Oprava Barrandovského mostu začne v květnu. S uzavřením pro řidiče plány nepočítají

Rekonstrukce pražského Barrandovského mostu by měla začít v první polovině letošního května, avizoval primátorův náměstek Adam Scheinherr (Praha Sobě). Technická správa komunikací (TSK) nyní vyhodnocuje nabídky od zhotovitelů stavby. Při opravách nebude most uzavřen a provoz bude omezen vždy v jednom ze čtyř pruhů v každém směru. Objízdné trasy TSK projednává.

Mezi největší problémy patří špatná izolace a zatékání vody do mostu. „Nejdůležitější je vyměňovat izolace. Předpjatá lana drží celou konstrukci. Při diagnostice v posledních letech jsme objevili, že lana jsou zkorodovaná, proto je nezbytně nutné, abychom k rekonstrukci přistoupili,“ řekl Scheinherr.

Nosná lana mostu vlivem zatékání vody do mostu korodují
Zdroj: Vít Šimánek/ČTK

Jako první začne rekonstrukce snesením a vybudováním nové rampy ze Strakonické ulice. „Počítá se zde s objízdnou trasou, která bude vyznačena. Trasa se nyní projednává, stejně jako úpravy na další komunikační síti, tedy na takzvaných odlehčovacích trasách. Na objízdných i odlehčovacích trasách bude zákaz rekonstrukcí a oprav,“ avizuje mluvčí TSK Barbora Lišková.

Při opravách chce TSK zachovat tři pruhy v obou směrech

Rekonstrukce je rozložena do několika let. Doplňovat se budou přepínací lana, izolace nebo svodidlové zídky, které jsou v nevyhovujícím stavu. Vyměněny budou povrchy vozovek a TSK opraví části, kde jsou chodníky a rovněž svodidla a osvětlení. Jaké práce budou kdy přesně provedeny, zatím není jasné.

Záležet bude na výsledku tendru, kdy zájemci museli navrhnout kromě délky oprav také jejich harmonogram a postup. „Soutěžili jsme nejenom na cenu, ale i na dobu rekonstrukce. Počítáme s tím, že první část by měla trvat něco přes tři měsíce,“ nastiňuje Lišková.

Opravy podle ní budou probíhat ve stavebních sezonách, takže most nikdy nebude opravován v průběhu celého roku. I během prací počítá TSK se zachováním průjezdnosti tří pruhů v obou směrech. 

První část rekonstrukce má ale most již za sebou, aniž by ji řidiči pocítili. Trvala asi rok a půl. „Zrekonstruovali jsme pilíře, což je celý základ Barrandovského mostu, včetně prací, které se odehrávaly pod hladinou Vltavy. Měli jsme potápěče, kteří sanovali celou spodní část,“ popsala mluvčí.

V první fázi opravili dělníci mostní pilíře
Zdroj: Michal Krumphanzl/ČTK

Podle prvních návrhů ústil most do tunelu ve skále

První část soumostí byla otevřena v roce 1983 a most dosud nebyl kompletně opraven. „Na první pohled vidíte, že most není úplně jednoduchý. Je zakřivený, půdorysně stočený do dvou oblouků, odpojují se a připojují se jednotlivé rampy. Zkrátka, je to prostorově složité dílo,“ přiblížil ve Studiu 6 projektant mostu Jan Růžička.

Podle prvních návrhů přitom měl most přes řeku vést asi o tři sta metrů dále a ústit do tunelu skrze Barrandovské skály. „Z dnešního pohledu je tento návrh absolutně nepřijatelný. Zásah do tak krásné skály by byl dnes nemyslitelný,“ popsal Růžička.

Studio ČT24 - Barrandovský most projde rekonstrukcí (zdroj: ČT24)

Most je součástí městského okruhu a denně jej přejede asi 144 tisíc aut. Jde o nejvytíženější komunikaci v celé zemi. Takový provoz ale původně projektanti nepředpokládali. „K roku 2000 jsme řádově počítali, že tam pojede 70 až 80 tisíc aut. Když jsme most zprovozňovali, a díval jsem se na něj seshora, z Barrandovské skály, tak mi připadal nesmyslně široký (…). Dnes vidím, že jeho účel se plní zcela správně,“ doplnil Růžička.

TSK chystá rovněž opravy dalších mostů, hlavní město má s jejich stavem dlouhodobé problémy. V roce 2020 byla otevřena nová lávka z Císařského ostrova do Troje. Původní se zřítila na konci roku 2017. Ve špatném stavu jsou Libeňský nebo Hlávkův most. V případě Libeňského mostu již TSK vybrala dodavatele a práce by měly začít letos. Rekonstrukci vyžaduje také Palackého most.