl určen pro studenty ruského jazyka. Akce se připravovala narychlo, záležitost vedení školy mrzí.
4. 6. 2025

Sloupky, které v Praze brání ve vjezdu řidičům, jsou často i překážkou pro hasiče

Praha pokračuje v boji s neukázněnými řidiči instalací sloupků z různých materiálů. Někde brání ve vjezdu, jinde v parkování. Mnohdy jsou ale překážkou i pro záchranáře a hasiče. Ti proto jednají s radnicemi, jak bariéry v případě potřeby operativně odstranit.
1. 6. 2025
Načítání...